خبرگزاری کار ایران

نظر فعال تئاتر کرد درباره قضاوت در جشنواره مناطق؛

موسوی: نگاه سلیقه‌ای بزرگترین آسیب داوری‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۵۵۹

چرا نباید از بدنه جوانان تحصیل کرده تئاتر چهره‌هایی را برای قضاوت به بدنه قدیمی داوران مناطق تزریق کنیم؟

حسین موسوی که تجربه حضور در چند دوره جشنواره تئاتر مناطق را در کارنامه دارد، قضاوت سلیقه‌ای را یکی از آسیب‌های بزرگ سالهای اخیر دانست و بر لزوم تزریق چهره‌های جدید و تحصیل کرده به بدنه‌ی داوران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این فعال تئاتر استان کردستان با بیان اینکه یکی از آسیب‌های بزرگ عملکرد داوران در استان‌ها نگاه سلیقه‌ای به آثار است؛ اظهار داشت: امسال نمایش «اپراتور نوع چهارم» را برای شرکت در رقابت‌ آماده کردیم اما داور درنهایت عنوان کرد سلیقه من این نیست و چنین نمایش‌هایی باید در تهران روی صحنه بروند که به نظرم خیلی نادرست بود.

وی ادامه داد: به ما گفتند ما فقط از کارهایی بومی حمایت می‌کنیم اما اینکه بومی از نظر دوستان یعنی چه مشخص نیست. آیا من باید حتما لباس کردی به تن داشته باشم و به زبان کردی صحبت کنم تا نمایش بومی باشد؟

موسوی به سال گذشته جشنواره هم اشاره‌ای کرد و گفت: اتفاق‌های مشابه سال گذشته و سالهای قبل هم بارها رخ داده و داوران عنوان می‌کردند سلیقه من متفاوت است. مثلا به همین دلیل امکان حضور نمایش «برزیلیا» در جشنواره را سلب کردند درحالیکه موفق شد جایزه بازیگری اول منطقه‌ را بدست بیاورد. همین نمایش الان در سالن استاد مشایخی تهران روی صحنه است.

این هنرمند تصریح کرد: در نهایت بخاطر سلیقه داوران نمایش‌هایی به فجر راه یافتند که با اقبال کمتری ازسوی تماشاگران مواجه بودند. بنابراین اگر قرار بر قضاوت سلیقه‌ای باشد، ما باید صبر کنیم ببینیم نظر داوران چیست و جشنواره چه سیاستی را دنبال می‌کند تا بر آن مبنا کار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه داورانی چون فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی مرند و سعید پورصمیمی بسیار شرافتمندانه قضاوت کردند اظهارداشت: این داوران با بیان دلایل و بسیار منطقی قضاوت کردند که موجب شد اعتراضی نداشته باشم، چون دلایل علمی و منطقی بود. باید تاکید کنم که کار من با داوری همین دوستان به جشنواره راه نیافت اما راضایت دارم چون در نهایت نمایشی موفق شد که لیاقت داشت.

این کارگردان خاطرنشان کرد: اما نکته‌ آزاردهنده این است که همواره با چهره‌هایی مواجه هستیم که هر سال به استان‌ها می‌آیند و نگاه همیشگی به گروه‌ها دارند. من این افراد را بارها دیده‌ام و معتقدم از این نظر به تکرار رسیده‌ایم.

موسوی در پایان گفت: سوال من این است که چرا نباید از بدنه جوانان تحصیل کرده تئاتر چهره‌هایی را برای قضاوت به بدنه قدیمی داوران مناطق تزریق کنیم؟ داورانی که دلایل علمی بیاورند و نگویند سلیقه من این است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز