خبرگزاری کار ایران

محمدحسن شهسواری:

اهل فرهنگ در عزا و عروسی قربانی می‌‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۳۸۴

برای جلوگیری از متهم شدن به اهمال کاری در صدور مجوز؛ نسبت به کتاب‌هایی که دوره‌های قبل ممیزی شدند؛ سخت‌گیری‌ بیشتری وجود دارد / در دوره مسجدجامعی هم به من می‌گفتند برو و مجوز ندادن ما را رسانه‌ای کن. برای ما خوب هم هست. به جناح راست نشان می‌دهیم ما هم سختگیریم.

گفتن و نوشتن از در انتظار مجوز بودن؛ شاید تکرار مکررات باشد اما وقتی هنوز هم هستند نویسندگانی که آثارشان ماه‌ها و سال‌ها در انتظار مجوز می‌ماند و گاه این روال آنقدر طول می‌کشد که به ناچار قید کتابشان را می‌زنند؛ نمی‌توان از این دغدغه بزرگ در دنیای ادب و فرهنگ چشم پوشید.

محمدحسن شهسواری یکی از این نویسندگانی‌ست که در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ از اتتظار چندساله برای دریافت مجوز ‌چاپ دوم کتاب‌ «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» و اعمال ممیزی بر رمان «میم عزیز» صحبت کرد.

او اظهار داشت: کتاب‌ «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» سال ۷۶ برای اولین بار منتشر شد و سال ۸۹ برای برای گرفتن مجوز چاپ دوم مجددا به وزارت ارشاد دولت وقت سپرده شد که موفق به دریافت مجوز مجدد نشد. متاسفانه پیگیری برای حل مشکل ممیزی این کتاب نتیجه‌ای نداشته و تا همین ۲-۳ ماه پیش با پاسخ عدم تشکیل شورای موردنظر برای بررسی این کتاب موجه شدم. درحال حاضر هم پیگیری خاصی برای مجوز این کتاب انجام نمی‌دهم و ترجیح می‌دهم به فعالیت‌ها و کارهای دیگرم مشغول باشم.

وی ادامه داد: رمان «میم عزیز» هم در دولت قبل با ایراداتی مواجه شد و بالغ بر ۳۰ اصلاحیه خورد. چون مجوز این رمان به صورت کتبی و مستند در دست ما نبود و عدم مشکل برای چاپ «میم عزیز» صرفا شفاهی به ما اطلاع داده شده بود؛ آن را دوباره به وزارت ارشاد فرستادیم تا مراحل اداری و قانونی به صورت صحیح اجرا شود اما در کمال تعجب با یک اصلاحیه ۱۰۰ تایی مواجه شدم و این رمان همچنان بدون مجوز در وزارت ارشاد خاک می‌خورد. حوصله‌ی پیگیری این یکی را هم ندارم.

شهسواری در رابطه با تغییرات صورت گرفته در روند صدور مجوز گفت: روال صدور مجوز و اعمال ممیزی انصافا سهل‌تر و سریع‌تر شده و کتاب‌هایی که در دولت یازدهم برای اولین بار نسبت به گرفتن مجوز اقدام کرده‌اند نتیجه خوبی گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد برای جلوگیری از متهم شدن به اهمال کاری در صدور مجوز نسبت به کتاب‌هایی که در دوره‌های قبل شامل ممیزی شده بودند؛ سخت‌گیری‌های بیشتری وجود دارد.

این نویسنده با اشاره به مشکلاتی که عدم یکسان بودن اعمال ممیزی و صدور مجوز برای یک نویسنده ایجاد می‌کند؛ گفت: حتی در دوره وزارت مسجدجامعی هم دو سال در انتظار مجوز ماندن را تجربه کرده‌ام. اهل فرهنگ و ادب معمولا وجه‌المصالحه قرار می‌گیرند و در عزا و عروسی آن‌ها هستند که قربانی می‌‌شوند. همان دوره خاطرم هست به من می‌گفتند برو و مجوز ندادن ما را رسانه‌ای کن. برای ما خوب هم هست. به جناح راست نشان می‌دهیم ما هم سختگیر هستیم. راستش را بخواهید اگر مطمئن نبودم همین مصاحبه به نفع دولت یازدهم است، که به جناح رقیب نشان دهند آنها هم غیرت دینی و سیاسی دارند، حتی بیشتر از دولت قبل، آن را انجام نمی‌دادم. البته شاید هم چنین برخوردهای با اهالی فرهنگ و ادب به‌حق و به‌جا باشد، چون بخش بزرگی از آن‌ها منفعلانه با چنین مسائلی برخورد می‌کنند و تنها به دنبال گرفتن مجوز و توجه هستند.

شهسواری در رابطه با وضعیت ادبیات داستانی امروز کشور و پاسخ به این سوال که آیا ادبیات داستانی امروز ما بازدهی خوبی دارد و می‌تواند علاقه به مطالعه را افزایش بدهد، گفت: مدت‌هاست که درگیر داوری‌های ادبی نبوده‌ام و به همین دلیل خیلی در جریان بطن ادبیات داستانی و رمان‌های امروز نیستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز