خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه ریزی نیرو در گفت‌و‌گو با ایلنا:

انتقال بین حوضه‌ای آب دارای تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۹۶۹

در حال حاضر در حوضه خلیج فارس کشورهای کویت، امارات و عربستان صد‌ها میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند چرا ما باید کشورمان را از این آب محروم کنیم؟

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه طرح انتقال آب خزر به ارومیه فقط در مرحله مطالعاتی قرار دارد، گفت: با توجه به گران بودن و هزینه‌های اجتماعی بالا و امکان محروم شدن حوضه مبدا از آب انتقال آب بین حوضه‌ای باید در مصارف اولویت دار هزینه‌های آن را متقبل شد.

علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه ریزی نیرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص سرانجام انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه گفت: انتقال بین حوضه‌ای با توجه به گران بودن و هزینه‌های اجتماعی بالا و همچنین با توجه به اینکه با این اقدام منطقه‌ای را از آب محروم می‌کنیم حتما باید برای مصارف اولویت دار این هزینه‌ها را متقبل شد.

وی افزود: انتقال آب و یا شیرین سازی آب دریا از فرمولی غیر از تامین آب شرب تبعیت می‌کند مثلا در حال حاضر برای تامین آب مناطق صنعتی در کرمان و یزد از آب شیرین کن‌های دریای عمان و خلیج فارس استفاده می‌کنیم که این کار ایرادی ندارد با هزینه کسانی که نیاز به آن دارند انجام می‌شود و ممانعتی هم ندارد.

دائمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوضه خلیج فارس کشورهای کویت، امارات و عربستان صد‌ها میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند چرا ما باید کشورمان را از این آب محروم کنیم؟

وی تاکید کرد: طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه در حال مطالعه است و هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.

معاون وزیر نیور در پاسخ به اینکه چرا با توجه به مخالفت محیط زیست و همچنین نظر بسیاری از کار‌شناسان مبنی براینکه احتمال نجات دریاچه ارومیه بسیار پایین است، طرح مطالعاتی انتقال آب از خزر به ارومیه متوقف و از دستور کار خارج نمی‌شود، اظهار داشت: هرگز با مطالعه و تحقیق نباید مخالفت داشته باشیم نمی‌توانیم بگوییم تحقیق و مطالعه نکنیم ولی این مسئله را نیز فراموش نکنیم که نتیجه تحقیق و مطالعه حتما منجر به اجرای پروژه نمی‌شود لذا ممکن است نتایج یک مطالعه یا تحقیق ما را به سمت اجرای پرو‍ژه نبرد.

وی در خصوص آخرین نتایج انجام تحقیق و مطالعات انتقال آب خزر به ارومیه گفت: هنوز نتایج مطالعاتی که بتوانیم آن را روی میز بگذاریم و جواب مثبت یا منفی بدهیم مشخص نیست.

دائمی یادآور شد: مشاورین، متخصصین، خبرگان و یک تیم قوی از دانشگاه شریف روی این طرح مطالعه می‌کنند و آثار زیست محیطی دارد آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

گفتنی است؛ انتقال آب بین حوضه‌ای از جمله طرح‌هایی است که وزارت نیرو برای جلوگیری از افزایش آسیب‌های خشکسالی کشور و همچنین تامین آب مناطق بحرانی مطالعه می‌کند.

همچنین انتقال آب از دریاهای شمال و جنوب برای آبرسانی به مرکز ایران و اخیرا انتقال آب دریای مازندران برای نجات دریاچه ارومیه نیز از جمله دیگر طرح‌های مطرح در این بخش است.

پیش‌تر مسئولین وزارت نیرو اعلام کرده بودند؛ در صورتی که در منطقه‌ای از کشور طرح انتقال آب بین حوضه‌ای مطرح باشد، این اقدام برای مصارف غیرشرب ممنوع است.

یادآور می‌شود؛ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست نیز بر مخالفت خود با پروژه انتقال آب از دریای خزر تاکید کرده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز