خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران معدن سنگ آهن بافق خبر داد:

خلف وعده استاندار در آزادی ۹ کارگر بازداشتی معدن بافق

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۱۲۴

نماینده کارگران معدن سنگ آهن بافق گفت قرار بوده خبر آزادی کارگران بازداشت شده این معدن دیشب اعلام شود، اما از عصر دیروز هر چه با استاندار و معاون سیاسی او تماس گرفته، جوابی نگرفته است.

نماینده کارگران معدن سنگ آهن بافق گفت که قرار بوده خبر آزادی کارگران بازداشت شده این معدن دیشب اعلام شود، اما از عصر دیروز هر چه با استاندار و معاون سیاسی او تماس گرفته، جوابی نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنابه نقل از یک پایگاه خبری محلی استان یزد، بخش‌هایی از اظهارات «محمد رضا صباغیان» در تجمع شب گذشته(شامگاه روز سه شنبه، چهارم شهریور) مردم بافق که روبروی معدن سنگ آهن بافق گرد هم آمده بودند، در ذیل می‌آید:

«محمد رضا صباغیان» گفت: در دو ماه گذشته برای احقاق حقوق بافق بالای ۱۰۰ جلسه ریز و درشت با مسؤلین شهر و استان داشته‌ایم و این تاریخ را برای ارائه گزارش اعلام کردیم تا مسؤلین فراموش نکنند که مردم از آن‌ها و از روند امور سؤال خواهند کرد.

وی با اعلام اینکه «جامعه ما تاکنون خواب بوده اما الان بیدار شده و این موضوع برای برخی از مسؤلین تعجب آور است چون قبلا کسی پیگیر قول‌ها نبوده است»، افزود: این دستاورد بزرگی است که خواسته‌هایمان را بتوانیم مطرح کنیم. ما حقمان را بصورت منطقی از مسؤلین می‌خواهیم و آن‌ها موظف به پیگیری هستند.

نماینده کارگران حضور یگان ویژه در بافق برای برخورد با حرکت صنفی کارگران را به خاطر ارائه گزارشات غلط از بافق توسط برخی از مسؤلینی دانست که این حرکت را سیاسی جلوه دادند و ضمن تقبیح این رفتار از مسؤلین استان پرسید: اگر این اعتراض و تجمع آرام در شهری مانند اردکان و میبد انجام می‌گرفت، آیا بازهم اینگونه رسیدگی می‌شد؟ با قول و وعده ماجرا را تمام می‌کردید، یا برای کارگر‌ها یگان ویژه می‌آوردید؟

صباغیان گفت: برخی معتقدند معدن در سال ۹۱ واگذار شده و الان پس گرفتن آن یکی از مشکلات است. اگر یک هزارم این پی گیری‌ها آن زمان بود زود‌تر به نتیجه می‌رسیدیم. معمولا چون ما کسی را در وزارتخانه‌ها نداریم و مسؤلین‌مان دچار روزمرگی هستند وقتی متوجه خسارت‌ها می‌شویم که دیگر کار از کار گذشته است، مانند جدا کردن معادن چادرملو و ۱۹ دی از بافق.

صباغیان در تشریح مصوبات جلسات کارگروه رسیدگی به مطالبات کارگران گفت: قرار شد برای اعضای کارگروه حکم صادر کنند اما حکمی صادر نشد. همچنین قرار بود توقف واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در سایت خصوصی سازی اعلام شود که اعلام نشد.

او افزود: نامه‌ای به سنگ آهن نوشتیم که برنامه‌شان برای احداثکارخانه‌ها را اعلام کنند که این هم انجام نشد. همچنین قرار بود امنیت شغلی و ارتقای شغلی کارگران در نظر گرفته شود که این هم نشد و برخی جابجا و حتی بازداشت شدند. قرار بود ۱۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن به شهربافق تعلق گیرد اما وزیر کار زیر بار این خواسته نرفت.

صباغیان ادامه داد: بافق با توجه به اتمام معدن در سالهای نه چندان دور آینده خوبی نخواهد داشت. شما در ماههای گذشته دیدید که نبود سنگ آهن بر بازار و کل بافق چه اثر منفی گذاشت. پس نتیجه می‌گیریم که خواسته‌های ما غیر منطقی نیست و تا رسیدن به هدف پیگیر خواهیم بود.

صباغیان در پاسخ به سخن برخی از مسؤلین که می‌گویند بعد از آمدن وزیر ما دیگر فرصت نکردیم پیگیر باشیم، گفت: ما به آن‌ها ۱۵ روز دیگرفرصت می‌دهیم تا نسبت به تحقق خواسته‌ها تلاش کنند.

او خطاب به فرماندار گفت: آقای فرماندار محترم اگر توانستید در این مدت خواسته‌ها را پیگیری و به نتیجه‌ای برسانید که دست شما را می‌بوسیم، بومی و غیر بومی نداریم و اگر پیگیری کردید و به هر دلیل نتوانستید به نتیجه برسید بیایید و گزارش بدهید که به این دلائل نمی‌توانیم یا بگویید رسیدن به این خواسته‌ها حق شما نیست.

صباغیان تاکید کرد فرماندار به مثابه رییس جمهور است و پاسخگوی تمام مسایل و مشکلات و باید برای رفع آن پیگیر باشد. ما باید از فرماندار بپرسیم چرا در جمع این مردم نیامده است.

او ادامه داد آقای فرماندار شما باید حرکت کرده و برای احقاق حق بافق پیگیری کنید.

صباغیان از کارگران اعتصاب کننده خواست هیچ بهانه‌ای به دست کسی ندهند و به مسؤلینی که از یگان ویژه دعوت کرده‌اند با رعایت نظم و آرامش بفهمانند که ما خودمان در این ماجرا پلیس خودمان هستیم.

صباغیان گفت: همین امروز به درخواست ما جلسه‌ای با استاندار تشکیل شد ما در این جلسه متوجه شدیم اطلاعاتی که به استاندار داده می‌شود غلط است. مثلا به استاندار گفته‌اند کارگر‌ان پس از خسارت به چند دامپتراک(نوعی کامیون برای حمل و نقل و جابجایی شن و ماسه) بازداشت شده‌اند اما در واقع این خسارت زمانی ایجاد شد که چند نفر از کارگران دستگیر و برای دستگیری تعدادی دیگر یگان ویژه وارد معدن شد.

او ادامه داد: بنده به استاندار گفتم تجمع حق قانونی‌ای هست که شما باید آنرا اجرا کنید. آن‌ها به امید و در پناه تو باید اعتراض کنند.

او ادامه داد: استاندار در این جلسه متقاعد شد که در جلسه شورای تامین موضوع آزادی کارگر‌ان را مطرح و همین امروز آن‌ها آزاد شوند.

صباغیان گفت: قرار بر این شد آزادی کارگر‌ان و اعلام دستاورد‌ها امشب انجام و فرصت یک ماهه‌ای داده شود تا خواسته‌ها پیگیری شود و مقرر شد این قول را فرماندار شهر بیاید و به مردم بدهد و این موضوع را استاندار پذیرفت. اما از ساعت چهار عصر هرچه با آقای استاندار و معاون سیاسی امنیتی تماس گرفتیم پاسخ ندادند.

وی از سفر شبانه وزیر رفاه به بافق نیز سخن به میان آورد و به خاطر این نکته که محرومیتهای بافق به وزیر نمایانده نشده از برنامه ریزان سفر گلایه کرد.

صباغیان نگفتن مسائل بافق به مسؤلین بالا‌تر را یکی از مشکلات دانست و ادامه داد: متاسفانه مطالب به صورتی غیر واقعی به تهران گزارش می‌شود مثلا می‌گویند چون رئیس شورای شهر می‌خواسته مدیر عامل شود یا نماینده کارگر‌ها به دنبال نامزدی مجلس است لذا مردم را تحریک می‌کنند. خوب در این شرایط می‌خواهید چه تصمیمی برای ما گرفته شود؟

صباغیان خطاب به استاندار گفت: آقای استاندار بیا در جمع مردم، به گزارش‌ها اکتفا نکن، شخصا در جمع مردم تشریف بیاورید و خواسته‌ها را بشنوید.

او ضمن دعوت مردم به وحدت سخنانش را با این جملات به پایان رساند که ما پشتیبان مسؤلین شهرمان هستیم اما تا زمانی که برای حل مشکلات شهر تلاش می‌کنند نه زمانی که می‌نشینند و کاری از پیش نمی‌برند.

[تصاویر مربوط به تجمع شب گذشته کارگران معترض معدن بافق در مقابل معدن]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز