خبرگزاری کار ایران

مخالفان کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم؛

کامران: الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم یک خطای استراتژیک است

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۴۷۴

الحاق جزیره هرمز به محدود منطقه آزاد قشم با توجه به اینکه در حال حاضر جزیره هرمز از منابع دولتی بهره مند می شود به صلاح هرمز نیست چرا که در صورت الحاق این جزیره به منطقه آزاد قشم هرمزنشین ها از منابع دولتی محروم خواهند شد و این ظلم بزرگ در حق اهالی هرمز است.

نمایندگان مخالف کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه این لایحه یک خطای استراتژیک است، اعلام کردند: در حال حاضر منطقه آزاد قشم در تامین زیرساخت‌های خود با مشکل مواجه است و قطعا در تامین مالی جزیره هرمز نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حسن کامران دستجردی در نشست علنی امروز(چهار‌شنبه ۱۸ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم با یادآوری اینکه بحثتوسعه قشم از سال ۷۱ در مجلس مطرح است گفت: به اعتقاد من یک جریان پشت پرده این موضوع را هدایت می کند که آن را افشا خواهیم کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ۷۱ کمیسیون دفاعی مجلس طرحی آورد که براساس آن کل قشم با وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع آزاد شود، بر این اساس نامه ای خدمت رهبری تنظیم شد و ایشان به ستاد کل ارجاع دادند که براین اساس وسعت جزیره قشم که ۲.۵ برابر بحرین بود در شمال شرق به صورت پیوسته ۳۰۰ کیلومتر شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دوباره در مجلس طرحی آورده شد که همان ۱۵۰۰ کیلومتر مربع به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود و هر بار این کار را کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با طرح این سؤال که استراتژی مناطق آزاد چیست ادامه داد: استراتژی و هدف اصلی از ایجاد مناطق آزاد صادرات است اما در جزیره قشم واردات که استراتژی بر ضد اقتصاد مقاومتی است توسعه یافت.

وی گفت: مشخص می شود که منطقه آزاد اصلا ربطی به وسعت ندارد و باید اهداف مناطق آزاد یعنی تولید ارز، توسعه صنعتی و اقتصادی را مدنظر داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری اینکه در برنامه پنجم توسعه تصویب شد در مناطق آزاد یک درصد از محل عوارض ورود و صدور کالا به نهادهای حمایتی اختصاص یابد، افزود: این بند قانون اجرایی نشده است.

کامران دستجردی با بیان اینکه توسعه منطقه قشم یکی از شعارها و اهداف آزادسازی این منطقه بوده است تصریح کرد: نه تنها این هدف محقق نشده بلکه اگر به جزیره قشم سفر کنید خواهید دید یک بخش منطقه کپر نشین و بخش دیگر برج ساز هستند و اینکه صحبت از محرومیت زدایی شده بود تحقق پیدا نکرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری اینکه بار دیگر از طرف مشایی و جریان حاکم اطراف وی طرحی آورده شد مبنی بر اینکه کل جزیره قشم آزاد شود تصریح کرد: نسبت به این موضوع تذکر دادیم که گفته شد استعلام می کنیم و در نهایت همان ۳۰۰ کیلومتر شمال شرق آزاد شد.

وی با یادآوری اینکه الحاق جزیره هرمز به محدود منطقه آزاد قشم به بهانه آبادانی هرمز مطرح شده است گفت: هرمزنشین ها بدانید که در صورت انجام این الحاقیه ظلمی که بر قشمی ها وارد شد برشما هم وارد خواهد شد و الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم یک خطای استراتژیک است.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان نماینده مخالف دیگر الحاق جزیره هرمز به محدوده آزاد قشم گفت: اگر قرار است منطقه آزاد قشم توسعه یابد بخش هایی در خود قشم وجود دارد که در اولویت هستند و قبل از آزاد شدن جزیره هرمز که ۷۵ درصد آن را کوه های نمک تشکیل می دهند و فقط ۲۵ درصد آن استعداد کاربری دارند باید آزاد شود.

مهرداد بائوج لاهوتی با یادآوری اینکه هرمز در ۱۸ کیلومتری جزیره قشم قرار دارد تصریح کرد: در خود قشم مناطقی داریم که ضرورت دارد به علت مسائل امنیتی توسط ستاد مشترک نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی به منطقه آزاد الحاق شود نه اینکه جزیره ای با ۱۸ کیلومتر فاصله را در اولویت قرار داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه قبل از آزادسازی جزیره هرمز باید زیرساخت های لازم فراهم شود تصریح کرد: در حال حاضر منطقه آزاد قشم در تأمین زیرساخت های همان ۳۰۰ کیلومتر مربع با مشکل مواجه است و قطعا در تامین زیرساخت های منطقه هرمز نیز دچارمشکل خواهد شد.

وی تأکید کرد: الحاق جزیره هرمز به محدود منطقه آزاد قشم با توجه به اینکه در حال حاضر جزیره هرمز از منابع دولتی بهره مند می شود به صلاح هرمز نیست چرا که در صورت الحاق این جزیره به منطقه آزاد قشم هرمزنشین ها از منابع دولتی محروم خواهند شد و این ظلم بزرگ در حق اهالی هرمز است.

نوذر شفیعی نماینده مخالف دیگر کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم با تاکید بر استدلال استراتژیک خود در مخالفت با این لایحه گفت: اگر قرار است هرمز به یک منطقه آزاد تجاری صنعتی تبدیل شود نیازمند تغییر رویکردهای نظام به این جزیره، خلیج فارس و دریای عمان است.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی افزود: رویکردها باید از سیاسی، امنیتی و استراتژیکی به رویکردهای تجاری، صنعتی و اقتصادی تبدیل شود که در شرایط فعلی با توجه به محیط امنیتی ایران الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم به صلاح نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ‌ در صورت انجام این الحاقیه یک نقطه استراتژیک کشور با تغییر وضعیت به یک نقطه ضعف تبدیل خواهد شد.

این نماینده مردم با طرح این سؤال که تاکنون به منطقه آزاد تبدیل شده اند چه دستاوردی داشته است تصریح کرد: به عنوان مثال در جزیره قشم به جای اینکه به مردم خدمت شود شکاف طبقاتی حادثشده است.

وی تاکید کرد: در یک منطقه تجاری اقتصادی زیرساخت های لازم باید فراهم شود که این موضوع تعهدات مالی جدیدی را بر دولت تحمیل می کند و این در حالی است که دولت اعلام کرده فعلا برنامه ای در این راستا ندارد و براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم به لحاظ تامین مالی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز