خبرگزاری کار ایران

انتشار فیلم خصوصی مرتضی پاشایی در بیمارستان؛ بی‌اخلاقی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۶۴۵

شاید منتشر کننده فیلم؛ فقط از سر کنجکاوی آن را در وایبر قرار داده اما چون شاید رازی را افشا کرده که خود فرد راضی به افشای آن نبوده؛ کار غیراخلاقی انجام داده و می‌توان از لحاظ حقوقی آن را پیگیری کرد.

به‌دنبال درگذشت مرتضی پاشایی(خواننده جوان موسیقی)؛ فیلمی از دوران بستری شدن وی در بیمارستان در شبکه‌های مجازی و وایبر منتشر شد که ناراحتی شدید خانواده وی و علاقه‌مندان پاشایی را به دنبال داشت. پرویز اجلالی(جامعه‌شناس) با اشاره به انتشار فیلم گفت: باید بپذیریم که امروز دنیای مجازی بخشی از زندگی ما شده اما قوانین زندگی نیز باید با توجه به این مساله به روز و طبیعی شود.

اجلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه این مساله را از دو منظر می‌توان بررسی کرد، گفت: نگاه اول بحثحقوقی و احترام افراد به زندگی انسان‌هاست. اینکه ما بدون توجه به نیات فرد دیگری فیلمی یا تصویری را از وی منتشر کنیم که خودش علاقه‌ای به انتشار آن ندارد و حتی امکان دارد یک راز خصوصی را برملا کند، قطعا یک ناهنجاری‌ و رفتاری غلط است و می‌توان از لحاظ قانونی نیز آن را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: نگاه دوم این است که امروز با گسترش وسایل ارتباط جمعی و استفاده از امکاناتی همچون فیسبوک، وایبر و سایر امکانات؛ مرز بین حریم خصوصی و عمومی بسیار باریک شده و این امر در جامعه سنتی مانند ایران که به نوعی اندرونی و بیرونی دارد، بسیار حساسیت برانگیز شده است.

اجلالی افزود: در جامعه ایران؛ بسیاری از ما اعتقاد داریم که مسائل باید نامرئی باشد و دوست نداریم خیلی از راز‌ها و مسائل شخصی‌مان را دیگران بدانند اما فضای مجازی مسائل نامریی را مرئی می‌کند. به همین دلیل مدت‌ها زمان می‌برد تا جامعه ایرانی عادت کند به چنین وضعیتی و اینکه از امکانات ارتباطی امروز چگونه درست استفاده کند تا مرز بین حریم خصوصی و عمومی متعادل شود.

وی با اشاره به فیلمی که از مرتضی پاشایی منتشر شده و باعثناراحتی خانواده وی شده؛ گفت: ابتدا باید بررسی کنیم که انگیزه فرد از این کار چه بوده است. شاید آن فرد فقط از روی کنجکاوی این کار را کرده و انگیزه بدی نداشته است اما چون شاید رازی را افشا کرده که خود فرد راضی به افشای آن نبوده؛ کار غیراخلاقی انجام داده است.

اجلالی افزود: در مواردی این چنین مانند کسانی که فیلم‌هایی پنهانی از مکان‌هایی کاملا خصوصی مانند استخرهای زنانه تهیه و منتشر می‌کنند؛ مرتکب جرم شده و و اقدامشان می‌تواند خاصیت مجرمانه داشته باشد.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه کاری که این افراد می‌کنند با رفتاری که بعضا عکاسان پاپاراتزی در دنیا انجام می‌دهند کاملا متفاوت است؛ گفت: هنرمندان و ستاره‌های هنری همیشه مورد توجه جامعه و مردم قرار دارند و مردم نیز علاقه دارند که آن‌ها چگونه زندگی می‌کنند به همین دلیل پیگیر اخبار آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی و اروپایی حریم خصوصی کاملا مشخص است و عکاسانی که به پاپاراتزی معروف هستند هرگز وارد حریم خصوصی نمی‌شوند هرچند شاید یک ستاره سینما از انتشار عکس خود راضی نباشد اما عکاسی که عکس وی را گرفته؛ زمانی این عکس را تهیه کرده که آن ستاره سینما در یک مکان عمومی حاضر شده است.

وی با اشاره به اینکه روش‌های جدید ارتباطی قوانین ما باید به روز شوند؛ گفت: در یک سیستم قضایی مدرن همه چیز مورد به مورد تعریف و مشخص می‌شود کجا‌ها حریم خصوصی‌ست و کجا‌ها حریم عمومی؛ و براساس این تعریف با چنین مواردی برخورد قانونی یا حقوقی‌ می‌شود.

اجلالی تاکید کرد: باید بپذیریم که امروز وسایل ارتباط جمعی بخصوص در دنیای مجازی باعثشده که کم‌کم به سمت گفت‌و‌گو و مشخص شدن حریم‌ها حرکت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز