خبرگزاری کار ایران

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افتتاح شد؛

جنتی: اگر بخواهیم دچار افراط و تفریط نشویم باید قرآن را مبنا قرار دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۱۲۳

مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد. در این مراسم پیشنهاد راه‌اندازی بازارچه‌های پوشاک و مواد غذایی در حاشیه‌ی نمایشگاه ارایه شد.

مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور حجت الاسلام احمد سالک، احمد جنتی، حجت الاسلام امرودی و مهدی چمران در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس ساعت ۱۸ روز گذشته(۳ تیرماه) برگزار شد.

علی جنتی در سخنانش؛ قرآن را چراغ هدایت و طریق معرفت توصیف کرد و افزود: قرآن کتاب ارزش‌های الهی و فضایل انسانی است. کتاب فضیلت است و نسخه هدایت.

وی با بیان اینکه قرآن ما را به دینداری و احترام به آیین دیگران فرمان می‌دهد؛ گفت: قرآن در روزگار شرک فریاد توحید سر می‌دهد و در زمانه اسارت بشر در بندهای درونی و بیرونی سرود رهایی و آزادی می‌خواند. در هنگامه خشونت و جنگ افروزی باران رحمت می‌بارد و در ورطه فتنه‌ها چراغ بصیرت می‌افروزد.

وزیر ارشاد ادامه داد: در روزگار ما که هنگامه دوگانه‌ی خداجویی و فضیلت جویی از سویی و خداستیزی و فضیلت گریزی از سوی دیگر است؛ راه چیست مگر بازگشت به قرآن؟ اگرچه پرداختن به ظاهر تلاوت قرآن و همه امور ظاهری مربوط به قرآن مقدس است اما قرآن سرشار از رازهای نهفته است. چراکه مخاطب قرآن، انسان است و انسان موجود پر رمز و رازی است.

جنتی با بیان اینکه قرآن همانگونه که پاسخگوی انسان چهارده قرن قبل بود، می‌تواند پاسخگوی انسان امروز و آینده باشد، افزود: قرآن متعلق به انسان و برای انسان است. برای تامین زندگی‌ای که درحال تحول است. اگر برای ایجاد تحولات طبیعی باید میلیون‌ها سال صبر کنیم در عرصه زندگی تحولات لحظه به لحظه است.

وی ادامه داد: قرآن کتاب جاودانه‌ای است که کهنه نمی‌شود و انسان در هر وضعیت و شرایط تازه‌ای، با رجوع به قرآن نکات تازه‌ای درمی‌یابد. آنچه ممکن است کهنه شود برداشت‌هایی است که به عنوان آخرین برداشت از قرآن معرفی می‌شود. انسان‌ها هستند که کهنه می‌شوند.

وزیر ارشاد با اشاره به لزوم برداشت رهنمودهای نو از قرآن در شرایط تازه گفت: قرآن سنت هویت ما مسلمانان است و شناسنامه فرهنگی و اعتقادی ماست. اگر بخواهیم دچار افراط و تفریط نشویم باید قرآن را مبنا قرار دهیم.

جنتی نمایشگاه امسال را هم از نظر کمی و هم کیفی رشد یافته ذکر و ابراز امیدواری کرد: امیدوارم که برگزاری این نمایشگاه فرصتی برای تنفس در فضای پاک الهی را به دست دهد.

در این مراسم، وزیر ارشاد از نرم افزار " رمضان کریم " با صدای سید کریم موسوی رونمایی کرد.

پس از اتمام مراسم؛ علی جنتی به همراه دیگر مهمانان به دیدار شهدای گمنام رفتند و پس از آن از غرفه‌های نمایشگاه دیدن کردند.

امرودی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز در همین مراسم؛ با اشاره به تفاهم نامه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران، این نمایشگاه را اولین اقدام مشترک دانست و گفت: فضای نمایشگاه نسبت به سنوات گذشته افزایش یافته و پنج ویژگی منحصر به فرد آن به شرح زیر است:
- برپایی گالری
- دوسالن برای پخش فیلم
- مسجد جامع خرمشهر برای برگزاری جلسات قرائت
- حضور ۹ شهید انقلاب در جوار ما که بین آنها تنها دو برادر شهید خانواده‌ی خود را پیدا کرده‌اند
- فضای باز و مفرح برای خانواده‌ها.

وی به امکانات دسترسی به نمایشگاه اعم از دو ورودی متروی شهید حقانی و شهید همت در باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه برای این نمایشگاه ۴هزار پارکینگ پیش‌بینی شده است، گفت: این نمایشگاه تا ۱۸ رمضان برپاست و شاید این زمان کافی نباشد و بتوان آن را تمدید کرد. چراکه ما می‌خواهیم فضای تهران را قرآنی کنیم.

وی از افتتاح بوستان‌های قرآن در سطح شهر خبر داد و افزود: بازگشایی این بوستان‌ها از جمعه جاری آغاز خواهد شد.

در ادامه حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به دو قسمت محتوایی و اجرایی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در بخش محتوایی ۱۵ کمیته مشغول به کارند و در بخش اجرایی شهرداری تهران و مدیریت باغ موزه دفاع مقدس به ما پیوستند.

وی از سازمان‌های دیگری که در برپایی نمایشگاه همکاری داشتند به وزرات فرهنگ و آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش، مدیریت حوزه علمیه قم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد و از دو بازارچه در سطح نمایشگاه گفت و افزود: بازارچه منشورات که محل اراده محصولات انتشاراتی است و بازارچه رسانه‌های دیجیتال که این دو بازارچه مخصوص فروش کالا هستند و بقیه غرفه‌ها محتوایی هستند.

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی در انتهای سخنانش به ارائه دو پیشنهاد پرداخت و گفت: نمایشگاه قرآن ما در جهان اسلام منحصربه فرد است. جا دارد این نمایشگاه را با نمایشگاه عترت کامل کنیم. جای بازارچه‌های رمضان نیز خالی است که می‌تواند پوشاک و مواد غذایی مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

وی در ادامه گفت: در کشورهای اسلامی در آستانه ماه رمضان، مثل شب‌های عید ما، مسلمانان به بازرا می‌روند و خرید می‌کنند و پاساژها و بازارها به مردم تخفیف می‌دهند. جا دارد تا بازاریان ما نیز در این ماه تخفیفی برای روزه داران قائل شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز