خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

مسئولان زمینه برگزاری انتخابات قانونی و آزاد را فراهم كنند

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۸۶

مسئولان تكلیف دارند زمینه حضور و مشاركت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم كنند/تفكر شورایی، ضد خودمحوری، خودبینی و قانون‌گریزی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، امروز در دیدار جمعی از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای كشور، تفكر شورایی را ضد خودمحوری، خودبینی و قانون گریزی دانست و با توجه به تأكید مكرر دین اسلام به تفكر و مدیریت شورایی گفت: هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه اعضای شورای انقلاب تفكر شورایی داشتند، ولی مرحوم آیت‌الله طالقانی در این مورد بسیار پیگیر بودند.

به گزارش ایلنا،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینكه قانون تشكیل شوراها در مجلس شورای اسلامی و در زمان دفاع مقدس به تصویب رسید، گفت: هرچند به دلیل مشكلات و مضیقه‌های كشور، اجرای این قانون تا سال 77 تحقق نیافت، ولی با انجام سه دوره انتخابات شوراهای اسلامی، اكنون شاهد نقش‌آفرینی خوب و مؤثر این شوراها به عنوان یكی از اركان مردم‌سالاری در قانون اساسی هستم.

ایشان با اشاره به سابقه قدیمی كارهای شورایی در كشور حتی در مناطق روستایی، یكی از راههای تحقق تفكر شورایی را تشكیل شوراهای اسلامی شهرها در سراسر كشور خواند و گفت: تشكیل شوراهای شهر یاری نیز به منظور كمك به تصمیمات شوراهای اسلامی و مشاركت آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، یكی دیگر از آثار و بركات عملكرد شورایی است كه برای كشور تاكنون مؤثر و كارگشا بوده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تبیین اهمیت و جایگاه مشورت از دیدگاه اسلام، به آیاتی از قرآن كریم كه پس از شكست اولیه مسلمانان در جنگ اُحد نازل شد، اشاره كرد و گفت: در بحبوحه جنگ كه نفرات زیادی از سپاهیان اسلام حتی حضرت حمزه به دلیل غفلت برخی برای حفاظت از تنگه اُحد به شهادت رسیده و خود پیغمبر نیز مجروح شده بودند و شرایط سختی برای مسلمانان و پیامبر پیش آمده بود، آیه‌ای بر پیامبر نازل شد كه رحمت خداوند شامل حال تو شد، چون نرمش نشان دادی و خشونت به خرج ندادی و همان جا خداوند توصیه می‌فرماید: كسانی را كه به غفلت پشت جبهه را خالی كردند، ببخش و حتی با آنان مشورت كن.

ایشان با اشاره به همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی با ریاست جمهوری گفت: از هم‌اكنون برنامه‌ریزی‌ها و تشریك مساعی‌ها برای انجام خوب انتخابات شوراها همراه با انتخابات ریاست جمهوری در دستور كار باشد تا این موضوع مورد غفلت و تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قانون كنونی انتخابات و تشكیل شوراهای اسلامی را خوب توصیف كرد و گفت: چنانچه نیاز به تغییراتی در این قانون احساس می‌شود، باید به صورت لایحه و در زمان مناسب كه منتج به نتیجه‌گیری مفید شود به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سؤال یكی از حاضرین در مورد نقش و تكلیف مردم در شرایط كنونی كشور به‌ویژه انتخابات گفت: مردم متمدن، بافرهنگ و متدین ایران اسلامی همواره با درك شرایط و مقتضیات كشور به تكلیف خود به خوبی عمل كرده‌اند و همان‌گونه كه مردم تكلیف دارند در صحنه‌های انقلاب حضور داشته باشند، مسئولان نیز تكلیف دارند زمینه حضور و مشاركت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم كنند.

در ابتدای مراسم سركار خانم‌ها، دكتر ابتكار و نجفیان از شوراهای اسلامی تهران و همدان و آقایان مهندس معین و فقیه عبداللهی از اصفهان و مازندران در سخنان جداگانه‌ای با برشمردن مشكلات و مضیقه‌های شوراهای اسلامی در سراسر كشور به بیان عملكرد و برنامه‌ها و نقش مؤثر و مفید شوراها پرداختند و خواستار ارائه راه‌حل از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای كمك به مشكلات این شوراها شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز