خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور:

وضعیت آب تهران قرمز می‌شود / اهداف برنامه پنجم برای پوشش آبرسانی روستایی محقق نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۲۵۵

در حال حاضر دو شهر کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز به سر می برند در تهران نیز باتوجه به اینکه حجم آب سدهای لار ولتیان در شرق استان تهران در پایین ترین سطح خود قرار دارد پیش بینی بر این است که اگر کاهش مصرف مشترکین رخ ندهد در پاییز به خصوص درشرق تهران به وضعیت قرمز نزدیک می شویم.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه وضعیت تولید و مصرف آب در تهران بخصوص شرق سر به سر است، گفت: اگر وضعیت بارش‌ها در پاییز مناسب نباشد و یا مشترکان کاهش مصرف جدی نداشته باشند وضعیت آب تهران قرمز می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید رضا جانباز، مدیر عامل آب و فاضلاب کشور در نشست خبری که امروز صبح برگزار شد با بیان این که تعداد مشترکین آب ۶.۵ درصد افزایش یافته ودر طول یکسال گذشته یک میلیون و ۳۸۰ هزار انشعاب آب واگذار کرده ایم، گفت: حجم تولید آب کشور در یکسال گذشته ۵.۶ میلیارد متر مکعب در شهرها بود واین عدد نشان می دهد که باید به فکر برنامه ای بلند مدت برای تامین آب شرب باشیم.

وی افزود: طی یکسال گذشته در بخش فاضلاب شهرها ۴.۱ درصد رشد داشته ایم به طوری که ۲ میلیون و ۷۰ هزار انشعاب واگذار شده که در کل رشد ۲۲ درصدی را نشان می دهد از این میزان ۶۰۰هزار واگذاری انشعاب مربوط به مسکن مهر بوده است.

جانباز خاطر نشان کرد: در بخش آب رسانی روستایی جمعیت تحت پوشش ۱.۹ درصد افزایش داشته و در یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب در بخش روستایی تولید آب داشته ایم.

وی با بیان اینکه قبل از تابستان ۹۳ پیش بینی سال گرمی را داشته ایم، تصریح کرد: از همان زمان جلسات ستاد بحران تشکیل شد وبرنامه جامعی برای کل کشور تدوین و منجر به این شد که شهرهایی که احتمال مواجه با کم آبی را داشتند رصد کردیم والبته اعلام کردیم که جیره بندی نیز نداریم. لذا با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مردم سعی کردیم که در هیچ نقطه ای جیره بندی وقطع آب نداشته باشیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب گفت: از اواسط آبان ماه سال جاری مترصد هستیم با برنامه ریزی وپیش بینی بارشها و روان آب ها تامین آب شرب سال ۹۴ را در دستور کار قرار دهیم که از جمله این برنامه ها طرح های بلندمدت آبرسانی را در دست اجرا ومطالعه داریم که اطمینان می دهیم در تامین آب شرب نقاط جمعیتی خللی وارد نشود.

وی با بیان اینکه در بخش روستاها با مشکلات عدیده ای مواجه بوده ایم، ادامه داد: در حال حاضر به فراخور میزان بارش ۵۷۰۰ تا ۶۵۰۰ روستا به صورت سیار آب رسانی می شود. ضمن اینکه باید گفت به اهداف برنامه پنجم که باید ۷۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب رسانی قرار گیرند نخواهیم رساند. که البته با پیگیری های دولت و مجلس در هفته گذشته طرح یک فوریتی کمک به وضعیت اعتباری آب روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفت که درمهر ماه مصوب می شود و اگر این اتفاق بیفتد گشایش در وضعیت آبرسانی روستاها و تحرک در اجرای طرح های عمرانی روستاها منجر به گسترش فعالیت و کاهش رکود خواهد شد وبه سمتی می رویم که روستاییان نیز از آب آشامیدنی سالم برخودار می شوند.

جانباز همچنین گفت: با پیگیری های انجام شده از اعتبارات بانک توسعه اسلامی طرح مناقصات فاضلاب روستایی برگزار شد و مشاورین مشغول به کار شده وقرار است که موضوع فاضلاب روستایی با روش جدید به اجرا درآمده وبه روستاهای مناطق کوهستانی و حاشیه رودها و سدها تسری یابد.

وی همچنین به افتتاح پروژه تولید توام آب وبرق توسط وزیر درروز گذشته درجزیره قشم اشاره کرد و گفت: در این طرح از خروجی اگزوز نیروگاهها که حرارت هدر رفته و به بخار تبدیل می شد آب شیرین کن ۱۸ هزار متری را به بهره برداری رساندیم ودر دستور کار جدی وزارت خانه با هماهنگی برق و انرژی قرار گرفته که در نقاطی که نیاز به آب داریم امکان تولید برق نیز به صورت همزمان فراهم شود و از این انرژی دریافتی از نیروگاهها جهت تامین آب شرب نوار ساحلی وفلات مرکزی استفاده کنیم.

مدیر عامل آب وفاضلاب کشور در ادامه به وضعیت آب شهرهای بحرانی اشاره کردوگفت: در حال حاضر دو شهر کرمان و اصفهان دروضعیت قرمز به سر می برند در تهران نیز باتوجه به اینکه حجم آب سدهای لار ولتیان در شرق استان تهران در پایین ترین سطح خود قرار دارد پیش بینی بر این است که اگر کاهش مصرف مشترکین رخ ندهد در پاییز به خصوص درشرق تهران به وضعیت قرمز نزدیک می شویم.

جانباز افزود: البته این به آن معنانیست که جیره بندی را در دستور کار قرار دهیم زیرا از سال گذشته برنامه هایی برای تامین آب سامانه شرق تهران داشته ایم که از جمله آنها تامین آب رسانی از سد ماملو با راه اندازی تصفیه خانه شماره ۷ وهمچنین برنامه انتقال آب از غرب به سامانه شرق را در دستور کار قرار داریم. و همچنین امیدواریم که بارش پاییزی داشته باشیم تا آب سدها به حدی باشد که مشکلی به وجود نیاید.

وی با اشاره به وضعیت آب استان اصفهان نیز گفت: سد زاینده رود از حدود ۴۵ کیلومتری بالادست خشک شده است و چاههای اصفهان ۳۵ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد البته سرانه مصرف آب در این شهر به ۱۳۶ لیتر در روز رسیده و مرد م واقعا صرفه جویی کرده اند ضمن اینکه ما با هوشمند سازی شبکه اقداماتی انجام داده ایم. یعنی در حدود ۱۸۰نقطه شبکه سنسور فشار نصب کردیم که با این اقدام ۳ تا ۶ درصد جلوی پرت آب را گرفته و فشار آب را مدیریت موزون داشتیم.

جانباز ادامه داد: درشهر اصفهان در۶ ماه گذشته فشار‌ آب لازم را نداشتیم به طوری که مخازن بیش از ۵۰ سانتی متر آب نگرفته اند و مردم معادل تولید آب مصرف کرده اند.

وی همچنین به وضعیت آب کرمان اشاره کرد وگفت: دراین ا ستان نیز به لحاظ سفره های آب زیرزمینی فقیر است و در حال حاضر از دو نقطه به شهر کرمان آب می دهیم که کاهش آب دهی در آنها وجود دارد که دلیل آن نیز افزایش جمعیت شهری ودر جه حرارت بوده است.

وی افزود: دراین استان ما با مدیریت فشار آب شرب را تامین کرده چون منبع جدید نداشتیم وحتی تلاش کردیم چاه جدیدی حفر کنیم ضمن اینکه تکمیل سامانه آب از سد صفا در دسترو کار میان مدت ماست که منتظریم پیمانکار طرح مشخص شود که اگر اعتبارات افزایش یابد درسه یا چهار سال آینده به سرانجام می رسد و در طرح بلندمدت نیز انتقال آب از بهشت آباد و خلیج فارس وعمان به مناطق صنعتی در دستور کار است.

جانباز با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه شورای عالی آب تصریح کرد: در این جلسه تاکید براین شده که طرح توسعه کشور منطبق بر اخذ نظارت از سوی وزارت نیرو باشد. زیرا در سالهای گذشته جمعیت در شهرها مستقر شده و بعد به فکر تامین آب شرب افتاده اند به طوری که در شهرهای پرند وپردیس با مشکلات کنونی تامین آب شرب مواجه ایم مثلا در پرند برنامه برای ۸۵ هزار نفر جمعیت بوده اکنون باید برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر آب تامین شود لذا در موضوعات آینده استقرار جمعیت ابتدا باید تامین آب در اولویت قرار گیرد.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه در د ولت قبلی کمتر به حل مشکل کم آبی پرداخته شده افزود: دردولت جدید توجه ویژه ای به بخش آب شده به طوری که در یکسال گذشته شاهد برگزاری جلسه شورای عالی آب با حضور رئیس جمهور بوده ایم. جهت گیری دولت به سمت تامین آب شرب است.

وی با اشاره به جلسات شورای عالی آب، گفت: در جلسه اول موضوع کم آبی ۱۲ کلان شهر و در آخرین جلسه گزارش تامین آب شرب ارائه و تصمیمات خوبی گرفته شد و همچنین مقرر شده که طرح های آمایشی منطبق با امکان تامین آب باشد.

جانباز همچنین گفت: امسال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار انشعاب واگذار شده که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار انشعاب مربوط به بخش آب و۶۰۰هزار انشعاب مربوط به بخش فاضلاب است و برنامه وزارت نیرو این است که تعهدات دولت قبل را نیز در خصوص تامین آب در دستورات کار قرار دهد ود راین راستا در جلسه ای که باوزارت راه داشته ایم برای تامین مسکن مهر تصمیم گرفته ایم که واگذاری انشعاب اولویت بندی شود یعنی خانه هایی که آمادگی واگذاری هستند به تفکیک استان وشهر اعلام شده و نسبت به تامین آب شرب در اولویت قرار گیرند البته نباید فراموش کرد که مشکل اعتبار همچنان پابرجاست.

وی در خصوص میزان هدر رفت آب نیز گفت: براساس نتایج استخراج شده از صورت های مالی سال ۹۲ میزان هدر رفت آب در شبکه های آب شرب ۲۴.۷ درصد بوده است که از این میزان ۱۳.۳ درصد هدر رفت واقعی و ۹.۷ درصد هدر رفت ظاهری است البته برخی استانها مثل اصفهان، ‌یزد و آذربایجان شرقی میزان هدر رفت پایین است و در خوزستان وگیلان بالاست البته در روستاها میزان هدر رفت به جهت فرسودگی لوله ها میزان هدر رفت بیش از این ارقام است.

وی میزان جمعیت تحت پوشش آب رسانی روستایی را ۷۷ درصد اعلام کرد که قرار است در پایان سال ۹۴ به ۹۲ درصد برسد.

جانباز با بیان اینکه در کشور ما قوانین بازدارنده برای مصرف آب وجود ندارد گفت: در ایالت کالیفرنیا آمریکا هم مشکل کم آبی وجود دارد اما قوانین سخت گیرانه ای نیز وجود دارد و قیمت آب را افزایش می دهند ودر صورتی که مشترک کاهش مصرف نداشته باشد انشعاب آب قطع می شود. بنابراین درایران نیز باید تلاش کنیم که رعایت مصرف آب در بلند مدت تبدیل به فرهنگ شود.

وی با بیان ا ینکه کمبود آب در ایران واقعیت انکار ناپذیر است، گفت: ایران در سی سال آینده سفره های آب زیر زمینی را از دست می دهد ضمن اینکه مصرف آب همچنان در کشور ما بیش از نرم جهانی است البته اقدامات خوبی نیز در حال انجام است که از جمله آن استفاده از آبیاری نوین در کشاورزی است و تاکید براین است که اعتبارات خوبی به این بخش اختصاص داده شود ضمن اینکه قوانین سخت گیرانه نیز باید وجود داشته باشد تا منتج به نتیجه شود.

مدیر عامل آب وفاضلاب در ادامه خاطر نشان کرد: ما به دنبال مصوبه ای در هیات وزیران هستیم که چنانچه مشترکی الگوی مصرف را رعایت نکرده وبه اخطارها توجه نکند به طور اتوماتیک انشعابش قطع شد. البته وزارت نیرو قطع آب مشترکین را آخرین راهکار خود می داند.

وی تصریح کرد: تعداد مشترکین پرمصرف زیاد بالا نیست و بیش از ۷۵ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می کننداما به جهت صیانت از حقوق همه مشترکین باید با پرمصرفها برخورد شود و حتی اگر لازم باشد در قالب طرح ولایحه به شکل قانون در آید.
جانباز ادامه داد: در حال حاضر تلاش وزارت نیرو این است که از طریق اطلاع رسانی فضای حمیت ملی به سمت درست مصرف کردن سوق داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز