خبرگزاری کار ایران

در بیانیه مشترك دو تشكل كارگری تاكید شد:

بزرگ‌ترین مصیبت كارگران، سكوت تشكل‌های رسمی در مقابل تغییر قانون تامین اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۹۷

هر گونه معامله بر سر حقوق بیمه­شدگان و کارگران از سوی تشکل‌های شناسنامه­دار با پاسخ جدی جامعه كارگری روبرو خواهد شد و جامعه کارگری ناگزیر گریبان آنان را‌‌ رها نخواهند کرد.

 کمیته بیمه و درمان خانه کارگر و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیرامون پیش نویس اصلاح قانون تأمین اجتماعی توسط مدیرعامل این سازمان بیانیه‌ای مشترك صادر كردند.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه با انتقاد از سكوت تشكل‌های كارگری شناسنامه دار در خصوص پیش‌نویس لایحه تغییر قانون تامین اجتماعی، آمده است: در تمام اجزاء پیش­نویس هزینه تأمین اجتماعی به دوش کارگران منتقل و سازمان (تامین اجتماعی) بخش قابل توجهی از تعهداتش را کاسته است. متأسفانه تشکل­های کارگری و شناسنامه­دار که بطور طبیعی باید از آنان بعنوان نخبگان جامعه کارگری نام برده شود سکوت معنی­داری را پیشه کرده­اند که نشان از نادیده گرفتن تعهد حقوق بیمه­شدگان و همراهی با سازمان و مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه دارد که این خود بزرگ‌ترین مصیبت جامعه کارگری و بیمه­شدگان است.

این بیانیه درباره سكوت تشكل‌های رسمی، ادامه می‌دهد: آنان کسانی هستند که امضاءشان در هر توافق و تفاهمی می‌تواند حقوق جامعه کارگری را رقم بزند. ما همین جا اعلام می‌‌کنیم که هر گونه معامله بر سر حقوق بیمه­شدگان و کارگران از سوی تشکل‌های شناسنامه­دار با پاسخ جدی جامعه كارگری روبرو خواهد شد و جامعه کارگری ناگزیر گریبان آنان را‌‌ رها نخواهند کرد.

در این بیانیه با اشاره به «كامل» و «جامع» بودن قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ آمده است: عدم اجرای صحیح و کامل این قانون از سوی مجریان در صدور بخشنامه­های فنی و دستورالعمل­های اجرایی که حجم آن به چندین جلد کتاب در طی سال‌ها رسیده، سبب ناکارآمدی قانون از یکطرف و نارضایتی و ثبت شکایات فراوان از سازمان در شعب دیوان عدالت اداری علیه سازمان و همچنین ابلاغ تعداد قابل توجه آراء هیأت عمومی شده است که نشان از عدم پایبندی مجریان سازمان به اصل قانون تأمین اجتماعی می‌­باشد.

این بیانیه با اشاره به عمر كمتر از یك سال مدیریتی سازمان تامین اجتماعی كه سبب كم‌تجربگی مدیران این سازمان شده است، تصریح دارد: (این وضعیت) سبب شده که مدیریت فعلی تصور کند که اساساً قانون تأمین اجتماعی با مشکل روبروست و قدمت ۴۰ ساله آن را به ناکارآمدی تشبیه کرده و قصد اصلاح آن را دارد. انگار که سن قانون مثل سن انسانهاست که با گذشت زمان ناکارآمد شود، که اگر چنین است قاعدتاً باید قانون مدنی، قانون اساسی، قانون تجارت و بسیاری قوانین دیگر در کشور خیلی زود‌تر از این‌ها اصلاح می‌­شدند که خوشبختانه چنین اتفاقی روی نداده است.

بیانیه مشترك كمیته بیمه و درمان خانه كارگر و اتحادیه پیشكسوتان جامعه كارگری بر ضرورت اعمال اصل سه جانبه‌گرایی در خصوص قانون تامین اجتماعی تاكید كرده و آورده است: (در خصوص تغییر قانون تامین اجتماعی) باید ابتدا نظر کارگران و بیمه‌شدگان مورد توجه قرار گیرد و سپس اقدام به تهیه پیشنهاد شود. این در حالی است که همین امروز سازمان تأمین اجتماعی در حوزه­های مختلف به وظایف قانونی خود عمل نمی‌­کند و با خروج از قانون، هزینه­های اجرای وظایف خود را به دوش بیمه شدگان منتقل کرده است که از جمله اجرای بیمه تکمیلی دی را می‌­توان بعنوان شاهد مدعی نام برد که باعث شده اجرای قانون الزام درمان توسط سازمان معطل باقی بماند.

 

 متن كامل بیانیه مشترك کمیته بیمه و درمان خانه کارگر و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیرامون پیش نویس اصلاح قانون تأمین اجتماعی در ادامه می‌آید:

با درود و سلام بر روان پاک شهدای گلگون کفن دشت نینوا بلاخص سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبداله الحسین که با نثار خونش راه و رسم مبارزه و پایمردی را به مسلمین و بشریت آموختند، امسال ۲۹ آبانماه سالروز تصویب قانون کار که تقارن یافته با دهه اول ماه محرم، شاهد تغییر یکی از مترقی‌ترین قوانین مدافع حقوق نیروی کار هستیم.
بر کسی پوشیده نیست که قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ یکی از کامل‌ترین و جامع­‌ترین قوانین موجود در کشور است که در اجرا با کمترین چالش در طی نزدیک به ۴۰ سال گذشته روبرو بوده است. شاید اگر هیچ متممی به این قانون زده نمی‌­شد و در آن دخل و تصرفی صورت نمی‌­گرفت این قانون همچنان سازمان را به لحاظ منابع و مصارف حفظ می‌­کرد ولی با الحاق مواد و تغییر در برخی دیگر از مواد این قانون، توازن در این سازمان بر هم خورده و وضعیت موجود را بوجود آورده است از طرف دیگر عدم اجرای صحیح و کامل این قانون از سوی مجریان در صدور بخشنامه­های فنی و دستورالعمل­های اجرایی که حجم آن به چندین جلد کتاب در طی سال‌ها رسیده سبب ناکارآمدی قانون از یکطرف و نارضایتی و ثبت شکایات فراوان از سازمان و بعضاً صدور بسیاری آراء به شعب دیوان عدالت اداری علیه سازمان و همچنین ابلاغ تعداد قابل توجهی آراء هیأت عمومی شده است که نشان از عدم پایبندی مجریان سازمان به اصل قانون تأمین اجتماعی می‌­باشد.
بدلیل عدم وجود اراده­ای در سازمان در خصوص وصول مطالبات انباشته شده در حوزه دولت و بخش خصوصی و ایجاد تعهدات فراوان از طریق تصویب قوانینی که در آن دولت متعهد پرداخت شده سبب گردیده که منابع و مصارف سازمان با هم توازن نداشته باشد و بودجه سازمان سالهاست که با کسری روبرو می‌­شود و ناچاراً سازمان به ذخایر خود پناه می‌­برد.
مجموعه این نابسامانی­‌ها که در طول مدیریت مدیران متعدد دولتی سازمان که متأسفانه طی چند سال گذشته هر یک به تنهایی عمری کمتر از یکسال را تجربه کرده­اند سبب شده که مدیریت فعلی تصور کند که اساساً قانون تأمین اجتماعی با مشکل روبروست و قدمت ۴۰ ساله آن را به ناکارآمدی تشبیه کرده و قصد اصلاح آن را دارد. انگار که سن قانون مثل سن انسانهاست که با قدمت ناکارآمد شود که اگر چنین است قاعدتاً باید قانون مدنی، قانون اساسی، قانون تجارت و بسیاری قوانین دیگر در کشور خیلی زود‌تر از این‌ها اصلاح می‌­شدند که خوشبختانه چنین اتفاقی روی نداده است از طرف دیگر تجربه ثابت کرده که هرگاه مجلس به تغییر کامل یک قانون دست زده بدلیل عدم همگرایی درونی و حتی بیرونی آن ضمانت اجرایی نداشته و هر از چندگاهی قانونگذار از طریق طرح با لایحه، اقدام به نوسازی مجدد همین قوانین کرده است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که تغییر قانون با این حجم نیاز به قوانینی دستوری بالا دستی از جمله قانون برنامه، سند چشم انداز و غیره دارد که در این خصوص صراحتی در این قوانین دیده نمی‌­شود. مضافاً اینکه به دلیل ضرورت اصل سه جانبه گرایی و مشخصاً در خصوص قانون تأمین اجتماعی به دلیل ذی‌نفع بودن مستقیم بیمه­شدگان اساساً باید ابتدا نظر کارگران و بیمه‌شدگان مورد توجه قرار گیرد و سپس اقدام به تهیه پیشنهاد شود. این در حالی است که همین امروز سازمان تأمین اجتماعی در حوزه­های مختلف به وظایف قانونی خود عمل نمی‌­کند و با خروج از قانون، هزینه­های اجرای وظایف خود را به دوش بیمه شدگان منتقل کرده است که از جمله اجرای بیمه تکمیلی دی را می‌­توان بعنوان شاهد مدعا نام برد که باعث شده اجرای قانون الزام درمان توسط سازمان معطل باقی بماند.

در تمام اجزا پیش­نویس هزینه تأمین اجتماعی به دوش کارگران منتقل و سازمان بخش قابل توجهی از تعهداتش را کاسته است. متأسفانه تشکل­های کارگری و شناسنامه­دار که بطور طبیعی باید از آنان بعنوان نخبگان جامعه کارگری نام برده شود سکوت معنی­داری را پیشه کرده­اند که نشان از نادیده گرفتن تعهد حقوق بیمه­شدگان و همراهی با سازمان و مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه دارد که این خود بزرگ‌ترین مصیبت جامعه کارگری و بیمه­شدگان است.
آنان کسانی هستند که امضاءشان در هر توافق و تفاهمی می‌­تواند حقوق جامعه کارگری را رقم بزند. ما همین جا اعلام می‌‌کنیم که هر گونه معامله بر سر حقوق بیمه­شدگان و کارگران از سوی تشکل‌های شناسنامه­دار با پاسخ جدی جامعه كارگری روبرو خواهد شد و جامعه کارگری ناگزیر گریبان آنان را‌‌ رها نخواهند کرد.

سازمان تأمین اجتماعی باید بداند که جامعه کارگری همواره و در همه عرصه­‌ها پشتیبان و حامی انقلاب، ولایت فقیه و دست آوردهای راه شهیدان انقلاب و اسلام بوده و خواهد بود ولی هرگاه احساس کند که حقوق حقه­اش نادیده گرفته شده و سازمان‌ها، نهاد‌ها و دستگاه­های اجرایی از حداقل­‌ها که خطوط قرمز جامعه کارگری است عدول می‌­کنند، عکس­العمل متناسب نشان خواهند داد و این مختص هیچ دولتی بعد از انقلاب نبوده و نخواهد بود. لذا از مدیریت محترم سازمان تأمین اجتماعی جداً خواستار متوقف کردن جریان فعلی پیرامون بازنگری قانون تأمین اجتماعی می‌­باشیم. مشخصاً پیشنهاد می‌­کنیم ابتدا اشکالات احتمالی قانون را از منظر شرکای اجتماعی جویا شوند و به شکل یکجانبه حتی پیش­نویس هم تهیه نکنند که این عواقب غیر قابل پیش­بینی بدنبال خواهد داشت.

والسلام

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری
کمیته بیمه و درمان خانه کارگر

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز