خبرگزاری کار ایران

معاون بازرگانی سازمان صنعت گیلان:

۴۴هزار متر مربع فرش دستبافت در گیلان تولید شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۶۷۱

شش فقره پروانه تولید کارگاه‌های فعال متمرکز و غیرمتمرکز فرش دستبافت گیلان در نیمه نخست امسال صادر شد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از دو سال گذشته تاکنون؛ میزان تولید فرش دستبافت در استان از ۱۲ هزار مترمربع به بیش از ۴۴ هزار مترمربع در سال رسیده است.

به گزارش ایلنا از رشت، مجید زیرک، با اشاره به روند افزایشی تولید فرش دستباف در گیلان بیان کرد: سال گذشته ۴۴ هزار و ۷۰۰ مترمربع فرش دستباف در کارگاه‌های فرش دستباف و توسط بافندگان خانگی تولید شده که از این میزان، ۴۲ هزار مترمربع توسط بافندگان بخش خانگی تولید و روانه بازار شده است.

وی همچنین از فعالیت ۱۶ اتحادیه صنفی بافندگان فرش دستباف در استان خبر داد و تصریح کرد: ۳۵ کارگاه تولید فرش با ایجاد اشتغال برای ۵۴۹ نفر در حال فعالیت می‌باشند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با تأکید بر لزوم حمایت‌های دولتی از بافندگان فرش دستباف و صیانت از این هنر و صنعت اصیل ایرانی ادامه داد: در راستای آموزش، ترویج، حمایت و ساماندهی بافندگان فرش دستباف چندین تفاهم نامه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با نهادهای مرتبط منعقد شده است.

وی انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت با مرکز ملی فرش، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان گردشگری و میراثفرهنگی، انعقاد قرارداد مشترک با اداره کل فنی و حرفه‌ای و سازمان گردشگری و نیز کمیته امداد و اداره کل فنی و حرفه‌ای را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ها در ترویج و اشاعه و کمک به تولید فرش دستباف و حمایت از بافندگان فرش عنوان کرد.

زیرک ایجاد مجتمع‌های قالیبافی برای تولید فرش‌های ابریشمی و با متراژ بالا با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای را از جمله اهداف این تفاهم نامه‌ها ذکر کرد و افزود: آموزش تولید فرش دستباف و کمک به ایجاد اشتغال برای دو هزار نفر با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات در حوزه تولید فرش دستباف و ایجاد اشتغال خانگی است.

وی به فعالیت ۱۲ هزار و ۴۵۶ نفر بافنده زن و ۹۴۰ بافنده مرد در گیلان اشاره و اضافه کرد: در مجموع ۱۳ هزار و ۳۹۶ بافنده فرش دستباف در استان در حال فعالیت هستند که از این تعداد، ۹ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

زیرک با اشاره به معرفی ۵۷۲ بافنده فرش دستباف به سازمان تأمین اجتماعی در شش ماه نخست سال جاری بمنظور برخورداری از مزایای بیمه تأمین اجتماعی مختص بافندگان فرش گفت: با اعمال سیاست‌های حمایتی دولت و ایجاد بیمه بافندگان فرش دستباف در سطح کشور از سال ۱۳۸۷ تاکنون بیش از تعداد فوق الذکر تحت بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی همچنین با اشاره به افزایش رو به رشد بافندگان فرش دستباف در استان تصریح کرد: از چهار هزار بافنده فرش دستباف گیلانی در سال ۱۳۸۴ طی مدت ۹ سال، این میزان به بیش از ۱۳ هزار بافنده فرش افزایش یافته است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین از صدور شش فقره پروانه تولید کارگاه‌های فعال متمرکز و غیرمتمرکز فرش دستباف در استان در نیمه نخست امسال خبر داد.




نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز