خبرگزاری کار ایران

سئوال از وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس:

حسینی: ۸ میلیون کارگر ساختمانی سهام عدالت نگرفتند/ قاضی‌پور: سهم كارگران به مدیران رسید

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۴۴

در اینجا می‌خواهیم حق و حقوق کارگران ساختمانی را مشخص کرده و وزیر اقتصاد توضیح دهد که چرا کارگران از این حق بهره‌مند نشدند؟/ آقای حسینی، این ۴ میلیون سهام بدون استفاده در دست کیست و برای چه منظورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

وزیر اقتصاد برای پاسخ به سؤال ملی نادر قاضی پور، حمیدرضا فولادگر، بت کلیا، علیرضا محجوب و لاله افتخاری درباره علت عدم پرداخت سهام عدالت به کارگران ساختمانی در مجلس حاضر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید شمس الدین حسینی در صحن علنی مجلس گفت: توزیع سهام عدالت از کارهای سنگین و پرحجم در حیطه امور اقتصادی و اجتماعی بوده است. این سیاست مبتنی بر یک پشتوانه نظری است.

وی افزود: در سال ۸۵ رئیس جمهور نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و ایشان هم با توزیع سهام عدالت موافقت کردند. که در ‌‌نهایت در مواد ۳۴ و ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به تصویب رسید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ۱۸ گروه از طبقات پایین در آمدی به بالا تقسیم بندی شد. گروه‌های اول و دوم عمدتا تحت پوشش کمیته امداد، ‌ بهزیستی، زنان بی‌سرپرست، بازنشستگان، ‌کارکنان شاغل و.. بودند. طی یک عملیات سنگین اطلاعات ۵۰ میلیون نفر جمع آوری شد تا جایی که امروز در راستای اجرای این قانون ۴۲ میلیون نفر در كشور سهامدار سهام عدالت هستند.

حسینی در تشریح مشکلات اجرای سهام عدالت گفت: متاسفانه همه کسانی که باید سهام عدالت دریافت می‌کردند، دریافت نکردند و همه کسانی که دریافت کردند مستحق نبودند. اجرای سیاست‌های حمایتی اغلب و عمدتا با یک میزان خطا مواجه است. بانک‌های اطلاعاتی ما از دقت کافی برخوردار نیست. شاید حداکثر ۲۰ هزار مدیر سهام دریافت کرده باشند. یا در ‌‌نهایت ۸۰ هزار نفر که در مقابل ۴۲ میلیون نفر عدد بزرگی نیست.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در خصوص سهام عدالت کارگران، این افراد در طبقات مختلف شناسایی شدند که بخش عمده‌ای از این افراد کارگران و بازنشستگان یا سرپرست خانوار بودند. به دلیل اینکه درباره کارگران فصلی دارای بانک‌های اطلاعاتی نیستیم توزیع سهام عدالت میان آن‌ها با مشکلاتی همراه بوده است که همه آن‌ها دریافت نکردند.

حسینی ادامه داد: بعد از این مرحله با توجه به پیگیریهای نمایندگان، فراخوانی صورت گرفت که ۳ میلیون و سیصد هزار نفر ثبت نام کردند. بعد از بررسی‌ها مشخص شد که نزدیک به ۱ میلیون نفر از این‌ها قبلا سهام گرفته بودند. در حال حاضر حدود ۸ میلیون نفر از کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان سهام عدالت نگرفتند.

وزیر اقتصاد در ادامه پاسخ خود در صحن علنی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ۳ میلیون نفر را می‌توانیم سهام عدالت بدهیم. برای ۵ میلیون بعدی باید مجوز و سهام را بگیریم که حدود دو ماه قبل بررسی و به کمیته تخصصی واگذار شد. که امیدواریم این کار صورت بگیرد. اجرای سهام عدالت یک کار حجیم بوده است. در توزیع سهام عدالت از محروم ترین طبقات جامعه شروع کردیم. از دوستان اجازه می خواهم بگذارند مراحل را طی کند و تلاش می کنیم تا پایان امسال این کار به انجام برسد. سهام عدالت با دغدغه‌ی گسترش مالکیت عمومی و توزیع ثروت از سوی دولت پیگیری و از سوی مجلس تصویب شده است. مابقی را هم با گرفتن مجوز پیگیری می کنیم.

سهام عدالت کارگران ساختمانی به مدیران کل داده شد

پس از اظهارات وزیر اقتصاد، یكی از نمایندگان سئوال‌كننده از حسینی در صحن علنی مجلس گفت: در خرداد امسال سوال درباره سهام عدالت کارگران ساختمانی را مطرح کردیم که بعد از سه ماه در کمیسیون بررسی شد اما در حالی که وزیر اقتصاد می‌توانست در این مدت نسبت به رفع این مشکل کارگران اقدام کند، این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد ۱۴ درصد از فوتی‌های حوادث كار برای کارگران ساختمانی است و این قشر از محروم‌ترین‌ها هستند. بنابراین در اینجا می‌خواهیم حق و حقوق کارگران ساختمانی را مشخص کرده و وزیر اقتصاد توضیح دهد که چرا کارگران از این حق بهره‌مند نشدند؟

قاضی‌پور با انتقاد از پرداخت سهام عدالت به مدیران کل و دهک‌های بالای جامعه گفت: چطور کارگران از حق اصلی خود در دریافت سهام عدالت محروم شدند اما مدیران کل مستحق دریافت این سهام شناخته شدند و این پرسش مطرح است که چرا کارگران به حق خودشان نمی‌رسند.

وی تاکید کرد: طبق آمار رسمی ۱۰ میلیون کارگر بدون خانواده داریم که باید سهام عدالت به آن‌ها تعلق گیرد. وزیر اقتصاد باید دستور حذف مدیران کل و... را از مشمولین دریافت سهام عدالت صادر می‌کرد.

قاضی‌پور خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای حسینی، این ۴ میلیون سهام بدون استفاده در دست کیست و برای چه منظورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

گفتنی است پس از سخنان قاضی‌پور، وزیر اقتصاد تاکید کرد تا ۲۲ بهمن سال جاری، ‌سهام عدالت کارگران به آن‌ها پرداخت شود.

دولت تا دهه فجر برای صدور سهام عدالت کارگران ساختمانی اقدام کند

سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز در جریان بررسی سوال نمایندگان از سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اظهارات حسینی درباره بیمه کارگران ساختمانی و وضعیت سهام عدالت این افراد گفت: نمایندگان سوال‌کننده هم‌اکنون دغدغه این موضوع را دارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن سهام عدالت این گروه مشخص و پرداخت شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظاهراً از سوی وزیر اقتصاد در این جلسه اعلام شده است که کارگران ساختمانی مورد نظر شناسایی شده و براساس برنامه‌ریزی تا دهه فجر نسبت به صدور برگه سهام عدالت اقدام خواهد شد.

نادر قاضی‌پور به‌عنوان نماینده سوال‌کنندگان از وزیر امور اقتصاد و دارایی از عملکرد هیات رئیسه به ویژه ابوترابی‌فرد تشکر کرد و گفت: ما سوال‌کنندگان به تعهد شما اعتماد می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز