خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

گرفتاری قضایی کارگرانی که پس از ۲۸ سال كار، بیکار شدند

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۱

ساختمان‌های كارخانه ابر صنعتی با حكم دادگاه بابت مطالبات معوقه كارگران توقیف است/ كارفرما با زیر پا گذاشتن حكم دادگاه سالن‌های كارخانه را اجاره داده است.

کارگران کارخانه ابرصنعتی قزوین مدعی‌اند با وجود توقیف قانونی ساختمان کارخانه، کارفرمای کارخانه در اقدامی غیر قانونی ساختمان‌های را تفکیک و اجاره داده است.

جمعی از کارگران کارخانه ابرصنعتی قزوین با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری كار (ایلنا) ضمن بیان اینکه «در ۲ سال گذشته حتی یک ریال بابت حقوق و مطالبات معوقه خود دریافت نکرده‌اند» نوشته‌اند: با وجود آنکه در حال حاضر یه حکم دادگاه ساختمان‌های کارخانه شامل سه سالن تولید و دو انباری بابت حقوق معوقه توقیف شده‌ است اما کارفرما در اقدامی غیر قانونی با تفکیک ساختمان‌های کارخانه آن‌ها را اجاره داده است.

کارگران این کارخانه كه ظرف دو سال گذشته با كنار رفتن كارگران قراردادی، هم اکنون تعدادشان از 100 نفر به حدود ۳۰ نفر کاهش یافته است، نوشته‌اند: از زمانی که میان کافرما با کارخانه‌های خودروسازی بر سر مواد خام تحویل داده شده و محصولات تولید شده اختلافات جدی به وجود آمد، این واحد تولیدی دچار رکود شد.

در پی دریافت این نامه، خبرنگار ایلنا جهت پی‌گیری صحت خبر با نماینده منتخب كارگران ابر صنعتی گفتگو كرد.  
علی حیدری نماینده منتخب کارگران كارخانه ابر صنعتی بابیان اینکه مجموعه مطالبت کارگران این واحد تولیدی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است گفت: از حدود یک سال پیش کارفرما بدون توجه به حکم دادگاه نسبت به تفکیک و واگذاری استیجاری فضای کارخانه اقدام کرد.
وی بابیان اینکه در تمام این مدت مبلغی از محل اجاره‌های دریافتی بابت پرداخت مطالبات معوقه کارگران پرداخت نشده است، گفت: در خصوص نقص حکم دادگاه و ورود غیر قانونی کارفرما در دادگاه طرح شکایت کردیم و هم اکنون منتظر برگذاری جلسه دادگاه هستیم.

سردرگمی کارگرانی که پس از ۲۸ سال کار، بیکار شدند

فعالان کارگری استان قزوین در حالی از کارخانه ابرصنعتی قزوین تولیدی به عنوان یکی از واحدهای بحران‌زده استان یاد می‌کنند که این واحد تولیدی در سال‌های گذشته با تولید ابرهای‌ اسفنجی سپر خودرو‌های سواری یکی از واحدهای قطعه سازی خودرو محسوب می‌شد و تعداد کارگران شاغل در آن تا یکصد نفر می‌رسید.

به گفته محمد احمدی، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین، پرونده بحران کارخانه ابر صنعتی از مدت‌ها پیش در نهادهای اداری استان مانند اداره کار، اداره صنایع و کمسیون کارگری استان در جریان بوده است.
او گفت: به نظر می‌رسد عدم همکاری کارفرما دلیل اصلی کشدار شدن بحران در کارخانه ابرصنعتی باشد؛ زیرا در چند سال گذشته بار‌ها از طریق گفت‌وگو و مذاکره در مورد نحوه پرداخت مطالبات کارگران و حتی تسویه حساب با آن‌ها توافق شده است اما هر بار کارفرما از انجام تعهدات خود سرباز می‌زند.
این فعال کارگری با بیان اینکه به غیر کارخانه ابر صنعتی در برخی کارخانه‌های دیگر نیز چنین مشکلاتی وجود دارد؛ اظهار كرد: در کارخانه‌هایی از این دست کارفرما با استفاده از خلا‌ءهای قانونی از عمل کردن به تعهدات خود سرباز می‌زند و در نتیجه دستگاه‌های اجرایی استان نمی‌توانند با قاطعیت مطالبات کارگران را وصول کنند.
به گفته احمدی در حال حاضر کمسیون کارگری استان قزوین هر دوهفته یکبار به منظور بررسی آخرین مشکلات واحدهای تولیدی استان از جمله کارخانه ابر صنعتی تشکیل جلسه می‌دهد.

عیدعلی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین نیز با اشاره به سابقه نامه نگاری و پیگیری‌های کارگران کارخانه ابرصنعتی قزوین گفت: بر اساس اظهارت کارگران، از بیستم مهرماه سال گذشته ساختمان‌های این کارخانه در حالی توسط کارفرما بصورت اجاره‌ای میان سایر تولید کنندگان تفکیک شده‌است که از حدود ۲ سال پیش کارگران با حکم دادگاه بابت مطالبات معوقه خود نسبت به توقیف ساختمان‌های کارخانه اقدام کرده بودند.
این فعال كارگری با اشاره به اینکه سابقه کار کارگران کارخانه ابر صنعتی قزوین از ۱۶ تا ۲۸ سال متغییر است؛ گفت: چنانچه این کارخانه امروز تعطیل نشده بود بسیاری از کارگران آن تا کنون به استناد قوانین بازنشستگی عادی و پیش از موعد بازنشسته شده بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز