خبرگزاری کار ایران

دلایل اخراج كارگران در گفتگو با یك كارخانه‌دار:

بازار چای در دست دلال‌ها؛ دولت نظاره‌گر است

کد خبر : ۲۲۲۲۹

عمده مشتریان كارخانه‌ها واسطه‌ها هستند كه چای با کیفیت را با قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان می‌خرند و کارخانه‌های تولید کننده چای خشک برای جبران هزینه‌های خود ناچارن محصول تولیدی خود را با این قیمت نازل بفروشند.

مدیر عامل کارخانه تولید چای «فجر کاشف» لاهیجان اعلام کرد: در صورت ادامه بی‌توجه‌ای‌های دولت به صنعت چای، ناچاریم کارخانه را تعطیل كنیم یا با تغییر کاربری کارخانه، گذران زندگی كنیم.

 پرویز شعبانی در تشریح وضعیت کارخانجات چای شمال کشور، به ایلنا گفت: بیش از ۶۵ واحد تولید کننده چای در شمال کشور به دلیل افزایش هزینه‌های جاری و صرفه اقتصادی نداشتن بخش تولید، هم اكنون تعطیل شده‌اند.
این فعال صنعتی افزایش هزینه‌های جاری واحدهای تولیدی را شامل بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی و افزایش هزینه‌های تعمیر ماشین آلات و همچنین ناتوانی مالی در جایگزینی دستگاه‌های جدید و پرداخت حقوق کارگران دانست كه باعث شده‌اند اکثر کارخانه‌های چای شمال کشور از جمله کارخانه فجر کاشف رو به نابودی حركت كنند.

به گفته مدیر عامل کارخانه تولید چای «فجر کاشف» لاهیجان، بزرگ‌ترین مشکل کارخانه‌های چای کاهش برداشت و عرضه چای است.

شعبانی در تشریح این مشكل گفت: دولت برگ سبز درجه یک را با قیمت ۷۰۰ تومان و برگ سبز درجه دو را با قیمت ۳۹۰ تومان در هر کیلو از چایکاران خریداری و به ترتیب برگ سبز درجه یک و درجه دو را با رقم‌های ۲۷۵ و ۱۷۵ تومان در هر کیلو به كارخانه‌ها می‌فروشد.
شعبانی اضافه کرد: قیمت تمام شده تولید هر کیلو چای سبز به چای خشک سیاه، بیش از دو هزار تومان است که متاسفانه به سبب از دست رفتن بازار فروش این محصول طی سالیان اخیر ناچاریم برای تامین هزینه‌ها و حقوق کارگران بیشترین تولید خود را طبق قیمت پیشنهادی مشتری که زیر ۵۰۰ تومان در ازای هر کیلو است بفروشیم.
این تولیدكننده حضور دلالان را در اوضاع فعلی بازار چای تاثیر گذار دانست و ادامه داد: عمده مشتریان كارخانه‌ها واسطه‌ها هستند كه چای با کیفیت را با قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان می‌خرند و کارخانه‌های تولید کننده چای خشک برای جبران هزینه‌های خود ناچارن محصول تولیدی خود را با این قیمت نازل بفروشند.
شعبانی با بیان اینكه ادامه وضعیت فعلی، فعالیت واحدهای تولیدی را روز به روز سخت‌تر خواهد كرد، افزود: برای کارخانه‌ها از جمله واحد تولید چای فجر کاشف با ۳۵ کارگر تولید دیگر سود اقتصادی ندارد و ناچاریم کارخانه را تعطیل کرده و به شغل دیگری روی بیاوریم.
این عضو اتحادیه چایکاران کشور نقش دولت را در چنین بازاری تنها نظاره‌گر عنوان كرد و با انتقاد از عدم پرداخت بدهی دولت به چای‌كاران، تصریح کرد: در سال ۷۶ با صد کارخانه توانسته بودیم بیش از ۷۶ هزار تن چای خشک تولید کنیم که این رقم هم اکنون با وبا وجود ۱۷۰ کارخانه (که اکثرشان تعطیل شده‌اند) به ۲۰ هزار تن در سال رسیده است.

شعبانی با اشاره به این‌که قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به سال گذشته افزایشی نیافته است، ادامه داد: این رقم به هیچ وجه پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست، چراکه تمام هزینه‌هایی که لازم است برای برداشت چای مصرف شود، افزایش یافته است.
این فعال صنعتی در خاتمه سخنانش، افزود: در میان واحد تولید کننده، تنها ۴ درصد از کارخانها دچار بحران نشده‌اند و آنها كارخانه‌هایی بوده‌اند كه با تغییر دستگاه‌های خود، به تولید چای سبز روی آورده‌اند و توانسته‌اند موقعیت مالی و اشتغال خود را با كمك صادرات حفظ کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز