خبرگزاری کار ایران

تامین اجتماعی برای بیمه استاد «سوزن‌دوری» بلوچ ۱۷ میلیون مطالبه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۵۶۸

«اغلب زنان بلوچستان برای امرار معاش سوزن‌دوزی می‌کنند، تاکنون که ۶۶ سال سن دارم هنوز بیمه ندارم و در چندین سال مراجعه مداوم به تأمین اجتماعی زاهدان آن‌ها دست آخر بیمه شدن مرا منوط به پرداخت ۱۷ میلیون تومان کرده‌اند.»

یکی از کارگران و اساتید سوزن‌دوزی ساکن خاش از مطالبه ۱۷ میلیون تومان تأمین اجتماعی زاهدان جهت بیمه شدن خود خبر داد.

«مریم کریمی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اغلب زنان بلوچستان برای امرار معاش سوزن‌دوزی می‌کنند، تاکنون که ۶۶ سال سن دارم هنوز بیمه ندارم و در چندین سال مراجعه مداوم به تأمین اجتماعی زاهدان آن‌ها دست آخر بیمه شدن مرا منوط به پرداخت ۱۷ میلیون تومان کرده‌اند.

این استاد سوزن‌دوز ادامه داد: زنان و کودکان بلوچ اغلب از سن ۷ - ۶ سالگی مشغول به این‌کار می‌شوند که علاوه بر کار هنری نوعی راه ارتزاق برای خانواده به‌حساب می‌آید.

کریمی با بیان این‌که آثار ما در نمایشگاه‌های دنیا و سراسر کشور به معرض نمایش در آمده است، گفت: هر گونه همکاری با سازمان میراثفرهنگی انجام داده‌ایم و اکنون که درخواست بیمه شدن داریم آن‌ها به من می‌گویند،اگر حرف بیمه شدن را نزنی ماهی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان ماهانه به شما پرداخت می‌کنیم.

بانوی سوزن‌دوز بلوچ افزود: من ۱۷ میلیون پول از کجا تهیه کنم؟ اگر من کار کنم درآمدی دارم و اگر کار نکنم درآمدی نخواهم داشت.

وی با اشاره به این مطلب که تنها عایدی از نمایشگاه‌ها آثارمان لوح تقدیر بوده است، گفت: همه زنان بخش خاش، ایرندگان، اسپکه، هریدک، بمپور با این مشکل دست به گریبانند و هیچ سازمانی از این زنان که شماری از آنان خودسرپرست نیز هستند، حمایتی نمی‌کنند.

کریمی ادامه داد: متأسفانه همسرم را از دست دادم و ۹ فرزند را خود باید سرپرستی می‌کردم و سوزن‌دوزی تنها راه درآمدزایی من به‌حساب می‌آمد.

وی آموزش به کارآموزان را نه تنها منبع درآمد نمی‌داند بلکه آموزش سوزن‌دوزی را هنری که از روی علاقه و وظیفه به نسل جدید انتقال داده می‌شود، بر می‌شمارد.

کریمی در همین‌باره گفت: در زمان کودکی اساتیدی بودند که بدون پول به من آموزش دادند من هم اکنون افراد علاقمند را از شهر‌ها و روستاهای اطراف و یا از هر کجای کشور میهمان کرده و آموزش می‌دهم.

لازم به یادآوری است، سوزن‌دوزی(بلوچی – اصفهان – ترکمن) جزو بند الف – ۱۴ – رودوزی‌های سنتی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است که مشمولان قانون با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند نزد صندوق تأمین اجتماعی بیمه و از مزایای آن برخوردار می‌گردند؛ همچنین مشمولان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز