خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر اصفهان اعلام کرد:

تخریب ۵ هزار خانه تاریخی اصفهان در خاموشی کامل

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۷۷

بر خلاف آثار تاریخی مانند پل خواجو، سی و سه پل و چهلستون که در جلو دیدگان تمامی مردم است، بسیاری از خانه‌های تاریخی اصفهان ارزشی برابر با این فضا‌ها دارند اما در خاموشی کامل تخریب می‌شوند.

اصفهان – ایلنا: عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شناسایی حدود ۵ هزار خانه، بنا و فضای شهری تاریخی و ارزشمند در سطح شهر اصفهان گفت: متاسفانه پس از بررسی‌های صورت گرفته در بازنگری طرح تفصیلی، بخش اعظمی از تعداد این خانه‌ها کاسته شد و این هشداری بزرگ برای تمامی مسوولان چه شهری و چه استانی است.

به گزارش ایلنا، محمود محمدی یکی از دلایل تخریب خانه‌ها و بناهای باارزش تاریخی را قوانین میراث فرهنگی حاکم بر آثار تاریخی دانست و افزود: این قوانین با هدف حفظ این آثار وضع شده‌اند اما دست صاحبان املاک را در بهره برداری کامل از ملکشان بسته و موجب شداند گروهی خانه‌های خود را‌‌ رها کرده و دسته ای سودجو نیز دست به تخریب عمده این اثرهای تاریخی بزنند.

وی با اشاره به آثار تاریخی شاخص شهر اصفهان یادآور شد: آثاری همچون پل خواجو، سی و سه پل و چهلستون در جلو دیدگان تمامی مردم است، در حالی که بسیاری از خانه‌های تاریخی اصفهان ارزشی برابر با این فضا‌ها دارند اما در خاموشی کامل تخریب می‌شوند.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به مصوبه شورای شهر برای صدور مجوز تبدیل خانه‌های تاریخی به اقامتگاه، هتل و مواردی از این دست بیان داشت: اما در شرایط موجود انگیزه‌ای قوی‌تر برای جلب نظر سرمایه گذاران به این خانه‌های ارزشمند مورد نیاز است.

محمودی با تاکید بر اینکه تشویق موثر‌تر از جریمه است گفت: مالکان خانه‌های تاریخی برای نگهداری اصولی و صحیح آن‌ها نیازمند تخصص و تمکن مالی هستند چرا که مرمت و نگهداری این آثار در کنار بودجه کافی، مهارت بالایی هم لازم دارد که نمی‌توان چنین مواردی را از یک فرد عادی با درآمد متوسط توقع داشت بلکه باید به کمک این افراد آمد.

وی خواستار همکاری تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های شهر برای کمک به حفظ تاریخ و تمدن اصفهان شد و افزود: شهرداری با کمک به مرمت و ساخت فضای پیرامون، میراث فرهنگی با معرفی کار‌شناسان خبره و دیگر سازمان‌ها نیز در حد توان خود می‌توانند به کمک این خانه‌ها و اثرهای ارزشمند بیایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز