خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با همتای لوکزامبورگی:

ایران نیازی به سلاح‌کشتار جمعی و کشورگشایی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۳۹۱

جمهوری اسلامی ایران از هر کمکی که برای امدادرسانی بدون غرض‌های سیاسی صورت بگیرد، استقبال می‌کند / راه حل پایان یافتن فاجعه انسانی و منطقه‌ای در سوریه این است که مردم سوریه خود آینده شان را مشخص کنند و حتما صندوق رای بهترین روش برای تعیین سرنوشت است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران نیازی به سلاح های کشتار جمعی و کشور گشایی ندارد، گفت: ما سه قرن است که به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم اما هر وقت به ما تجاوز وحمله‌ای شده با اعتماد به نفس وهمه توان از کشورمان دفاع کرده ایم واین نقش آفرینی ایران به نفع همه کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه لوکزامبورگ که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به سفر ۱۱سال پیش وزیرامور خارجه لوکزامبورگ به ایران گفت: سفر آقای آسل برن به ایران اولین سفرشان به ایران است و دیروز نیز سفری به اصفهان داشتند.

وی با اشاره به روابط دیرینه ایران و لوکزامبورگ اظهار داشت: ما بیش از ۶۰ سال است که با یکدیگر روابط برقرار کرده‌ایم ودرحوزه‌های مختلف دارای روابط هستیم هر چند که در طی سال‌های گذشته مقداری از حجم این روابط کاسته شده است و امیدواریم با توجه به شرایط جدید روابط دو کشور گسترش یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات امروزخود با وزیر امور خارجه لوکزامبورگ یادآور شد: امروز گفت‌وگوهای خوبی بالاخص در رابطه با روابط دوجانبه صورت گرفت و در کنار آن درباره مذاکرات هسته‌ای و حقوق بشر نیز صحبت‌هایی کردیم ودیدگاه‌های خود را بیان کردیم.

ظریف با بیان اینکه این گفت‌وگوها باید ادامه یابد، خاطر نشان کرد: امیدوارم زمینه‌های همکاری‌های بیشتر میان ایران و لوکزامبورگ و ایران و اتحادیه اروپا فراهم شود.

درادامه این نشست ژان آسل برن با بیان اینکه بیش از ده سال است که وزیر امور خارجه لوکزامبورگ است، تصریح کرد: ما همواره چه در لوکزامبورگ و چه دراتحادیه اروپا از ایران دفاع کرده‌ایم واگر انتقاداتی بود باید این مسائل حل شود.

وزیر امورخارجه لوکزامبورگ با اشاره به روی کار آمدن حسن روحانی و وزارت محمد جواد ظریف یادآور شد: از ۲۳ نوامبر سال گذشته توافق ژنو حاصل شد وما شاهد عوض شدن این جو انتقادی نسبت به ایران در اتحادیه اروپا هستیم.

وی با اشاره به مذاکرات خود با محمد جواد ظریف و علی لاریجانی ابراز داشت: من در این دیدارها تاکید کردم که باید مذاکرات به جلو برود و تا ۲۳ ژوئیه به نتیجه نهایی برسیم.

آسل برن ادامه داد: بعد از ده سال تنش، تحریم وانتقاد اتحادیه اروپا آماده است تا به سطح جدیدی از همکاری‌ها با ایران دست یابد و اگر توافق حاصل شود نه تنها همکاری‌های اقتصادی بلکه همکاری‌های سیاسی وغیره در جهت منافع ایران و اتحادیه اروپا حاصل می‌شود.

وی در خصوص مسائل حقوق بشری خاطرنشان کرد: من در دیداری که با آقای لاریجانی داشتم درباره مسئله اعدام نیز صحبت کردم و باید در این زمینه و آزادی بیان و… گشایشی صورت گیرد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ تاکید کرد: اتحادیه اروپا به دنبال تحمیل چیزی نیست اما می‌تواند درخصوص این مسائل ترغیب‌کننده باشد.

آسل برن با " شاه کلید " خواندن ایران در حل بحران سوریه افزود: ما و ایران در خصوص سوریه موضع مشترکی داریم و باید از نظر انسانی به مردم سوریه کمک‌های فوری دارویی، غذایی و اجتماعی کرد.

وی با اشاره به تشکیل دولت وحدت ملی خاطرنشان کرد: این دولت می‌تواند به سطح جدیدی از روابط میان فلسطین و اسرائیل دست پیدا بکند و امیدواریم ایران نقش مهم و جدیدی در منطقه ایفا کند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ایران را کشور مهم و با نفوذ در منطقه دانست و ادامه داد: ایران واتحادیه اروپا هدف مشترکی دارند وآن عدم استفاده و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هستیم.

در ادامه، محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعتقاد داشته است راه حل پایان یافتن فاجعه انسانی و منطقه‌ای در سوریه این است که مردم سوریه خود آینده شان را مشخص کنند و حتما صندوق رای بهترین روش برای تعیین سرنوشت است.

وی با تاکید براینکه ما از خواست و اراده مردم همه کشورها در تعیین سرنوشت‌شان حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: امیدواریم که همه کشورها نیز به خواست و نظر مردم سایر کشورهای دیگر هم احترام بگذارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه باید روند مصالحه در سوریه ادامه یابد، تصریح کرد: همه گروه‌هایی که به آینده سوریه دل بسته‌اند باید تمام تلاش‌شان را برای این کشور به کار بندند.

ظریف ادامه داد: متاسفانه پدیده افراط و فرقه گرایی درمنطقه در حال افزایش است که این دو نیز به هم پیوسته هستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه افراط وفرقه گرایی تنها صلح و امنیت منطقه خاورمیانه را به خطر نمی‌اندازد، خاطرنشان کرد: این دو پدیده صلح و امنیت جهانی را به خطر می اندازد که برای مقابله با آن باید راه حل سیاسی را در پیش گرفت که انتخابات نیز جزئی از آن است.

وی با ابراز امیدواری به کمک جهانی به مردم سوریه یاد‌آور شد: جمهوری اسلامی ایران از هر کمکی که برای امدادرسانی بدون غرض‌های سیاسی صورت بگیرد، استقبال می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار لوکزامبورگی درباره برنامه‌های ایران برای همکاری با این کشور و اتحادیه اروپا، ابراز کرد: زمینه‌های متعدد همکاری هم میان ایران و اتحادیه اروپا وهم ایران و لوکزامبورگ در زمینه‌های بانکی، سرمایه‌گذاری، فنی ومهندسی و پتروشیمی و… وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه زمینه برای فعالیت درایران فراهم است، خاطر نشان کرد: امیدوارم با حرکت به سمت جلو زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر لوکزامبورگ در ایران فراهم شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار لوکزامبورگی در باره مقاله‌اش در نشریه " فارن پالیتی " درباره قدرت و توان ایران ابراز داشت: ایران به عنوان کشوری از نظر جغرافیایی، تاریخی، نیروی انسانی و استقلال سیاسی که نتیجه انقلاب اسلامی است، توان بازیگری موثر درمنطقه وجهان را دارا است.

ظریف افزود: ‌ایران بازیگری است که به گفت‌وگو و رسیدن به فهم مشترک تمایل دارد ومی‌تواند نقشی قابل توجه و ثبات آفرین در منطقه خلیج فارس داشته باشد.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به سفر اخیر امیر کویت به ایران گفت: این سفر بعد از ۵۰ سال صورت گرفت و نشان از نقش ثبات آفرین ایران در منطقه وهمکاری‌های گسترده با همسایگانش است.

وی با بیان اینکه ما روابط خوبی با همسایگان‌مان داریم، تاکید کرد: این تصویری از ایران است که نیازی به سلاح های کشتار جمعی و کشور گشایی ندارد. ما سه قرن است که به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم اما هر وقت به ما تجاوز وحمله‌ای شده با اعتماد به نفس وهمه توان از کشورمان دفاع کرده ایم واین نقش آفرینی ایران به نفع همه کشورهای منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی درمورد مسئله حقوق بشر نیز اظهار کرد: لازم است همه کشورها با یک واقع‌بینی مسئله سوریه و حقوق بشر رادنبال کنند چرا که این دو مسئله با پیچیدگی وابعاد مختلفی روبرو است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه ایران آمادگی دارد تا بحران سوریه تمام شود بیان کرد: آنهایی که راه حل سوریه را از طریق نظامی و با حمایت از گروه‌های تروریستی می دیدند نیاز است تا واقعیات را نگاه کنند.

ظریف با اشاره به حضور گسترده آوارگان سوری در انتخابات سوریه که در لبنان صورت پذیرفت تصریح کرد: چرا برخی از کشورها مانع از این می‌شوند تا مردم سوریه، خودشان تصمیم بگیرند؟

وی با بیان اینکه ما تمایل داریم تا بحثحقوق بشر را به شکل جدی موردحمایت قرار دهیم افزود: نیاز است تا حقوق بشر نه به شکل ابزار بلکه به عنوان هدف نگاه شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: محروم کردن مردم از خرید دارو وغذا آن هم با پولهای خود نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر است که می توان آن را در محاکم بین المللی نیز دنبال کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران علاقه مند به گفتگو درزمینه حقوق بشر در همه ابعاد وزمینه ها به شکل جدی، صادقانه و فراگیر است.

درادامه این نشست ژان آسل برن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه کشورش با توجه به پایبندی ایران به توافقات ژنو چه کمکی می‌تواند به حل نهایی پرونده هسته‌ای ایران کند، گفت: لوکزامبورگ عضو اتحادیه اروپاست و از اقدام اتحادیه اروپا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات حمایت می‌کند.

وی با تاکید براینکه موافق تحریم‌ها نیست اظهار داشت: تحریم‌ها بیش از هر چیز مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند و همه باید تلاش کنند تا تحریم‌ها حل شود و مانیز در اتحادیه اروپا تلاش‌مان را دراین زمینه انجام می‌دهیم.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با بیان اینکه باید برای حل پرونده هسته‌ای ورسیدن به توافق نهایی اعتماد برای طرفین ایجاد شود، یادآور شد: ایران به تعهدات خود بالاخص در زمینه غنی سازی عمل کرده واز سوی دیگر نیز اتحادیه اروپا هم به تعهدات خود پایبند بوده و تحریم‌ها را کاهش داده است.

آسل برن در مورد انتخابات سوریه نیز خاطر نشان کرد: همانطور که وز یر امور خارجه شما نیز گفت، دموکراسی با انتخابات شروع می‌شود ولازم است در اینجا به ایران به خاطر برگزاری انتخابات ونتایجی که به دست آمد تبریک بگویم اما فقط برگزاری انتخابات کافی نیست.

وی در باره منظورش از حقوق بشر تصریح کرد: وقتی صحبت از حقوق بشر می‌شود مثلا منظورمان در باره اعدام است یا بحثگسترده سنگسار. حقوق بشر باید مثبت باشد و گره‌ای از کار را باز کند. وقتی این گره باز شد جامعه ایران بازتر می‌شود. آقای ظریف در دانشگاه خود حقوق بشر تدریس می کند ومی داند که حقوق بشر چیست و اجرای آن چگونه موجب گشایش فضا می‌شود.. باید این را بگویم حقوق بشر از داخل شروع می‌شود و ما مایل هستیم که کنار شما باشیم.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با بیان اینکه ما نیز دوست مردم سوریه هستیم تاکید کرد: وقتی مردم از نزدیک زندگی‌شان به خطر می‌افتد متوجه عمق فاجعه هستیم. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم درشورای امنیت به خط مشی مشترکی برای به پایان رسیدن و آتش بس در سوریه برسیم.

آسل برن با بیان اینکه متاسفانه مذاکرات ژنو برای صلح سوریه به نتایج مثبتی نرسید یادآور شد: ما مایل بودیم که ایران نقش بیشتری دراین باره ایفا کند واز ایران می خواهم تا نهایت تلاش خودرا برای پایان بخشیدن به فاجعه سوریه بکند تا ملت سوریه زجر بیشتری نکشد.

وی درخصوص اروپایی‌هایی که برای جنگ به سوریه رفته‌اند، تصریح کرد: دولت‌های اروپایی این افراد را به سوریه نفرستاده‌اند اما وقتی این افراد به اروپا برگردند، سعی می‌کنیم تا با آنها برخورد کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز