خبرگزاری کار ایران

تأخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق ۱۲۰ کارگر «حریر مخمل ابریشم» کاشان

کد خبر : ۲۲۵۸۲۸

«پرسنل صنایع ریسندگی و بافندگی کاشان و شرکت مخمل و ابریشم کاشان که در سال ۱۳۵۷ حدود ۶۵۰۰ نفر بودند بعد از گذشت ۳۲ سال به هزار نفر کاهش یافتند و همه این کارگران به مرور بازنشسته شدند و اکنون تنها ۱۲۰ نفر با سوابق کاری کمتر باقی مانده‌اند.»

منابع خبری ایلنا در کارخانه «حریر مخمل ابریشم» کاشان از تأخیر در پرداخت ۳ ماه دستمزد ۱۲۰ نفر از کارگران خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا، این واحد تولیدی که سابقه طولانی در حوزه تولید انواع نخ و پارچه‌ دارد به سبب آنچه کمبود نقدینگی عنوان می‌شود، توان پرداخت سه ماه حقوق کارگران را ندارد. این در حالی است که پیش از این معوقات حقوقی کارگران به بیش از ۱۰ ماه می‌رسید اما کارفرما با فروش بخشی از املاک کارخانه منابع مالی کافی برای پرداخت چند ماه از معوقات حقوقی کارگران را تامین کرد.

یکی از کارگران شاغل در کارخانه حریر مخمل ابریشم در خصوص پیشینه مشکلات این کارخانه توضیح داد: فعالیت نساجی این کارخانه به همت خاندان لاجوردی و تفضّلی در سال ۱۳۳۵ با چند دستگاه مخمل بافی شروع شد و با توجه به اشتغالزایی و سود دهی به تدریج گسترش یافت بطوریکه در اندک زمانی تعداد سالن‌های تولیدی آن افزایش یافت و از کنار عواید آن، سالن قالیبافی و سپس در سال ۱۳۴۵ بخش حریر بافی شامل کارخانه ریسندگی، سالن‌های بافندگی، تکمیل و رنگرزی و بسته بندی احداثشد.

او افزود: دامنه تولیدات این شرکت در سالهای گذشته بسیار گسترده بود تا آنجا که غالب محصولات نساجی از ریسندگی انواع نخ پنبه‌ای گرفته تا بافت انواع پارچه و بافت انواع مخمل و رنگرزی انواع نخ و پارچه را شامل می‌شده است.

به گفته وی، کارخانه حریر مخمل ابریشم کاشان از سال ۱۳۷۷ با بحران جدی تری رو به رو شد، در آن سال‌ها افزایش بدهی به طلب کاران کارخانه باعثشد که کارفرما قادر به پرداخت حقوق و حق بیمه و سنوات کارگران نباشد.

او گفت: کارفرما برای حل مشکلات کارخانه اقدام به فروش سرمایه‌های شرکت و بازخرید خدمت کارگران کرد تا جایی کهپرسنل صنایع ریسندگی و بافندگی کاشان و شرکت مخمل و ابریشم کاشان که در سال ۱۳۵۷ حدود ۶۵۰۰ نفر بودند بعد از گذشت ۳۲ سال به هزار نفر کاهش یافتند و همه این کارگران به مرور بازنشسته شدند و اکنون تنها ۱۲۰ نفر با سوابق کاری کمتر باقی مانده‌اند.

او با بیان اینکه این وضعیت ادامه پیدا کرد تا اینکه در مهرماه سال ۹۰ بنا به ضرورت و در قالب طرح اصلاح ساختار این مجموعه صنعتی به خارج از شهر انتقال یافت و در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ کلیه خطوط تولیدی خود را همانند بافت و رنگرزی و چاپ را نوسازی کرد و مجدداً فعالیت تولیدی خود را با ۱۲۰ کارگر از سر گرفت افزود: کارفرما پس از انتقال کارخانه به خارج از شهر املاک قبلی کارخانه را فروخت و بخش زیادی از مطالبات کارگران و کارخانه را پرداخت کرد تا جایی که هم اکنون معوقات حقوقی کارگران به حداقل سه ماه رسیده است.

این کارگر درباره مطالبات حقوقی کارگران بازنشسته این کارخانه تصریح کرد: بعد از بحرانی شدن وضعیت کارخانه در سال ۷۷، معوقات سنوات خدمت تعداد زیادی از کارگران این کارخانه که از سال ۸۲ تا سال ۹۰بازنشسته شده بودند پرداخت شد اما کارگرانی که بعد از سال ۹۰ مشمول قانون بازنشستگی شدند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمت خودرا از کارفرما بگیرند.
وی در خاتمه افزود: اجرای سیاست غلط واردات محصولات نساجی موجب اضمحلال و نابودی روز به روز کارخانجات ریسندگی، بافندگی و مخمل و ابریشم کاشان شد.
.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز