خبرگزاری کار ایران

عارف در دانشگاه شریف:

فضای مراکز علمی باید به سمت تولید علم برود

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۸۹۷

در یکی از شهرستان‌ها دانشجویی در یکی از کرسی‌های آزاداندیشی سخنی گفته بود و دادستان آن شهرستان دستور جمع‌کردن آن را داد که این بسیار ناخوشایند است / هیچ پست اجرایی را با پست علمی مقایسه نکرده‌ام و عوض نمی‌کنم

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه یکی از بزرگترین الطاف خدا به من آن است که من معلم هستم، تاکید کرد: من هیچ پست اجرایی را با پست علمی مقایسه نکرده‌ام و عوض نمی‌کنم و تنها آرزویم برای سمت‌های اجرایی ریاست دانشگاه تهران بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف در برنامه «چالش‌های مدیریت پس از انقلاب» که عصر امروز در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر علم و فناوری در دهه چهارم انقلاب اسلامی گفت: فضای مراکز علمی باید به سمتی برود که تولید علمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما به دنبال علم تقلیدی نیستیم اظهار داشت: یکی از تمایزات انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها این است که مانمی‌توانیم انسان تقلیدی تربیت کنیم و به قول حضرت امام(ره) دانشگاه کارخانه آدم سازی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از بزرگترین الطاف خدا به من این است که من معلم هستم. من هیچ کدام از پست‌های خود بعد از انقلاب را با معلمی مقایسه نمی‌کنم و تنها پست اجرایی که آرزو می‌کردم داشته باشم پست ریاست دانشگاه تهران بود.

عارف با اشاره به سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها، تصریح کرد: در این فضای سیاست‌زده ۲ دانشجوی مسلمان نمی‌توانند در یک فضای برادرانه در کنار هم قرار بگیرند و اختلافات و اشتراکشان را بنویسند. چراکه فضا، فضای انگ‌زنی است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره دغدغه مقام معظم رهبری به بحثآزاداندیشی اشاره کرده و افزود: کرسی‌های آزاداندیشی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بوده اما چقدر از این مساله استقبال شده و یا زمینه برگزاری آن فراهم شده، به خاطر محافظه‌کاری‌های بیش از اندازه است. در دو، سه سال قبل گزارشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خوانده شد که بسیار تاسف‌برانگیز بود. در یکی از شهرستان‌ها دانشجویی در یکی از کرسی‌های آزاداندیشی سخنی گفته بود و دادستان آن شهرستان دستور جمع‌کردن آن را داد که این بسیار ناخوشایند است.

وی با بیان اینکه در سال‌های ابتدای انقلاب رویکرد ضدبرنامه‌ای غالب بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طی این سال‌ها رویکرد برنامه‌محور غالب شده است و ارزیابی ما از ۴،۵ برنامه توسعه قبلی این است که یک سامان نسبی در رویکرد برنامه محور را مشاهده می‌کنیم و اگر ما بخواهیم از ظرفیت‌هایمان که مهمترینش نیروی انسانی است استفاده کنیم باید حتما رویکرد توسعه‌ای و برنامه‌محوری داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند چشم انداز توسعه بیست ساله کشور ابراز داشت: بار اصلی برنامه‌های توسعه بر دوش دانشجویان است و اولین جمله برنامه چشم‌انداز هم توسعه علمی است. اولین برنامه شما دانشجویان نیز باید علم‌اندوزی باشد اما باید رشد فرهنگی و مسئولیت پذیری شما نیز افزایش یابد.

عارف با بیان اینکه روند خوبی در حل مشکلات در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم، یادآور شد: البته این روند قابل قبول و مطلوبی نیست و باید این روند بهتر هم شود و اگر شما دانشجویان با استفاده از تجارب نسل اول و دوم و بررسی و نقد عملکردها بدون تعصب بپردازید در همه زمینه‌ها می‌توانیم حرف اول را بزنیم.

عارف اضافه کرد: ما باید در زمینه مسائل راهبردی و تولید ثروت از طریق علم پیشتاز باشیم و تقسیم فقر نباید جایگاهی در نظام ارزشی ما داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز