خبرگزاری کار ایران

ظریف در پاسخ به ایلنا:

ایران همکاری اقتصادی با عراق را بلندمدت و راهبردی می‌بیند

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۲۷۰

ظریف: توقع ما از دولت عراق این است با فعالان عرصه اقتصادی ایرانی که در عراق حضور دارند رفتار مناسب داشته باشند / زیباری: تمایل داریم همکاری‌ها توسعه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران همکاری اقتصادی با عراق را بلندمدت و راهبردی می بیند، تاکید کرد: ما به شکل عملی و نه فقط در حد شعار در کنار عراق بوده‌ایم، در این شرایط دفاعی اقتصادی و امنیتی نیز در کنار عراق بوده و خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به عراق، هوشیار زیباری در نشست خبری مشترک خود با محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شرکت‌های خارجی از جمله اروپایی و آمریکایی به دلیل ناآرامی‌ها و درگیری‌ها خاک عراق را ترک کرده‌اند اما شرکت‌های ایرانی همچنان در عراق حضور دارند و به فعالیت خودشان همچنان ادامه دادند، ارزیابی شما چیست؟ گفت: ما ممنون حضور تمام شرکت‌های ایرانی در عراق هستیم و سپاس می‌گوییم که عراق را ترک نکرده‌اند و به کار خود ادامه دادند.

وی ادامه داد: ما دارای همکاری‌های عمرانی و انرژی و همچنین در دیگر بخش‌ها هستیم و تمایل داریم همکاری‌ها توسعه یابد و به خصوص ما ممنون هستیم که شرکت‌های ایرانی در زمینه تامین انرژی در عراق فعال هستند اما این را می‌دانیم که شرکت‌ها حق دارند که در این شرایط احتیاط کنند و حتی برخی از خدمات خود را متوقف کنند چراکه در هر کشوری که شرایط بحرانی باشد، این امر طبیعی است.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر رایزنی‌ها در راستای فعالیت اقتصادی مشترک ایران با عراق اظهار داشت: همکاری اقتصادی با عراق را بلندمدت و راهبردی می‌بینیم چراکه روابط مشترک با یکدیگر داریم. ما به شکل عملی و نه فقط در حد شعار در کنار عراق بوده‌ایم، در این شرایط دفاعی اقتصادی و امنیتی نیز در کنار عراق بوده و خواهیم بود.

وزیر امور خارجه افزود: همچنین توقع ما از دولت عراق این است با فعالان عرصه اقتصادی ایرانی که در عراق حضور دارند رفتار مناسب داشته باشند و باید اشاره کنم که تاکنون نیز دولت عراق در این زمینه همکاری خوبی داشته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران خارجی در خصوص انتخاب نخست وزیر جدید عراق بیان کرد: ما از انتخاب مردم عراق حمایت می‌کنیم و ایران هیچ‌گاه دخالت در امور عراق نکرده و نخواهد کرد.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حضور سربازان ایرانی در خاک عراق ابراز داشت: ما سرباز ایرانی در خاک عراق نداریم چون عراق نیازی به آن ندارد و ما در حوزه‌ای که نیاز نباشد وارد نمی‌شویم.

به گزارش ایلنا هوشیار زیباری در ابتدای این نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی، ‌ از پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از عراق در این دوره حساس و شرایط سخت سیاسی تشکر کرد.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه باید از انتقال دموکراسی دولت عراق و تشکیل دولت جدید در این کشور حمایت کرد، در خصوص فعالیت گروه‌های تکفیری از جمله داعش گفت: ‌ این واقعه تروریستی جهانی است که به تمام کشورهای منطقه ضربه می‌زند. از تمام کشورهایی که از عراق حمایت می‌کنند تشکر می‌کنم چراکه ما نیاز به یک پشتیبانی داریم.

هوشیار زیباری اطراف سامرا و کردستان را به عنوان مناطق تحت نفوذ داعش عنوان کرد و افزود: ما نیازمند همکاری دو جانبه از طرف ایران هستیم. تروریست‌ها می‌خواهند ارزش‌های اسلامی و انسانی را برای منافع خود لکه دار کنند. به نظر من همه مردم دنیا نمی‌خواهند به عراق صدمه زده شود. به خاطر اینکه عراق دارای موقعیت استراتژیک است و ما شاهد بودیم کشورها چگونه از عراق حمایت کردند. امیدواریم دولت جدید هم به فعالیت‌های آبی و نفتی پایبند باشد.

محمد جواد ظریف نیز ضمن تشکر از همتای عراقی خود بابت میزبانی اظهار کرد: حرکتی که امروز در عراق و سوریه با آن مواجه هستیم علیه یک نفر یا قومیت و یا یک کشور نیست.

وی ادامه داد: این یک حرکت علیه همه منطقه و علیه صلح بین‌المللی است و نیازمند پاسخ ملی و بین‌المللی است. ما با مقاومت مردم عراق با رهبری مرجعیت دینی در برابر این حرکت خطرناک و ضد اسلام نگاه کردیم و کنار مردم عراق خواهیم بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه درایت رهبری سیاسی عراق و نیز تصمیم عاقلانه و شجاعانه نوری الامالکی باب جدیدی را برای ایستادگی در موقابل تروریسم گشوده است، ‌اظهار کرد: به دولت جدید تبریک می‌گوییم و برای آن آرزوی موفقیت داریم. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در کنار دولت عراق ایستاده بود باز هم باقی خواهد ماند.

ظریف با تاکید براینکه ایران از تمامیت ارضی، وحدت ملی، توسعه و امنیت عراق حمایت می‌کند و آن را یک اولویت در سیاست امور خارجی خود می‌داند، ‌ یادآور شد:
از اینکه روابط میان دو کشور رو به گسترش بوده و ما به توافقات متعددی از جمله در خصوص کشتی‌رانی دست یافته‌ایم، خوشحالم و باید به این همکاری ادامه دهیم.

وی گفت: ‌ ایران و عراق روابط گسترده تاریخی دینی و مردمی دارد و این روابط به نفع مردم منطقه و دیگر کشورهاست و امیدواریم شاهد ثبات و امنیت در عراق باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز