خبرگزاری کار ایران

از امروز صبح:

مردی که ۱۲ سال کارگران «آلدا» را نمایندگی می‌کرد اخراج شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۸۱۵

یکی از کارگران رسمی کارخانه آلدا در دامغان بنام «نوروز علی شاکری» با ۲۵ سال سابقه کار که در زمان عضویت در شورای کارخانه پی گیر مطالبات صنفی همکارانش بود بعد از گذشت حدود دو ماه از اتمام دوره نمایندگی‌اش از سوی کارفرما اخراج شد.

نماینده صنفی سابق کارگران کارخانه «آلدا» به دلیل پیگیری مطالبات صنفی همکارانش پس از ۱۲ سال فعالیت شورایی اخراج شد.

«حبیب الله محقق» دبیر خانه کارگر سمنان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: یکی از کارگران رسمی کارخانه آلدا در دامغان بنام «نوروز علی شاکری» با ۲۵ سال سابقه کار که در زمان عضویت در شورای کارخانه پی گیر مطالبات صنفی همکارانش بود بعد از گذشت حدود دو ماه از اتمام دوره نمایندگی‌اش از سوی کارفرما اخراج شد.

او گفت: مطالبات کارگران کارخانه آلدا ۳ ماه حقوق و بیمه است که نماینده وقت کارگران آلدا وظیفه پی گیری این مطالبات را داشته است.

دبیر خانه گکارگر سمنان در تشریح جزئیات بیشتر اخراج آقای شاکری گفت: این کارگر ۱۲ سال عضو شورای اسلامی کار کارخانه آلدا بود که بعد از اتمام ششمین دوره از عضویتش مجددا به اصرار همکارانش آماده کاندیدا شدن برای انتخابات شورا می‌شود که اینبار با مخالفت کارفرما روبرو می‌شود.

محقق با بیان اینکه کارفرما با تهدید به اخراج، وی را از نامزد شدن در این دوره از انتخابات شورای اسلامی کارخانه آلدا منصرف کرد در ادامه گفت: بعد از برگزاری انتخابات و مشخص شدن اعضای جدید هیئت مدیره، کارفرما از این کارگر به کمیته انظباطی کارخانه شکایت کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: کمیته انظباتی کارخانه از اعضایی تشکیل شده است که کارفرما آن‌ها را منصوب کرده و این کمیته بدون تایید اعضای شورای کارخانه رای به اخراج کارگر داده است.

به گفته این فعال کارگری، این کارگر از صبح امروز(چهارشنبه ۲۹ مرداد) حق ورود به کارخانه را ندارد.

محقق بابیان اینکه تمامی فعالیت‌های وی در شورای اسلامی کار کارخانه آلدا جنبه صنفی و قانونی داشته است، در خاتمه افزود: کاخانه آلدا بیش از ۵۰ کارگر دارد که نسبت به اخراج همکارشان ابراز نارضایتی می‌کنند و خواستار بازگشت بکار او شده‌اند.

دلیل اخراج بی انظباطی است
در همین رابطه «سهرابی» رئیس کارخانه آلدا ضمن تایید خبر اخراج نماینده سابق کارگران این کارخانه، دلیل اخراج این کارگر را بی‌انظباتی و ایجاد اغتشاش در کارخانه عنوان کرد.

او با بیان اینکه این کارگر در کارخانه کار نمی‌کرد و بی انظباطی وی در روند تولید کارخانه اختلال ایجاد کرده بود گفت: موضوع اخراج وی ربطی به فعالیت صنفی زمان نماینده بودنش ندارد.

سهرابی گفت: با ورود کمیته انظباتی کارخانه آلدا که از ۵ نماینده تشکیل شده‌اند در ‌‌نهایت تصمیم به اخراج آقای شاکری گرفته شد و به این ترتیب این کارگر رسمی کارخانه امروز اخراج شد و از فردا حق ورود به کارخانه را ندارد.

کارگر اخراجی می تواند به اداره کار شکایت کند
همچنین در این زمینه آقای «عزیزان» مشاور اداری شرکت آلدا در تماس تلفنی با خبرگزاری ایلنا با تایید اخراج آقای شاکری در خصوص جزئیات اخراج وی تشریح کرد: بعد از به اتمام رسیدن زمان عضویت نمایندگی آقای شاکری، وی به عنوان یک کارگر ساده در بخش جوشکاری مشغول کار بود که به دلیل تخلفات مکرر شغلی با حکم کمیته انظباتی کارخانه اخراج شد.


او با بیان اینکه ۴۲ مورد تخلف در پرونده انظباطی آقای شاکری درج شده است گفت: کمیته انظباطی کارخانه که متشکل از ۵ نماینده که دو نفر از آن‌ها عضو شورای کارگران کارخانه، یک نفر نماینده سرپرستان و دو نفر دیگر نمایندگان کارفرما هستند رای به اخراج وی دادند.

به گفته وی، رای صادره کمیته انظباطی کارخانه در سه نسخه تنظیم شده که یک نسخه آن به کارگر، یک نسخه درج در پرونده و نسخه سوم به اداره کار دامغان ارسال می‌شود.

او در ادامه گفت: رای صادره به آقای شاکری ابلاغ شده و ایشان می‌توانند نسبت به اخراج خود به اداره کار دامغان شکایت کنند.

آقای عزیزان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نامناسب کارخانه آلدا گفت: این واحد بیش از ۱۵ میلیارد تومان به ادارات دولتی وخصوصی بدهی دارد.

او گفت: به سبب مشکلات مالی کارخانه حقوق کارگران در ماهای خرداد و تیر به تعویق افتاده و قرار است طی چند روز آینده معوقات حقوقی کارگران به حساب‌شان واریز شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز