خبرگزاری کار ایران

داوود موسایی در گفتگو با ایلنا:

صنعت نشر در آستانه‌ی ورشكستگی قرار دارد

asdasd

قیمت كاغذ تحریر ظرف مدتی كمتر از 8 ماه، 3 برابر شده است/ تیراژها را كاهش داده‌ایم/ گویا مساله‌ی دولت، مساله‌ی فرهنگ نیست و نمی‌خواهند هیچ كاری انجام دهند/ در اولویت‌بندی اختصاص ارز برای واردات، كاغذ در اولویت پنجم است و این در حالی‌ست كه «ام دی اف (MDF)» در اولویت سوم قرار دارد.

ایلنا: افزایش هر روزه‌ی قیمت كاغذ، ناشران را با چالشی جدی برای ادامه‌ی حیات روبرو ساخته است. بسیاری از ناشران تیراژهای خود را به حداقل رسانده‌اند و این مساله در آستانه‌ی بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، باعث شده است بحران، به خصوص در حوزه‌ی كتاب‌های دانشگاهی و مرجع، بیش از پیش به چشم بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود موسایی(مدیر انتشارات فرهنگ معاصر)، به خاص بودن كاغذ مصرفی در این انتشارات اشاره كرد و گفت: زمینه‌ی كاری انتشارات «فرهنگ معاصر» كتاب‌های مرجع است. ما استانداردهایی را برای این‌گونه كتاب‌ها در ایران باب كردیم كه از هر نوع كاغذی در چاپ این كتاب‌ها استفاده نمی‌شود و امروز همین مساله گریبان ما را گرفته و كاغذهای كیفیت بالا كه برای چاپ كتاب‌های مرجع مناسب است به سختی و با قیمت‌های بسیار بالا قابل خریداری است.

 وی ادامه داد: بخش دیگری از مصرف ما كاغذ تحریر است كه قیمت این كاغذ نیز روزانه و حتی ساعت به ساعت افزایش می‌یابد. قیمت كاغذ تحریر ظرف مدتی كمتر از 8 ماه، 3 برابر شده است. آخرین اطلاعی كه بنده از قیمت كاغذ در بازار دارم، مربوط به دیروز(شنبه 4 شهریورماه) است كه هر بند كاغذ تحریر 70 گرمی، 81 هزار تومان خرید و فروش شد. كاغذ تولید داخل هم بسیار كم و با توجه به كیفیت آن برای مصارف ما كاربردی ندارد. این مساله به هیچ وجه برای ناشران قابل تحمل نیست و كار آن‌ها را به تعطیلی می‌كشاند.

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر در مورد تبعات بحران كاغذ برای این انتشارات گفت: ما تیراژها را بسیار كم كرده‌ایم، اما با نزدیك شدن به بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، مطمئنآ درخواست‌ها برای كتاب، مخصوصآ كتاب‌های مرجع بیشتر می‌شود. خریداران تا حدی می‌توانند خود را با افزایش قیمت وفق دهند و منتقل كردن تمام این افزایش قیمت كاغذ روی قیمت فروش كتاب، مشكلات بسیار زیادی ایجاد می‌كند و امكان‌پذیر نیست.

موسایی تاكید كرد: به هر حال ما مجبوریم در هر شرایطی كتاب را تولید كنیم، اما طبیعی‌ست كه لطمه‌ی شدیدی به ما به عنوان یك ناشر وارد می‌شود. متاسفانه آینده برای ما در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و نمی‌دانیم چه چیزهایی پیش روی ماست. به هر حال مساله‌ی تحریم‌ها برای ما مشكلاتی را ایجاد كرده و مسئولان دولتی هم هیچ كاری برای حمایت ناشران ندارند و گویی نوعی قصد و آگاهی برای این مساله وجود دارد تا كاری انجام نشود. به نظر می‌رسد مساله‌ی دولت، مساله‌ی فرهنگ نیست و نمی‌خواهند هیچ كاری انجام دهند. فرهنگ به حال خود رها شده و صنعت نشر در آستانه‌ی ورشكستگی كامل قرار دارد. باید از دولتی كه داعیه‌ی فرهنگی بودن دارد، سوال كرد كه چرا این اتفاقات می‌افتد؟

 وی به مشكلات پیش روی دولت اشاره كرد و گفت: البته درحال حاضر دولت با مشكلات دیگری هم دست به گریبان است و فقط مساله‌ی كاغذ در میان نیست، اما بحث این‌جاست كه چرا مساله‌ی كاغذ به عنوان ماده‌ی اصلی كتاب و نقش انكارنشدنی آن در مقوله‌ی فرهنگ، در اولویت‌های دولت نیست. خود من یك درخواست برای واردات كاغذ خاص(مورد نیاز برای چاپ كتاب‌های مرجع) ارائه دادم كه بعد از گذشت 1 ماه، هنوز جوابی به آن داده نشده است. در اولویت‌بندی اختصاص ارز برای واردات، كاغذ در اولویت پنجم است و این در حالی‌ست كه «ام دی اف (MDF)» در اولویت سوم قرار دارد. در جایی كه همیشه صحبت و ادعای فرهنگی بودن مطرح بوده، حقیقتآ شرم‌آور است كه «ام دی اف» نسبت به كاغذ ارجحیت دارد.

 مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، وزارت ارشاد را مسئول پیگیری این مسائل دانست و گفت: در تمام موارد مربوط به حوزه‌ی كتاب مثل بررسی و صدور مجوز چاپ، وزارت ارشاد مسئول است. در مورد این مشكلات پیش آمده هم این وزارت‌خانه می‌تواند مشكلات را پیگیری كند و با رایزنی‌ با وزارت بازرگانی، درصدد حل این مشكلات باشند. به نظر من راه‌حل این مساله در كوتاه مدت می‌تواند افزایش واردات و نظارت بر توزیع كاغذ باشد. شكل این مساله را دولت باید تعیین كند. ناشران در زمان جنگ با وجود آن همه مشكلات، تا این اندازه احساس فشار نكردند، الان كه شرایط با آن زمان فرق كرده، چرا باید اوضاع به این صورت باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز