خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، در گفتگو با ایلنا؛

شکست در مذاکرات بعید است

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۸۵۸

در برنامه جامع که برای اعتماد سازی میان غرب و ایران و طرفین دیگر مذاکره برقرار شد مسائل محتوایی خود را نشان داد و حتی تا تیرماه هم خوب پیش رفت و حتی ۶۰ درصد متن نوشته شد اما بر روی محتوای آن به مشکل بر خوردیم.

با توجه به مذاکرات مسقط و شرایط فعلی اتحادیه اروپا و همچنین اعلام تحریمهای قریب الوقوع از سوی این اتحادیه بر اسرائیل که موجب دیده شدن مساله فلسطین شده است بستری مناسب برای ایجاد مناسبات مابین ایران و طرفین اروپایی را فراهم آورده است.

سید علی خرم استاد دانشگاه در حوزه حقوق بین الملل در خصوص مذاکرات هسته ای در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: مذاکراتی که از مهر ماه ۹۲ شروع شد و تا سوم آذر همان سال ادامه داشت که به برنامه اقدام مشترک رسیدیم و تا اسفندماه سال ۹۲ بطول انجامید و برنامه جامع تا هم اکنون اجرا شد.

وی ادامه داد: در برنامه جامع که برای اعتماد سازی میان غرب و ایران و طرفین دیگر مذاکره برقرار شد مسائل محتوایی خود را نشان داد و حتی تا تیرماه هم خوب پیش رفت و حتی ۶۰ درصد متن نوشته شد اما بر روی محتوای آن به مشکل بر خوردیم.

خرم افزود: در وین طرح هایی میان ایران و گروه ۱ + ۵ و به ویژه آمریکا مطرح شد و به قوت خود هم باقی بود اما در اجلاس مسقط، طرف آمریکایی نتوانست با توافقات قبلی کنار بیاید و البته باید گفت اروپایی ها در این موضوع بسیار تلاش کردند و البته به نتایجی هم رسیدند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در پاسخ به این سوال که شکست در این پرونده متصور است یا خیر گفت: تا بدین جا شکست بعید است چراکه این پرونده مانند بنایی می ماند که ۸۵ درصد آن ساخته شد و تنها ۱۵ درصد آن تا تکمیل و نهایی شدن باقی ست پس هیچ معماری نمی خواهد که آن را خراب کند اما باید گفت که روی پیروزی هم نمی توان فکر کرد و حالتی که متصور است این خواهد بود که مذاکرات یا تمدید می شود یا پس از ۲ الی ۳ ماه دوباره بازنگری می شود.

وی با اشاره به اینکه در بحثمذاکرات نباید به دنبال مقصر باشیم اذعان داشت: در مذاکراتی که در حال پیش روی است نباید در آن به دنبال مقصر باشیم چراکه پرداختن به حواشی به نوعی یک سم مهلک بر پیکره مذاکرات تزریق می کند لذا باید به دنبال هموار نمودن مشکلات و اوضاع باشیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که در دنیای امروز هر طرفی به دنبال کسب و یا حفظ منافع خودش می باشد لذا این نکته که بگوییم جمهوری خواهان در آینده در آمریکا چه خواهند کرد کاملاَ مشخص است چون آنها نیز به دنبال منافع خود هستند ولی نکته ای که در زمان فعلی مشخص است و می توان از آن به نفع خود استفاده نمود حضور اروپایی ها و خصوصا خانم موگرینی در کسوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می باشد که به نوعی می تواند تسهیل کننده روند پرونده هسته ای ایران و مذاکرات باشد.

وی در انتها با تشریح این مساله اظهار داشت: ایران اگر موگرینی و رهبران اروپایی را با خود همسو کند، می تواند در روند مذاکرات به موافقت هایی دست پیدا کند چراکه در شرایط کنونی اروپایی ها از اسرائیل دور شده اند و در نقاطی هم با آن درگیر هستند لذا با توجه به پر رنگ شدن مساله فلسطین در میان تفکرات اروپایی ها می توان با ارتباط گیری های درست و به جا از این موقعیت به جهت رسیدن به یک توافق خوب استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز