خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در نشست خبری: / کامل /

انتخابات ۲۴ خرداد " نه " بزرگ به افراطیون داخلی و خارجی بود

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۲۵۰

استانداران، فرمانداران یا بخشدارانی را که به راه دولت اعتقاد ندارندتغییر دهند / منتقدان با شناسنامه حرف بزنند / نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند / من از طریق هیچ کاهن یا کشیشی نه پیامی دریافت کردم و نه فرستادم / با قوه قضاییه درباره بازداشت صبا آذرپیک تماس خواهیم گرفت / می‌توان به همکاری با آمریکا در اقدام علیه داعش فکر کرد…

رییس جمهور مهم‌ترین پیام انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را " نه " بزرگ به تندروان خارجی و افراطیون داخلی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در سالگرد پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم برگزار می‌شود، ضمن تبریک ایام میلاد حضرت مهدی(عج) گفت: امیدوارم همه امیدواران جهان و همه منتظران آن مصلح و منجی و همه آنهایی که به دنیای آینده توام با عدالت و سعادت می‌اندیشند و نیز ملت و کشور ما مورد توجهات وی‍ژه آن عزیز پشت پرده غیبت باشد.

روحانی همچنین به ملت ایران و رهبری معظم انقلاب به مناسبت ۲۴ خرداد تبریک گفت و ادامه داد: امروز سالروز انتخابات شکوهمند و تاثیرگذار سال گذشته است. در واقع انتخابات سال گذشته احیای اعتماد عمومی آن سرمایه بزرگ اجتماعی بود. در این انتخابات مهم و سرنوشت ساز اولا مردم به نظر، رای و حضور خودشان اعتماد کردند.

در این انتخابات مردم به نظام اعتماد کردند

رییس جمهور با بیان اینکه در این انتخابات مردم به نظام اعتماد کردند، گفت: اگر ملتی به نظام خود، صندوق آرا و دولت خود اعتماد نداشته باشد و نداند که سرنوشت رای خود چیست از صبح زود پا نمی شود تا در صف های طولانی بایستد و زمانی که نوبت او می‌شود با لبخند رای خود را به صندوق بیاندازد و بعد شاکر خدا باشد و منتظر بماند تا از این صندوق چه فردی به عنوان منتخب اعلام می شود.

وی بابیان اینکه مردم در این انتخابات به راهی که منتخب مردم اعلام کرده بود، اعتماد کردند، یادآور شد: اکثریت مردم که در صندوق رای به راه تدبیر و امید و عقلانیت رای دادند بدان معنا بود که این شعار را پذیرفته و این راه را قبول دارند. آنها معتقدند تنها میانه روی و اعتدال و فاصله گرفتن از افراطی گری مسیر را برای بهبود معیشیت و رفاه و عزت ملت تامین می‌کند.

مردم در پای صندوق رای اعلام کردند که از نظام، انقلاب، کشور و منافع خود هرگز جدا نخواهند شد

روحانی افزود: نکته دوم آنکه در انتخابات ۲۴ خرداد مردم فهیم و شریف ایران خواستند به دولت اعلام کنند که فشار، تحریم و تهدید در مسیر اصلی مردم و آرمان‌های این ملت تاثیر نخواهد گذاشت. اگر بالاترین هدف تحریم کنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند مردم در پای صندوق رای اعلام کردند که از نظام، انقلاب، کشور و منافع خود هرگز جدا نخواهند شد و فشارها وتحریم‌ها نمی تواند در اراده ملت بزرگ که سابقه تمدنی به هزاران سال قبل بازمی گردد و از روز اول انقلاب در فرازو نشیب ها ایستادگی کرده است را از اهداف و آرمان‌هایش بازداشت.

وی با تاکید براینکه انتخابات ۲۴ خرداد پیام مهمی برای افراط داشت، ‌ابراز کرد: افراطیون خارج که فکر می‌کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می‌آوردند و پیامشان به افراطیون داخل که تصور می‌کردند هواداران بسیاری دارند ومی‌توانند این راه را ادامه دهند، این انتخابات نه بزرگ به تندروان خارج از کشور و افراطیون داخلی بود.

منتقدان با شناسنامه حرف بزنند

رییس‌جمهور با تاکید مجدد براینکه منتقدان با شناسنامه حرف بزنند، گفت: نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند اما احزاب و گروه‌ها باید به صورت شناسنامه‌دار صحبت کنند.

از نقد سازنده استقبال می‌کنیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری امروز خود در خصوص راهکارهای رئیس جمهور برای مقابله با حاشیه‌سازی‌ها اظهار کرد: همان طور که دولت چندین بار اعلام کرده ما همواره از نقد و به خصوص نقد سازنده از این دولت استقبال می‌کنیم.

نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی نهادها نهادهای ملی هستند، ادامه داد: نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند و اپوزیسیون دولت باشند بلکه کار آنها تلاش و خدمت به کل ملت و جامعه است. دولت، قوه مقننه و قضاییه، نیروهای مسلح، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و صدا و سیما نهادهای عمومی هستند اما احزاب و گروه‌ها باید به صورت شناسنامه‌دار صحبت کنند.

وی گفت: من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم که هر گروهی که به دنبال رسانه است به سرعت مجوز رسانه به او داده شود تا معلوم شود که آن رسانه متعلق به چه گروهی است.

روحانی با بیان اینکه نهادهای ملی نباید کار حزبی انجام دهند، تاکید کرد: کار رسانه‌های حرفه‌ای با جنگ روانی متفاوت است لذا خواهش من این است که چه آنهایی که حامی و یا منتقد دولت هستند با روزنامه و هر وسیله‌ای که دارند با شناسنامه به نام حزب و گروه‌شان به نقادی بپردازند و اینطور نباشد که پول بیت المال در مسیر دیگری استفاده شود.

رئیس جمهور افزود: من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی نسبت به ادامه این روندی که در این یک سال در جریان بود چیزی نگفتم اما بعدها خواهم گفت. اینکه عده‌ای دولت را در بخش‌های مختلف به چالش می کشند اگر این واقعا به این دلیل است که می خواهند ابهامی مشخص شود خوب است ولی اگر به این معنی است که می‌خواهند سنگ اندازی کنند این کار شایسته نیست و دولت نیز خود را گرفتار چنین بحث‌هایی نخواهد کرد.

استانداران برای تغییر فرمانداران و بخشداران غیرهمسو اقدام کنند

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در ده ماه گذشته از فعالیت دولت فقط ۴۵ درصد از فرمانداران عوض شده‌اند و بسیاری از فرمانداران دولت قبل باقی مانده‌اند که کارهایشان با سیاست‌های دولت همخوانی ندارد آیا این عدم تغییر برای جلوگیری از فشار مجلس است یا تاکتیک دولت؟ اظهار داشت: دولت در پی آن است که هر کس مسئولیت اجرایی در استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها را در اختیار می‌گیرد مجری استراتژی‌های دولت بوده و به آن متعهد باشد.

وی با بیان اینکه هر کس به استراتژی دولت عمل می‌کند در واقع به وظیفه قانونی خود عمل کرده است، تصریح کرد: اگر دولت به اعتدال، عقلانیت و خرد جمعی اصرار می‌کند به خاطر پیام و رای مردم در انتخابات گذشته است و در واقع مردم به اینها رای داده اند.

روحانی ادامه داد: دولت فعلی نسبت به دولت‌های گذشته تغییراتش از همه کمتر بوده و مبنایی که دولت با استانداران برای انتخاب مسئولان استانی گذاشته است، شایسته سالاری، میانه روی و عدم افراطی بودن است و این مهم که آنها به مردم خدمت کنند.

وی افزود: برای این دولت اینکه کارگزارانش به جناحی یا گروهی وابسته باشد زیاد اهمیتی ندارد و در زیر سقف دولت هم می‌بینیم که از هر جناح و حزبی در دولت وجود دارد.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه " دولت ترکیبی " دولت موفقی نیست و دولت باید یکدست باشد، تاکید کرد: من در این ده ماه، به خاطر ترکیب و چینش دولت پشیمان نیستم و به استانداران توصیه می کنم اگر موردی وجود دارد که فرماندار یا بخشدار مجری برنامه‌های دولت نیست یا شایسته نیستند برای تغییر آنها اقدام کند.

بیکاری با دادن وام حل نمی‌شود

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه خارجی مبنی بر اینکه مخالفان شما می گویند به نتیجه رسیدن مذاکرات در ۲۰ تیر موجب اشتغال نمی‌شود و از سوی دیگر شکاف طبقاتی را بیشتر خواهد کرد آیا این مساله را شما قبول دارید؟ ابراز داشت: اگر می خواهیم برای اشتغال کاری بکنیم و برای جوانان که منتظر شغل هستند و عدد آنها بسیار بالاست و اکثر آنها تحصیل کرده‌اند باید این مذاکرات به نتیجه برسد چون در این صورت تحریم‌ها برداشته می‌شود و وقتی تحریم‌ها برداشته شوند سرمایه‌گذاری صورت می گیرد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بیکاری با دادن وام حل نمی‌شود بلکه اشتغال از طریق رشد اقتصادی صورت می‌پذیرد، یادآور شد: در سال ۹۱ رشد ما منفی بود و به منفی ۷ رسید که این رقم، رقم تکان دهنده‌ای است.

وی افزود: در سال ۹۲ نیز ما سعی کردیم که میزان رشد اقتصادی منفی نشود و امسال نیز تلاش می‌کنیم تا میزان رشد اقتصادی ما مثبت باشد. اگر می‌خواهیم بیکاری حل شود باید اقتصاد و اشتغال رونق یابند و راه آن سرمایه گذاری و تکنولوژی است و دولت باید تلاش کند زمینه‌ها برای این مساله فراهم شود.

وی همچنین گفت: اینکه گفته شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات، عده‌ای پولدار می‌شوند، از آن غصه‌های بی‌جایی است که کشور ما را عقب نگه داشته است. اینکه می‌گویند بگذار همه فقیر باشند اما فلان‌کس پولدار نشود، این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ماست که اشتباه است. ما باید به سرمایه‌گذار اعتماد دهیم. همین حرف که یکی پولدار می‌شود و دیگری نه، اختلاف را بیشتر می‌کند یعنی امنیت کافی به سرمایه‌دار نمی‌دهیم و این حرف کاملا نادرست است. در نظام ما سرمایه‌گذار از امنیت برخوردار است و ما در این زمینه چیزی جز قانون را نمی‌پذیریم.

روحانی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم بگویم اگر تحریم حل نشود برای بیکاری کاری صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: پایان تحریم در حل بیکاری موثر است. آنچه برای رشد اقتصادی و اشتغال حاکم است قانون است و اگر قرار است مالیاتی داده شود و عوارضی گرفته شود چیزی جز قانون اجرا نمی شود و این دل نگرانی‌ها پذیرفتنی نیست.

من از طریق هیچ کاهن یا کشیشی نه پیامی دریافت کردم و نه فرستادم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا شما با کشیش آمریکایی در چند وقت اخیر دیداری داشته‌اید و پیامی از آقای اوباما دریافت کرده‌اید بیان کرد: من از طریق هیچ کاهن یا کشیشی نه پیامی دریافت کردم و نه فرستادم. من با هیچ کشیش یا کاهنی در این خصوص دیدار نداشته‌ام و اگر قرار باشد با اوباما ارتباطی صورت گیرد ایشان یا من نامه می‌نویسیم. در قبل نیز ایشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و بعد نیز من نامه نوشتم و آقای اوباما جواب داد. برای این کار راه‌های رسمی و غیر رسمی بسیاری وجود دارد و مقامات مذاکره کننده ما نیز در حال مذاکره هستند.

رئیس شورای عالی اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه از آنجایی که بحثتولید همواره مورد توجه دولت بوده است آیا مساله عدم تفکیک نیازمندان از غیر نیازمندان موجب احتمال تکرار کسری اعتبار در پرداخت هدفمندی یارانه‌ها نمی‌شود و اینکه دولت چقدر از ده هزار میلیارد از بخش درآمدی هدفمندی یارانه‌ها را برای بخش تولید پرداخت کرده است، گفت: یکی از اهداف مهم دولت مساله تولید است. باید بگویم ما هم برای رشد و هم برای اشتغال به تولید نیازمندیم و در بخش درآمدی یارانه ها نیز به آن وابسته هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به مساله تولید اختصاص می یابد، اظهار داشت: ما در بخش درآمدی هدفمندی یارانه‌ها اولویت‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها بحثسلامت است و بخش بزرگی از درآمد یارانه‌ها به این مساله اختصاص می‌یابد.

روحانی با بیان اینکه در بخش سلامت بسیاری از دغدغه‌های مردم برداشته شده است، خاطرنشان کرد: در طرح جامع سلامت همه مردم بیمه همگانی شده‌اند و مبلغ خوبی به بیمارستان‌های دولتی اختصاص یافته و داروهای مشمول بیمه نیز توسعه یافته‌اند و همه بیماران صعب العلاج مورد پوشش قرار گرفته‌اند که این مسائل بسیار قابل توجه است و بار سنگینی برای دولت ایجاد می‌کند البته ما فکر می‌کنیم توجه به این مساله ضروری است.

وی ادامه داد: بخشی از درآمد یارانه‌ها برای محیط زیست و امنیت غذایی مورد توجه قرار گرفته و در بخش تولید نیز در شورای هماهنگی اقتصادی نیز دو جلسه داشته‌ایم که از اولویت‌هایش سرمایه در گردش است که البته مشکلاتی در بانک‌ها داریم که سعی داریم این مشکلات را حل کنیم.

با قوه قضاییه درباره بازداشت صبا آذرپیک تماس خواهیم گرفت

حسن روحانی در نشست خبری امروز خود با صاحبان رسانه‌های خارجی و داخلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص حقوق شهروندی و همچنین پیگیری وضعیت صبا آذرپیک روزنامه نگاری که به تازگی بازداشت شده، اظهار داشت: موضوع حقوق شهروندی یکی از قول‌هایی بود که من در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به مردم وعده داده بودم که بر این اساس منشوری را تحت عنوان حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار دادم.

وی ادامه داد: در همان صد روز اول منشور تهیه شد و نظرات بسیاری در خصوص آن مطرح شد و بخش حقوقی قرار شد همه آن نظرات را در آن منشور بگنجاند و اصلاحات لازم را انجام دهد و این کار نیز تا اینجا صورت گرفته و خود من نیز باید یک بار دیگر این منشور را بخوانم و آن را بررسی کنم و امیدوارم که تا پایان دوره بعدی بتوانیم این منشور را به طور کامل منتشر کنیم.

رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: مبنای حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت است ونکاتی نیز مانند فرمان ۱۰ ماده ای حضرت امام(ره) و فرمان ۸ ماده ای حضرت امام(ره) یا فرامینی که مقام معظم رهبری داشته اند را مد نظر قرار می دهیم.

روحانی با بیان اینکه این منشور زمانی که نهایی می‌شود به دو قسمت تقسیم خواهد شد، گفت: قسمت اول آن شامل آن چیزی است که دولت می‌تواند اجرا کند و بخش‌های دیگر آن هم مربوط به دستگاه‌های دیگر می‌شود اگر چنانچه در حال حاضر قانونی در رابطه با این منشور وجود داشته باشد ما آن را اجرا می‌کنیم و اگر نیاز به قانون داشته باشد آنرا پیگیری خواهیم کرد چون به هر حال این یکی از مواردی است که در قدرت ما نیست و نباید هم باشد. وضع قانون است. بنابراین امیدواریم با نهایی شدن این منشور این مهم کمکی باشد به شهروندان برای احقاق حقوقشان.

روحانی در خصوص سوال دوم این خبرنگار در رابطه با پیگیری وضعیت صبا آذرپیک نیز افزود: ما با قوه قضاییه درباره این موضوع تماس خواهیم گرفت و امیدواریم که مشکل ایشان حل شود.

نمی‌توان شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در خصوص مسائل اخیر عراق و اینکه جمهوری اسلامی چه برنامه‌ای برای برخورد با گروه داعش در این منطقه دارد، گفت: موضوع تروریست در منطقه بسیار مهم است و این مسئله سالهاست که شروع شده و در ابتدا نیز در کشورهای همسایه شرق ما شروع شد و بعد مانند یک بیماری مسری به بخشهای دیگر سرایت کرد.

وی در ادامه یادآور شد: موضوع تروریست در سوریه خیلی حاد بود و در عراق نیز گروه‌های تروریستی از قبل فعال بودند ولی ظاهرا نتیجه انتخابات آنها را عصبانی کرد واین نکته بسیار مهمی است و اینکه تروریست دموکراسی را تحمل نمی کندمسئله اصلی است.

روحانی با بیان اینکه اداره کشور یا با صندوق رای ممکن می‌شود و یا با جعبه مهمات، افزود: دعوای اصلی بین این دو جعبه است و عراقی که به تازگی انتخاباتش پایان پذیرفته بعد از اینکه انتخابات به خوبی برگزار شد عده‌ای در صدد افتادندکه شکست در انتخابات را با تروریست جبران کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: شما اگر می بینید که یک شهری مثل موصل سقوط می‌کند این به معنی موفقیت تروریستها نیست بلکه هماهنگی‌های دیگری انجام گرفته است و شکست خوردگان امروز متوسل به سلاح وگلوله شدند واین خطای بزرگی است وباید بدانند که نمی‌توان شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از حرکت تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: من در سازمان ملل متحد به همین دلیل افراطی گری و خشونت را به عنوان مسائل اصلی مطرح کردم که دنیا برای مقابله با آن باید دست به دست هم دهند و در شانگهای نیز یکی از مصوبات همین بود که تاکید شد که این طرح را همه کشورهایی که جزو کشورهای سیکا هستند اجرایی کنند و ما راهی جز این برای مقابله با تروریسم نداریم.

روحانی همچنین گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هم دوست عراق هستیم وهم روابط ما با دولت عراق یک روابط بسیار نزدیک وصمیمانه ای است.

عراق تا به امروز از ما درخواست کمک نکرده است

رئیس جمهور با بیان اینکه عراق تا به امروز از ما درخواست کمک نکرده افزود: اما ما آمادگی داریم که در چارچوب قوانین بین‌المللی و خواست دولت و ملت عراق به این کشور در مبارزه باتروریسم کمک کنیم.

روحانی در پاسخ به سوال دوم این خبرنگار مبنی براینکه آیا چنانچه آمریکا برای مبارزه با گروههای تروریستی درعراق برنامه ای داشته باشد ایران در این برنامه همکاری خواهد کرد یا خیر؟ گفت: آمریکایی ها نیز ممکن است بخواهند اقداماتی در این خصوص انجام دهند که من از طرح آنها مطلع نیستم اما آنچه برای ما مهم است خواست دولت و ملت عراق است اما من می‌خواهم از همین جا از اطمینان ملت عراق تشکر کنم و فتوای اخیر آیت الله سیستانی مبنی براینکه برای دفاع از کشور عراق هر کسی می تواند سلاح به دست بگیرد نظر بسیار مهمی است و به نظر من عراق می تواند مشکل خود را حل کند.

اگر احساس تهدید کنیم از تمامیت و امنیت خود دفاع خواهیم کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه به نظر می‌رسد گروهک تروریستی داعش قصد حمله به اماکن متبرکه از جمله کربلا دارد و همچنین در نزدیکی مرز ایران قرار گرفته است. آیا ایران قصد برخورد مستقیم با این گروه دارد و آیا باتوجه به پشتیبانی مالی این گروه از سوی قطر و عربستان صحبتی با سران این کشورها شده است، ‌گفت: اینکه گروهک‌های ترویستی از کشورهای خارجی حمات می‌شوند روشن بوده و جای تردید نیست. متاسفانه برخی از کشورهای منطقه از لحاظ مالی یا تسلیحاتی آنها را حمایت می‌کنند. کشورهای قدرتمند دیگری مخصوصا غربی ها هم از لحاظ سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی به آنها کمک می کنند.

رییس جمهور با تاکید براینکه موضوع تروریسم به نفع هیچ کس نیست و امکان دارد بلای جان آنها در آینده شود، یادآور شد: از یک مقام غیر رسمی غربی می گفت اروپایی‌ها به دنبال این هستند که تبعه‌های آنها که در سوریه حضور دارند در همان درگیری‌ها کشته شوند تا به کشورهای خود بازنگردند چراکه برای آنها دردسرساز خواهد بود. از صحت این مسئله اطلاع ندارم اما اگر درست باشد از آن نفاق‌های تاریخی است که مسئولان حکومتی آرزو کشته شدن تبعه خود را داشته باشند.

ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق تاکنون مطرح نبوده است

وی با تاکید براینکه اگر گروه ترویستی داعش به مرزهای ایران نزدیک و موجب برهم زدن امنیت کشور شود حتما با آن برخورد خواهیم کرد: اگر ما احساس تهدید کنیم با همه وسایل از تمامیت و امنیت خود دفاع خواهیم کرد. اما کمک کردن به یک کشور یک مقوله و ورود به‌ آن کشور مقوله دیگری است. عراق درخواست کمک کند ممکن است به‌ آنها کمک کنیم اما ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق تاکنون مطرح نبوده است. از اول انقلاب اسلامی نیز اینگونه نبوده که نیروهای ما در کشور دیگر وارد عملیات شوند شاید نظر مشورتی دهیم اما اینکه نیروهای ما وارد عملیات شوند نبوده و من بعید می‌دانم این کار صورت گیرد.

اگر در پایان تیرماه مذاکرات به نتیجه نرسد، شرایط به قبل برنخواهد گشت

رییس جمهور همچنن در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در صورت طولانی‌تر شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن آیا کماکان موضع دولت همان اعتدال و نرمش است یا با توجه به انتخابات کنگره و تغییر هیات حاکمه امریکا و روی کارآمدن جمهوری خواهان، رویه تغییر خواهد کرد، گفت: در مذاکرات با ۱ + ۵ از آغاز این دولت نشان دادیم که این دولت به جد آمادگی برای مذاکره دارد و اعتقاد دارد این مسئله از طریق مذاکره باید حل و فصل شود. از این رو در صد روز اول این دولت، این کار در دستور قرار گرفت و برخلاف پیش‌بینی‌ها توافقنامه مقدماتی صورت گرفت و حتی برخی تندروها عصبانی شدند. چون توافق هسته‌ای به نفع جهان و منطقه است، ممکن است اقلیت تندرویی در خود آمریکا یا در منطقه و حتی در خود کشور از این مسئله خوشحال نباشند اما ما نشان دادیم که به جد به دنبال مذاکره هستیم.

وی با تاکید براینکه اگر در پایان تیرماه مذاکرات به نتیجه نرسد، شرایط به قبل برنخواهد گشت، اظهار کرد: نظام تحریم شکسته شده و روز به روز آنها می‌ببیند که ما چه می‌کنیم. تمام روابط خارجی ما مذاکرات هسته ای نیست و گروه‌های مختلف برای مذاکرات اقتصادی و سیاسی می‌آیند و اصلا وضع به شرایط قبل بازنخواهد گشت.

روحانی ادامه داد: اگر این مذاکرات روزی شکست خورد قضاوت افکار عمومی این خواهد بود که تندروهای امریکا و صهیونیست‌ها عامل آن بودند. جمهوری اسلامی دنبال حل مسئله و در آن راستا قدم برخواهد داشت. این دولت ضمن آنکه در مذاکرات جدی است اما برای هر شرایطی پیش‌بینی های لازم را کرده است. اینکه می گوییم تورم را به زیر ۲۵درصد می‌رسانیم اینکه امسال سال رونق خواهد بود با تمام کارشناسان صحبت کردیم که با وجود شرایط تحریم به این‌ها برسیم.

تا پایان تیر مذاکرات قابل حل و فصل است

وی به وعده‌های دولت برای رونق اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال اشاره کرد و گفت: به قول هایی که به مردم دادیم در همین شرایط و قبل از توافق نهایی در حال عمل هستیم. هیچ دولتی نتوانسته در ده ماه ۲۷ درصد تورم را کاهش دهد. راه پیش روی ما باز است اما ما هم جدی هستیم و هم معتقدیم تا پایان تیر مذاکرات قابل حل و فصل است هرچند برخی اختلافات جدی هنوز باقی است.

توقف غنی سازی دیگر معنا دارد

روحانی افزود: اینکه در ایران غنی سازی را ادامه می دهیم هیچ اختلافی وجود ندارد و توقف غنی سازی دیگر معنا دارد و دیگر اینکه اگر توافقی انجام شود تحریم ها باید برداشته شود این هم مورد توافق است و حتی در این شش ماه در برخی از تحریم ها برداشته شد.

رییس جمهور با بیان اینکه اگر توافقی نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت، ابراز کرد: توافق نهایی در این ۵ هفته باقی مانده بهترین فرصت است و غرب باید از آن استفاده کند. استراتژی ایران این است که دنیا بداند که ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است که بسیار مهم‌تر از موضوع هسته‌ای است. ما با دنیا تعامل سازنده خواهیم داشت. به طور مثال روابط ما با چین و روسیه خوب بوده و از ۱۵ کشور همسایه، مقامات ۱۰ کشور به ایران سفر کردند. ما امسال ۴ فاز پارس جنوبی را به ثمر می رسانیم که به مذاکرات هسته‌ای اصلا ارتباطی ندارد. ما ظرفیت تولید نفت را افزایش و فروش را نیز بیشتر خواهیم کرد.

وی به اختلافات ایران با ۱ + ۵ اشاره کرد و گفت: اختلافات موجود با حسن نیت و اراده جدی طرف غربی طی ۵ هفته قابل حل و فصل است و می توان به توافق نهایی رسید. این توافق اولین قدم خوب برای تعامل سازنده با دنیا خواهد بود. برخی فکر می‌کنند ما منتظریم ببینم مذاکرات هسته‌ای به کجا می رسد بعد تصمیم‌گیری کنیم. مذاکرات هسته‌ای بخش کوچکی از برنامه بسیار بزرگ ما است. اگر حل و فصل نشود ما رویه را ادامه می‌دهیم و می توان به نتیجه رسید.

جلوی رشد فزاینده تورم را گرفته‌ایم

در ادامه این نشست خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مسئولان اقتصادی بارها اعلام کرده‌اند که نرخ تورم کاهش یافته ولی آن چیزی که موجب اذیت مردم شده است گرانی‌هاست مردم از چه زمانی می‌توانند کاهش تورم را لمس کنند؟ گفت: من فکر می‌کنم مردم امروز کاهش تورم را لمس کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ما شاهد رشد تورم فزاینده بوده‌ایم، اظهارکرد: کاری که ما انجام داده‌ایم این است که جلوی این رشد فزاینده را گرفته‌ایم و مدعای این حرف آمارهایی است که نهادهای رسمی فارغ از دولت آن را بیان کرده‌اند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه اسب سرکش تورم را عنانش را کشیده‌ایم و این اسب در حال حرکت آرام است یادآور شد: نرخ تورم باز هم قابل قبول نیست و اگر به ۲۰ درصد نیز امسال برسد پذیرفتنی نخواهد بود و باید نرخ تورم تک رقمی شود و حرکت دولت نیز بر همین مبناست.

رئیس جمهور افزود: مشکل ما این است که ما می‌خواهیم یک رونق غیر تورمی را ایجاد کنیم و دست مان در جیب بانک مرکزی نرود. بخشی از مشکلات سال‌های قبل این بود که دولت برای رونق بخشیدن دستش در جیب بانک مرکزی می‌رفت که مثالش مسکن مهر است که بخش اعظمی از تورم ما به این خاطر است.

دولت تصمیم دارد کارهایی که موجب ایجاد تنش در اقتصاد می‌شود انجام ندهد

روحانی با اشاره به تاکیدات خود مبنی بر جلوگیری از استفاده از پایه و رشد پولی تاکید کرد: یکی از تصمیمات مهم دولت این است که تصمیمات یک شبه نگیرد و به خرد و نظر جمعی پایبند باشد. دوستان من شاهد هستند که در جلساتی من نظرم یک چیز دیگری بوده اما جمع یک نظر دیگری داشته و من از آن جمع خواسته‌ام که نظر واقعی شان را مطرح کنند که برای مثال در مساله یارانه‌ها من تصمیم دیگری داشته‌ام اما نظر مسئولان اقتصادی را پذیرفتم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه دولت تصمیم دارد تا کارهایی که موجب ایجاد تنش در اقتصاد کشور‌ می‌شود انجام ندهد، تاکید کرد: دولت مصمم به حفظ آرامش و ثبات ایجاد شده در کشور است و این بزرگترین دستاورد برای ماست.

هم من و هم مسئولان آنقدر شهامت داریم که عذرخواهی کنیم

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه هیچ کس معصوم نیست و ممکن است اشتباه انجام دهد خاطرنشان کرد: اگر از سوی من یا مسئولان اشتباهی صورت گیرد هم من و هم مسئولان آنقدر شهامت داریم که عذرخواهی کنیم و اگر کسی اشتباهش را نپذیرد هیچ گاه ترقی نمی کند.

وی با اشاره به قول‌ها و وعده‌هایی که به مردم در هنگام ریاست جمهوری داده است ابراز داشت: ما به مردم قول دادیم که تورم را قدم به قدم کاهش دهیم و در حال انجام آن هستیم و این کار را نیز در سال آینده هم می‌کنیم. ما به مردم گفته‌ایم که در دنیا دشمن‌تراشی نمی‌کنیم بلکه قصد ایجاد تعامل را داریم و مردم شاهد این مساله هستند که امروز چهره جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل متفاوت است و البته قول‌هایی هم داده ایم که هنوز عملی نشده و با کمک مردم و سایر قوا آنها را حل می‌کنیم.

نباید صبح تا شب همدیگر را متهم کنیم

روحانی با تاکید بر اینکه تا روزی که با هم باشیم و شکافی در ما ایجاد نشود و هدایت‌های رهبری مستدام باشد ما با مشکلی رو به رو نمی‌شویم بیان کرد: برخی‌ها فقط گذشته را می‌بینند و به پشت نگاه می‌کنند. ما نگران به زمین خوردن‌ آنها هستیم که فقط به عقب می‌نگرند. اگر کسی جرم کرده قوه قضاییه نیز با وی برخورد کرده و اگر کسی گرفته نشده یعنی جرمی انجام نداده است بنابراین نباید صبح تا شب همدیگر را متهم کنیم.

خبرنگاری از رئیس جمهور پرسید با توجه به اینکه همچنان میان ایران و ۱ + ۵ اختلاف نظر وجود دارد که این اختلافات مانع از تدوین پیش‌نویس توافق نهایی شده و با این حال شما به این مذاکرات خوش بین هستید آیا این اطمینان خاطر پیام اشتباه به خارج نمی‌دهد که ایران به توافق نیازمند است که روحانی پاسخ داد: اگر طرف مقابل در توهم زندگی کند ابتدا برای خودش مشکل ایجاد می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه راهی که برای کشور در پیش گرفته شده جدا از این است که به توافق برسیم یا نرسیم تصریح کرد: جایگاه ایران هم در منطقه و هم در عرصه بین‌المللی با دیروز متفاوت است. ایران در مذاکرات بسیار جدی است و البته از قبل نیز گفته‌ایم که باید مذاکرات برد – برد باشد و اگر توافقی صورت نگیرد این بازی برای همه باخت - باخت است.

غرب بیش از ما به توافق نهایی نیازمند است

رئیس دولت تدبیر و امید با یاد آوری اینکه غرب بیش از ما به توافق نهایی نیازمند است اظهار کرد: ایران کشوری است که امروز می‌تواند به راحتی ۲۰۰ میلیارد دلار روزانه در کشور سرمایه گذاری صورت گیرد. ما یکسری از مولفه‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، فرهنگ غنی و تاریخ داریم که اینها قابل تغییر نیست.

روحانی افزود: اگر طرف مقابل اراده و حسن نیست داشته باشد رسیدن به توافق نهایی شدنی است و اگر توافقی صورت نگیرد مذاکرات را ادامه می‌دهیم و فاجعه‌ای هم صورت نگرفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری مهم در منطقه است گفت: کشورهای دنیا این واقعیت را لمس کرده‌اند. باید بگویم عدم توافق با ۱ + ۵ به معنای پایان تعامل با دنیا نیست بلکه آغاز تعامل با دنیاست و این گام اولین گام برای برداشته شدن دیگر گام هاست.

وی با ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات ایران با ۱ + ۵ خاطرنشان کرد: در مذاکرات کار بزرگی در حال انجام است و توافق نهایی با ۱ + ۵ یکی از بزرگترین توافق‌های سیاسی در دنیاست. البته این مذاکرات دشمن‌های جدی دارد که می‌بینیم. فریاد رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکایی بالاست و برخی کشورها فکر می‌کنند اگر توافق صورت بگیرد این توافق به ضرر آنهاست در حالی که این توافق به نفع همه، منطقه، ایران بوده و صلح و ثبات به همراه خواهد داشت.

دستگیری افراد مرتبط با گروه‌های بنیادگرا و القاعده هنگام ورود به ایران مساله عادی است

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با صاحبان رسانه‌های خارجی و داخلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره به در اختیار گرفتن شهرهای مهم عراق توسط داعش و پیام این گروه به جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه کشور ایران را مورد هدف قرار خواهد داد و همچنین دستگیری سی نفر از عناصر داعش توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و اینکه آیا منظور رئیس جمهور از کسانی که در انتخابات شکست خورده‌اند و سلاح در دست گرفته‌اند کسانی در داخل عراق بوده و یا اینکه منظور انتخابات سوریه بوده است، توضیح داد: در عراق انتخاباتی صورت گرفت که این انتخابات باید موجبات آرامش بیشتر را در این کشور فراهم می کرد اما آنهایی که شکست خوردند زمینه را برای حضور گروهک های مسلح در این کشور آماده کردند زیرا اگر نیروهای موصل به خوبی از این شهر دفاع می‌کردند داعش نمی‌توانست موصل را بگیرد و لااقل شرایط، شرایطی بود که این گروهک توانستند از آن استفاده کنند.

رئیس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه داعش همیشه در مرزهای سوریه و عراق در تردد بودند و بعد اینچنین فعال شدند افزود: اینکه عده ای از افراد مرتبط با گروه‌های بنیادگرا و القاعده هنگام ورود به ایران دستگیر شوند مساله عادی است و فقط مربوط به امروز نیست و نیروهای اطلاعاتی ما کاملا هوشیار هستند و امیدواریم کشور عراق نیز بتواند با وحدت شان بر این گروهک تروریستی پیروز شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص ارزیابی سفرهای اخیر روسای کشورهای همسایه به ایران اظهار کرد: خلیج فارس و کشورهای خلیج فارس برای ما اهمیت بسیاری دارند و ما خواهان برقراری ارتباط صمیمی با همسایگان خود هستیم و این سفرها می تواند زمینه بسیار خوبی برای حل و فصل مسائل منطقه ای ما باشد.

روحانی همچنین با اشاره به سفرهای اردوغان و سلطان قابوس به کشورمان افزود: در همه این سفرها یکی از مباحثمهمی که مطرح بود مباحثمنطقه‌ای بود و همه آنها قبول دارند که تروریست و توسعه گروهک‌های تروریستی به ضرر همه آنهاست، ما البته به صراحت می‌گوییم آن کشورهایی که به این تروریست‌ها کمک می‌کنند بیشترین ضربه را خواهند دید.

وی ادامه داد: ما برای مقابله با تروریسم در منطقه راهی جز همفکر شدن همه کشورها در مقابله با آنها نداریم و در اولین قدم هیچ کشوری نباید به این گروهک‌ها کمک کند و در مرحله بعد نیز باید همه دست به دست هم دهیم تا با آنها مقابله کنیم و آنها را به عدالت بسپاریم.

همه پول‌هایی را که واریز شده است را برداشت کرده‌ایم

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت توانسته به یک چهارم از برنامه‌های اقتصادی خود جامه عمل بپوشاند و اینکه آیا نباید تکیه اصلی دولت به جای مناسبات خارجی بر ظرفیت‌های داخلی باشد تاکید کرد: ما باید همه توان‌مان را برای ظرفیت‌های داخلی خود بگذاریم و ظرفیت‌های خارجی در واقع به ما کمک می‌کند اما اساس ما تکیه برظرفیت‌های داخلی است.

روحانی بیان داشت: ما در این دولت صندوق توسعه ملی را فعال کردیم و من وزرا را مامور کردم که با شرکت‌های داخلی قرارداد ببندند و حتی گفتم اگر یک شرکت دانش بنیانی با شما قرارداد بست و محصول آنها نقصی داشت ما این نقص را بر عهده می‌گیریم.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که برخی فکر می‌کنند که ما صبح تا شب فقط به مذاکرات با ۱ + ۵ فکر می کنیم یادآور شد: ما در محیط زیست و همچنین در بخش کشاورزی کارهایی را انجام داده ایم که فکر نمی کنم که هیچ دولتی به اندازه این دولت در این ده ماه کار کرده باشد؛ در این ده ماه حدود ۶۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را برنامه ریزی کرده ایم و زیر طرح آبیاری مدرن برده ایم.

روحانی ادامه داد: گروه ۱ + ۵ در مذاکرات ژنو به قول‌هایی که در این شش ماه به ما داده عمل کرده و این شایعاتی که مطرح است که ما پولی دریافت نکرده‌ایم دروغ است و ما همه پول‌هایی را که واریز شده است را برداشت کرده‌ایم.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: ما تقریبا به همه قول هایی که قبل از انتخابات به مردم داده بودیم عمل کرده ایم یعنی اگر گفتیم تورم را پایین می آوریم این کار را انجام دادیم و در مذاکرات ۱ + ۵ نیز جدی هستیم و قول داده‌ایم مذاکرات را به ثمر برسانیم و چنانچه که قول داده بودیم این شش ماه را هم به ثمر رساندیم و اگر این مذاکرات ناموفق بود شما خواهید دید که ایران مقصر نبوده چرا که ما در بسیاری از زمینه ها تلاش خود را انجام داده ایم و بیش از اینها هم پیش رفته ایم.

می‌توان به همکاری با آمریکا در اقدام علیه داعش فکر کرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر از ایران خواسته شود که با آمریکا در زمینه مبارزه با داعش همکاری کند شما همکاری خواهید کرد یا خیر؟ گفت: همانطور که قبلا هم تاکید کردم ما معتقدیم که همه کشورها برای مبارزه با تروریسم باید دست به دست همدیگر دهند اما هنوز کسی برای کمک به عراق در مقابله با تروریسم وارد نشده؛ اما هر وقت آمریکایی ها علیه گروهک های تروریستی وارد عمل شدند آن وقت می توان راجع به آن فکر کرد.

روحانی بار دیگر تاکید کرد: واقعیت این است که باید پرسید این گروهک تروریستی از کجا آمده و جواب این است که این گروهک از سوریه آمده و در بررسی اینکه این گروهک ها چگونه در سوریه شکل گرفته اند نیز سوال ما این است که چرا کشورهای غربی علی رغم هشدار ما متاسفانه به گونه ای عمل کردند که به نفع تروریست ها تمام شد و بر این اساس یکی از مقامات آمریکایی گفته بود که ما برای تروریست های سوریه سلاح های مرگبار خواهیم فرستاد و چنانچه چنین حرفی در آمریکا صحت داشته باشد واقعا بسیار جای تاسف است و ما باید در مقام عمل تلاش کنیم که با تروریسم مقابله کنیم.

امروز شاهد دانشگاه‌های آرام و مدارس بانشاطی هستیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت در کدام یک از عرصه‌ها بیشتر فعالیت داشته است، بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم در همه زمینه‌ها فعالیت داشته باشیم و شاید به خاطر مشکلات حاد اقتصادی و سیاست خارجی ابتدا در این دو زمینه بیشترین سرمایه‌گذاری را داشته‌ایم و ممکن است دراین دو زمینه یک گام جلوتر باشیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت در عرصه فرهنگی و آموزشی یادآور شد: درعرصه فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام شده و من از وزرای فرهنگی، ‌ مراکز دانشگاهی، آزمایشگاهی، ‌ علمی و آموزشی تشکر می‌کنم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما امروز شاهد دانشگاه‌های آرام و مدارس بانشاطی هستیم، تصریح کرد: در عرصه فناوری حرکت‌های خوبی صورت گرفته و در بخش هنری و فرهنگی نیز نشاط وجود دارد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران از لحاظ داخل، کشور امنی بشمار می‌آید، اظهارکرد: ما برای امنیت در منطقه هم تلاش کردیم. ما بسیار تلاش کردیم تا در سوریه جنگی صورت نگیرد و برای مقامات منطقه‌ای و خارج از منطقه پیام‌های بسیار دادیم تا جنگی صورت نگیرد و خوشحالیم که جنگی هم انجام نشده که این جنگ می‌توانست بسیار فاجعه‌بار باشد.

دولت برای موفقیت فوتبالیست‌ها همه تلاش‌هایش را کرده است

خبرنگاری از روحانی پرسید که برنامه دولت برای حمایت از تیم ملی در جام جهانی چیست که وی پاسخ داد: این ایام، ایام ورزشی است، افکار عمومی ما نیز متوجه آن است و به ورزش نیز مردم علاقه‌مند هستند و اگر این علاقه به توسعه ورزش همگانی و حرفه‌ای منجر شود، بسیار خوب است.

رئیس جمهور با تشکر از مسئولین وزارت ورزش، ‌ مربیان و مردم در پشتیبانی از ورزش تصریح کرد: پیام من به فوتبالیست‌های‌مان این است که بازی خوبی انجام دهند و خوب بازی کردن، حرفه‌ای بازی کردن، دلاورانه جنگیدن و با روحیه بازی کردن بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ما از فوتبالیست‌هایمان می‌خواهیم که با روحیه کار کنند و از همه تکنیک‌هایی که آموزش دیده‌اند، استفاده کنند و با هم هماهنگ باشند.

روحانی با بیان اینکه فوتبالیست‌های ما پیام‌آوران کشور هستند، یادآور شد: دولت برای موفقیت آنها همه تلاش‌هایش را کرده و وقتی صحبتی از ورزش و تیم ملی می‌شد، آقای نوبخت می‌گفت من تلاش می‌کنم تا منابع مالی آنها را تامین کنم.

رئیس دولت یازدهم در پایان با اشاره به موفقیت‌های تیم والیبال از آنها نیز تشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز