خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

دولت تدبیر و امید اهل شعار نیست و در عمل با فساد مبارزه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۳۰۰

کسانی که مذاکرات هسته ای را شکست خورده تلقی می کنند در اشتباهند. این دولت با تیم کارکشته ای که برای مذاکرات هسته ای قرار داده و با حمایتهای مقام معظم رهبری و مردم مصمم است که این پرونده را به نقطه مطلوب خود برساند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید با فساد مبارزه می کند و این را در عمل نشان خواهد داد، گفت: این دولت اهل شعار نیست زیرا با شعار نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر دیروز(دوشنبه) در مراسم تجلیل از نخبگان علمی و فرهنگی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر اظهار داشت: امروز فساد مانند خوره به جان این نظام افتاده و مردم می‌بینند که یک نفر ۹ هزار میلیارد تومان از پول این ملت را به جیب می زند و مشاهده می کنند که کشورهای دیگر در میادین مشترک نفتی و گازی، ده‌ها میلیارد دلار از حق این ملت برداشت می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مردم از مدیران کشور انتظار ندارند که بنشینند و تماشا کنند تا کشورهای دیگر حق این ملت را ببرند و مدیران فقط نظاره گر باشند. این هم نوعی فساد است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: قبل از مسئولیت فعلی به یکی از بزرگان کشور نامه ای نوشتم و گفتم که فلان کشور حتماً در ایران پول خرج می کند که پروژه های نفت و گاز ایران به بهره برداری نرسد تا آن کشور بتواند از منابع مشترک بهره برداری کند و نحوه خرج کردن این پول هم هر دفعه به طریقی متفاوت است؛ گاهی یک مجموعه و گاهی یک مدیر بدنام می شود و یا در کاری سنگ اندازی می‌شود تا طرح ها و پروژه های ایران به سرانجام نرسد و آنها بتوانند نفت و گاز را ببرند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شهدا و ایثارگران حق بزرگی بر گردن همه ما دارند تصریح کرد: کسانی که روزهای سخت جنگ را به یاد دارند می دانند که در آن روزها انقلاب نوپای اسلامی تازه شکوفه زده بود و می خواست حرف جدیدی را در دنیا مطرح کند اما مورد تاخت و تاز دشمنان و حزب بعثقرار گرفت و تمام غرب نیز با دشمنان همراهی کردند اما ملت ایران یک تنه از کیان انقلاب و کشور دفاع کرد.

جهانگیری گفت: وقتی گفته می شود که دوران دفاع مقدس با برکاتی برای کشور همراه بود عده ای ایراد می گیرند که نتیجه جنگ ویرانی و به شهادت رسیدن نخبگان کشور بود اما غافل هستند که یکی از برکات دوران دفاع مقدس این بود که نظام جمهوری اسلامی بیمه شد.

معاون اول رئیس جمهور یکی از غفلتها را عدم توجه به سرمایه های اجتماعی دوران دفاع مقدس دانست و گفت: سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم از مهمترین سرمایه های یک کشور هستند که به سادگی به دست نمی آید و برای به دست آوردن آن باید هزینه های فراوانی شود و وظیفه ماست که از این سرمایه گرانبها و مهم حفاظت کنیم.

جهانگیری افزود: اگر قدر سرمایه های اجتماعی که در اثر دفاع مقدس به وجود آمد را به خوبی بدانیم همین سرمایه ها به تنهایی کفایت می کند تا کشور از بحرانهایی که دشمنان ایجاد می کنند عبور نماید همانطور که در تمام سالهای پس از انقلاب نظام اسلامی با تکیه بر همین سرمایه ها توانسته در مقابل دشمنان مقاومت کند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران مدیون شهدا، ایثارگران و جانبازان هستند گفت: ما باید قدردان شهدا باشیم و دولت وظیفه خود می داند که از آرمانهای امام خمینی(ره) و شهدا حفاظت و حراست کند.

جهانگیری با اشاره به حضور نخبگان علمی و فرهنگی در این مراسم افزود: این افراد نیروهایی هستند که آینده کشور در دست آنهاست و مجموعه ای که به اسم نخبگان علمی در ایران شناخته می شوند قادر هستند بخشی از مشکلات کشور را مرتفع سازند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: مدیریتها و دولتها باید فضایی را به وجود آورند که نخبگان شناسایی شده و نظرات و دیدگاه آنان در مجموعه اجرایی کشور مورد پذیرش و احترام قرار گیرد.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید اصرار دارد هیچ فاصله ای بین نخبگان و حاکمیت کشور ایجاد نشود و اگر هم تاکنون ایجاد شده این فاصله از میان برداشته شود.

جهانگیری یکی از رسالتهای بنیاد ملی نخبگان را ایجاد فضای نظریه پردازی و تولید علم توسط نخبگان دانست و گفت: نباید اجازه دهیم ایران با این همه ظرفیت و نیروی انسانی توانمند، از چرخه علمی دنیا عقب بیفتد و این رسالتی خطیر است که بر دوش نخبگان علمی کشور نهاده شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نباید پژوهشها و نظریات نخبگان تنها در گوشه کتابخانه ها باقی بماند، بر لزوم تبدیل علم به ثروت در کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه یکی از بخشهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری به همین موضوع پرداخته و بر تبدیل اقتصاد کشور به اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است.

جهانگیری اضافه کرد: وقتی سخن از اقتصاد دانش بنیان می شود در حقیقت منظور سرمایه های مادی نیست بلکه در این زمینه تکیه ما بر فکر و دانش انسانهاست.

وی با تاکید بر ضرورت شکل گیری شرکتهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: باید از این شرکتها حمایت شود و تولیدات آنها در بازار عرضه گردد که این موضوع در سیاستهای اقتصاد مقاومتی گنجانده شده و دولت نیز بر اجرای این سیاستها اهتمام جدی دارد.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اجرایی کشور گفت: یکی از اصلی ترین سیاستهای دولت در سال جاری خروج از شرایط رکود است. در سالهای قبل به دلایل مختلف، کشور با رکود تورمی بسیار آزاردهنده روبرو شد و دولت در سال گذشته تمرکز اصلی خود را بر موضوع تورم معطوف کرده بود و امسال نیز خروج از رکود در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دولت قصد دارد بدون تزریق بی برنامه پول به چرخه اقتصادی کشور رکود را از میان بردارد تصریح کرد: لازمه این کار این است که همه مردم، صاحبنظران و دلسوزان کشور، نقش خود را به درستی در این زمینه ایفا کنند.

جهانگیری ادامه داد: دولت باید بعنوان سیاستگذار و برنامه ریز، نقش خود را ایفا کند و انضباط مالی را به صورت کامل در برنامه های خود حاکم نماید تا وقتی مردم از دور به دولت نگاه می کنند فکر نکنند که این دولت اهل بریز و بپاش است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نباید به بانکها دست درازی کند و سپرده های مردم را سپرده های خود تلقی نماید گفت: دولت باید در کنار این مسائل، در فضای بین المللی نیز آرامش ایجاد کند تا ابزارهایی که فعالان اقتصادی برای خروج از رکود نیاز دارند، در اختیار آنها قرار گیرد.

وی افزود: دولت حل و فصل موضوع هسته ای را جزو اصلی ترین برنامه های خود دنبال می کند و بنا دارد با حفظ خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند، از موضع منطق و عزت و استدلال و بدون آنکه زیر بار زور برود مسائل هسته ای را حل کند.

جهانگیری تصریح کرد: کسانی که مذاکرات هسته ای را شکست خورده تلقی می کنند در اشتباهند. این دولت با تیم کارکشته ای که برای مذاکرات هسته ای قرار داده و با حمایتهای مقام معظم رهبری و مردم مصمم است که این پرونده را به نقطه مطلوب خود برساند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مصمم است در فضای داخلی نیز انسجام و برادری میان نیروهای انقلاب ایجاد شود گفت: دولت باور دارد بخش خصوصی باید موتور محرک اقتصادی کشور باشد و باید به فعالان اقتصادی اطمینان دهیم که می توانند نقش آفرینی کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در این کشور از لحاظ سخت افزاری بسیار ظرفیت و سرمایه ایجاد شده گفت: اگر همین بخش از ظرفیتها را تا ۶۰-۷۰ درصد فعال کنیم بخش زیادی از مشکلات کشور حل می شود.

وی افزود: در مرحله نخست به امکانات و سرمایه های فیزیکی نیاز نداریم و باید همه تلاش خود را برای این منظور به کار گیریم که ظرفیتها و سرمایه های فعلی را فعال کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: لازمه فعال شدن این ظرفیتها این است که دولت شرایطی را به وجود آورد که همه نیروها با هر گرایش سیاسی بتوانند در بخشی از کشور نقش ایفا کنند.

جهانگیری تاکید کرد: دولت خود را به آرمانهای امام خمینی(ره) و شهدا و زحمتکشان انقلاب اسلامی متعهد می داند و تلاش خود را برای باز کردن گره ای از زندگی مردم و حل مشکلات جمهوری اسلامی ایران به کار می گیرد.

در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از شماری از نخبگان علمی و فرهنگی خانواده های شاهد و ایثارگر تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز