خبرگزاری کار ایران

ادامه بلاتکلیفی نماد تئاتر ملی؛

یوسفی: وضعیت «سنگلج» مانند کل تئاتر کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۶۹۵

بلاتکلیفی تماشاخانه سنگلج در شرایطی رخ می‌دهد که این سالن تقریبا ۶ ماه ابتدایی سال را بدون مدیر پشت سر گذاشت و مدیریت جدید هم فعلا مشغول داوری نمایش‌های جشنواره مناطق است.

یک هنرمند نمایش‌های آیینی و سنتی فعال نبودن تماشاخانه سنگلج را نمونه‌ای از کلیت شرایط نابسامان سالن‌های نمایشی و تئاتر کشور می‌داند و معتقد است به دلیل عملکرد بدون هدف مدیران، همه کارها با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسفی مدیریت سلیقه‌ای و بدون کارشناسی تئاتر کشور را یکی از معضلات جدی هنرمندان دانست و درباره ادامه فعالیت تماشاخانه سنگلج بدون مدیر گفت: با توجه به شرایط سیاست‌گذاری فرهنگی در کشور هر فردی مدیریت مجموعه‌ای را بپذیرد با مشکل مواجه خواهد شد. چون از سیستم مشخصی پیروی نمی‌کنیم؛ تماشاخانه سنگلج همان زمان هم که ما اجرا داشتیم به دلیل حضور خانم مقتدی در تئاترشهر سرپرست داشت و از راه دور اداره می‌شد.

این بازیگر و کارگردان جوان که به تازگی طعم تلخ توقف اجرای نمایش «شاخ نبات» را تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: وقتی مدیریت کلان ایراد داشته باشد هیچ کس نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد. الان شرایط به گونه‌ای است که همه می‌دانند مدیرکل هنرهای نمایشی عملا نقشی ندارد و همه چیز به معاونت امور هنری ختم می‌شود. مدیرکل نمایشی هم با کلمه بودجه نداریم خود را راحت کرده است.

وی افزود: من فروردین و اردیبهشت امسال نمایش خود را در تماشاخانه سنگلج به صحنه بردم اما تا امروز که هفت ماه از سال ۹۳ می‌گذرد قراردادی با من بسته نشده. به همین دلیل می‌گویم چون سیستم نداریم تمام امور به مشکل می‌خورد و وضعیت تماشاخانه سنگلج هم به عنوان جزئی از این کل با مسئله مواجه می‌شود.

یوسفی به مدیریت تالار وحدت و آغاز بازسازی در تئاترشهر نیز اشاره کرد و گفت: تالار وحدت به عنوان یکی از سالن‌های قدیمی تهران الان بیشتر به چلوکبابی شباهت دارد و شما می‌توانید با پرداخت چهار میلیون تومان صاحب آن شوید. یا بازسازی تئاترشهر بدون هم‌فکری و اطلاع‌رسانی آغاز می‌شود و چند سالن را هم تخریب می‌کنند.

بازیگر نمایش «مبارک و دیو سفید» درباره وضعیت این روزهای سنگلج اظهار داشت: به نظرم اگر سنگلج برنامه‌‌های خود را اعلام می‌کرد مخاطب این تماشاخانه می‌توانست برنامه‌ریزی کند و مثلا اگر قرار بود داوود فتحعلی‌بیگی کارگردانی داشته باشد من می‌دانستم قرار است یک یا دو ماه دیگر در نمایشی همکاری داشته باشم و برای کوتاه مدت برنامه‌ریزی می‌کردم., این اتفاق تا حدودی احساس امنیت شغلی را بوجود می‌آورد که متاسفانه فعلا برنامه مشخصی را شاهد نیستیم.

وی در انتها بیان کرد: قرار بود فرهاد آییش و جعفر والی در سنگلج اجرا داشته باشند که فعلا خبری نیست. ۷ ماه از سال گذشت و شورای حمایت تشکیل نشد و این در حالی است که معاون هنری تاکید کرده بود باید از کارهای موفق جشنواره آیینی سنتی حمایت شود. وقتی شورای حمایت و مدیران سالن‌ها هر یک ساز خود را می‌زنند انتظار زیادی نمی‌توان داشت.

در حالیکه یک ماه از معرفی سید یونس آبسالان به عنوان مدیر جدید تماشاخانه سنگلج می‌گذرد، تا امروز برنامه‌ای برای ماه‌های پایانی سال از سوی مدیریت جدید اعلام نشده و گروه‌های نمایشی بلاتکلیف هستند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که تماشاخانه سنگلج تقریبا ۶ ماه ابتدایی سال را بدون مدیر پشت سر گذاشته و مدیریت جدید هم فعلا مشغول داوری نمایش‌های جشنواره مناطق است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز