خبرگزاری کار ایران

نمایش «مرد و کلمات» در آمریکا به صحنه می‌رود؛

مهدی مشهور: اندک توجه مسئولان موجب دلگرمی است / نقش‌آفرینی تئاتری‌ها به عنوان سفیران فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۹۴۳

نمایش «مرد و کلمات» به دعوت مدیر کمپانی «Roy Arias Studios and Theatre» در برادوی نیویورک روی صحنه می‌رود.

نمایش «مرد و کلمات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی مشهور برای اجرا در «برادوی» شهر نیویورک به کشور آمریکا دعوت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مشهور با اعلام این خبر به بیان توضیحاتی درباره اجرای نمایش «مرد و کلمات» در برآدوی پرداخت و گفت: این نمایش سال گذشته و هنگامی که برای اجرا به آلمان سفر کرده بودیم توسط مدیر کمپانی «Roy Arias Studios and Theatre» به اجرا در نیویورک دعوت شد.

وی ادامه داد: قرار بود این سفر یک سال قبل انجام شود اما به دلیل مشکلاتی که بر سر راه دریافت ویزا وجود دارد؛ کارها به تاخیر افتاد. در مدت گذشته پی‌گیری‌ها را ادامه دادیم که در نهایت به نتیجه رسید و ما ۲۷ مهرماه به مقصد آمریکا پرواز می‌کنیم تا نمایش را سوم آبان‌ماه در برادوی روی صحنه ببریم.

این کارگردان با بیان اینکه نمایش «مرد و کلمات» ابتدا دو اجرا خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد: در گفتگوهای صورت گرفته با کمپانی قرار شد ابتدا دو اجرا با بهای بلیت ۲۰ دلار داشته باشیم و سپس طبق نظر مدیران مشخص می‌شود امکان چه تعداد اجرا برای گروه فراهم می‌شود و قیمت بلیت چقدر خواهد بود.

مشهور همچنین درخصوص حمایت‌ معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی از گروه‌های ایرانی که به دیگر کشورها سفر می‌کنند؛ اظهار داشت: این روزها وقتی صحبت از حمایت به میان می‌آید، همه تصور می‌کنند منظور دریافت کمک هزینه مالی است؛ در حالیکه اندک توجه و حتی بیان یک خسته نباشید ساده توسط مدیران ارشد روحیه‌ای دوچندان به ما می‌دهد.

کارگردان نمایش «بازی بی‌کلام» تصریح کرد: اگر فعالیت هنرمندان با بی‌توجهی مسئولان مواجه شود، گروه‌های نمایشی بیش از پیش در انزوا قرار می‌گیرند و همین عامل موجب گوشه‌گیری و فاصله بیشتر میان مدیران و هنرمندان خواهد شد.

این هنرمند جوان افزود: گرچه اداره کل هنرهای نمایشی بخش امور بین‌الملل دارد اما از بس از این بخش منفعل عمل می‌کند اصلا از فعالیت‌ها اطلاعی پیدا نمی‌کنیم. حداقل اگر بدانیم می‌توانیم برای ارسال نامه‌ و مذاکره با کمپانی‌های خارجی کمکی از این مرکز دریافت کنیم اتفاق مثبتی است.

وی به حضور بین‌المللی گروه‌های تئاتر ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: اداره کل هنرهای نمایشی حداقل می‌تواند بگوید یک مشاور همراه شما می‌فرستیم تا در جشنواره و اجرای خارجی کنار شما باشد. اما وقتی شرایط این اجازه را نمی‌دهد همینکه مسئولان به تماشای تمرین‌های ما پیش از سفر بنشینند؛ امیدبخش خواهد بود.

مشهور درباره دلایل جلب توجه گروه‌ها به اجرای خارج از کشور بیان کرد: نسل من از شنیدن پاسخ منفی برای دریافت سالن اجرا خسته است و همین عامل موجب می‌شود بعضی هنرمندان و گروه‌ها عطای اجرا در ایران را به لقایش ببخشند. وقتی کشورهای خارجی با یک ایمیل ساده محترمانه از شما برای اجرا دعوت می‌کنند، بطور طبیعی به آن توجه می‌کنید.

او افزود: تا چه زمانی باید برای دریافت تاریخ اجرا در مولوی و ایرانشهر و تئاترشهر التماس کنیم؟ البته که نسل بعد از ما به خوبی با این جریان هم‌زیستی پیدا کرده و راحت‌تر از ما نمایش‌های خود را روی صحنه می‌برد اما نسل من سرخورده و آسیب دیده است.

کارگردان نمایش «کلمه سکوت» با بیان اینکه گروه حتی نمی‌تواند انتظار تامین پلاتوی تمرین ارزان قیمت را داشته باشد؛ گفت: می‌دانم اگر الان به دفتر معاون امور هنری بروم و بخواهم حداقل برای تمرین قبل از سفر یک سالن تمرین در اختیار گروه بگذارند به دلایل گوناگون میسر نمی‌شود؛ بنابراین هزینه‌های این بخش را هم خودمان برعهده گرفتیم و با وجود تمام دشواری‌ها تمرین می‌کنیم تا اجرای خوبی در آمریکا داشته باشیم.

این هنرمند در انتها بیان کرد: گروه‌هایی که از ایران به دیگر کشورها سفر می‌کنند به نوعی سفیران فرهنگی کشور در نقاط مختلف جهان محسوب می‌شوند که برای ادامه موفق و اثرگذاری بیشتر به کمک و همدلی مسئولان نیاز دارند. امیدوارم شرایطی فراهم شود که مدیران فرهنگی بیش از گذشته به این گروه‌ها توجه کنند.

این نمایش با ایفای نقش الکساندر کوانجی بازیگر ایرانی - برزیلی و گل‌شاد مرادی اجرا می‌شود و مهسا شهبازیان نوازنده و آهنگساز آن را برعهده دارد.

«مرد و کلمات» پیش از این در کشورهایی همچون لیتوانی، بلاروس، روسیه، فرانسه، ارمنستان، آلمان، ایتالیا روی صحنه رفته که قرار است آبان‌ماه در برادوی آمریکا برای عموم اجرا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز