خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایلنا مطرح کرد؛

جزییات دیدارهای سایمون گس با مقامات ایران

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۸۰۳

سفر بازرس ارشد سازمان آژانس اتمی به ایران در چهارچوب توافقات بود / سفر عبداللهیان به عربستان در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوعات مورد بحثدر دیدارهای مدیر کل سیاسی وزارت امورخارجه بریتانیا با مقامات کشورمان توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا‌، ‌ مبنی بر اینکه سایمون گس مدیر کل سیاسی وزارت امورخارجه بریتانیا در سفر تهران، با چه کسانی دیدار داشته است و آیا درباره مسئله مذاکرات هسته‌ای صحبتی انجام شد، گفت: ایشان با آقای دلفی، تخت روانچی و امیر عبدالهیان دیدار داشتند.

وی ادامه داد: دراین دیدار تمامی موضوعات مناسبات شامل بحث‌های دو‌جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: در حاشیه این دیدار‌ها نیز در خصوص مسئله هسته‌ای هم صحبت‌هایی انجام شد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره چرایی سفر این مقام مسئول به تهران و اینکه آیا این سفر به منظور بازگشایی سفارت انگلستان در تهران است، خاطر نشان کرد: با شروع کار دولت یازدهم شاهد رفت و آمد هیات‌های دیپلماتیک به تهران بوده‌ایم و در حاشیه این سفر‌ها مدیران سیاسی ما با یکدیگر رایزنی‌هایی هم داشته‌اند.

وی اظهار داشت: دیدگاه ایران در خصوص تحولات منطقه‌ای و جهانی برای کشور‌ها مهم است و می‌تواند به حل مسائل و بهبود آن‌ها کمک کنند.

مرضیه افخم در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پیگیری شکایت ایران از آمریکا برای عدم صدور ویزا به سفیر پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: ما از طریق سازوکارهای بین‌المللی در قالب کمیته کشور میزبان در سازمان ملل در حال پیگیری این مسئله هستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه اگر می‌دانست که آمریکا ابوطالبی را به خاطر سوابقش ویزا صادر نمی‌کند، باز ایشان برای این سمت معرفی می‌کرد؟ بیان داشت: انتخاب گزینه پیشنهادی ما بر اساس معیارهایی است که برای مابقی سفرا صورت می‌گیرد.

افخم افزود: اینکه ایشان را معرفی می‌کردیم یا نمی‌کردیم، تحلیل درون‌گروهی است و این تربیون محل اعلام تحلیل نیست، هرچند اعلام نظر ما بر اساس تحلیل صورت می‌گیرد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که بازرس ارشد آژانس به ایران آمده است، در این سفر چه مذاکراتی انجام شده است؟ که افخم اظهار داشت: این سفر در چارچوب مذاکرات و توافقات میان سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت پذیرفته و مذاکراتی در حال انجام است که جزئیات آن در حال حاضر قابل انتشار نیست.

وی درباره حکم اعدام ۳۷ نفر از اعضای گروه اخوان المسلمین در مصر و موضع ایران در این باره تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تحولات را دنبال می‌کند و ما برای دستاوردهای مردمی این انقلاب احترام قائلیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه حفظ دستاوردهای مردمی این انقلاب مستلزم تحقق مطالبات مردم مصر و احترام و مساوات برابر گروه‌های مصری است، ‌خاطرنشان کرد: صدور چنین احکامی می‌تواند تبعاتی داشته باشد و فکر می‌کنیم این احکام مغایر با تساهل و تسامح تاریخی ملت مصر است.

مرضیه افخم در ادامه سخنان خود در نشست خبری صبح امروز، درباره برگزاری انتخابات سوریه گفت: ایران همواره آمادگی خود را برای پایان بخشیدن به بحران سوریه و پایان جنگ اعلام کرده است. وی با بیان اینکه از همه گروه‌های سوری می‌خواهیم تا در انتخابات ریاست جمهوری سوریه شرکت کنند تا بحران سوریه از طریق سیاسی پایان پذیرد، اظهار داشت: با برگزاری این انتخابات، فرصت برقراری صلح در سوره زمینه‌سازی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تعیین سرنوشت ملت برای خود از حقوق همه مردم منطقه است، خاطرنشان کرد: مردم سوریه نیز از این حق مستثنا نیستند و جامعه جهانی باید به این حق و اراده احترام بگذارد.

افخم درباره حکم اعدام تعدادی از ایرانیان دربند در مالزی ابراز داشت: متاسفانه در طی سال‌ها به دلیل عدم آگاهی هم‌وطنانمان از قوانین کشور مقصد، ان قوانین را رعایت نکردند و دچار مشکلاتی شده‌اند و برخی نیز به خاطر همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شده‌اند و برای ان‌ها احکامی صادر شده که ۶ نفر از آن‌ها نیز خانم هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به دلیل روابط خوب سیاسی با کشور مالزی در تلاش هستیم تا از اجرای احکام این افراد جلوگیری صورت بگیرد و از طریق موافقتنامه انتقال محکومین آن‌ها به کشور منتقل شوند.

وی با بیان اینکه براساس قوانین موجود مالزی اجازه انتقال محکومین به کشور امکانپذیر نیست، تصریح کرد: با اصلاحات صورت گرفته این مسئله امکانپذیر و فراهم شده است. سفارت ما در مالزی پیش‌نویس مورد نظرمان ‌را اراده کرده است که البته آن‌ها این پیش‌نویس را باید متناسب با قوانینشان بررسی کنند.

افخم با بیان اینکه سفارت ما در مالزی پیگیر این مسئله است، یادآور شد: سفارت ما از طریق دسترسی به محکومین و مشورت‌های حقوقی به آن‌ها و در اختیار قرار دادن وکیل و مترجم به آن‌ها و همچنین امکانات رفاهی و بهداشتی به دنبال پیگیر این مسئله است.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی در‌باره سفر حمید بعیدی‌نژاد به نیویورک اذعان داشت: سفر گروه سیاسی بین المللی ما به نیویو‌رک برای شرکت در کنفرانس بین المللی بازنگری معاهده‌ npt که هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود، صورت پذیرفته است.

این مقام ارشد وزارت خارجه افزود: در حاشیه این کنفرانس بین المللی تیم کار‌شناسی ما در دیدار با گروه کار‌شناسی ۱ + ۵ مذاکراتی انجام خواهد داد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت نیکبخت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن بیان کرد: پیگیری‌ها در این رابطه همچنان با قوت در وزارت خارجه ادامه دارد.

وی با اشاره به سفر هیات ایرانی به یمن خاطر نشان کرد: اطلاعات اولیه ما دراین رابطه بسیار ناقص بود که با انجام این سفر‌ها و بازدیدهای صورت گرفته اطلاعاتمان بیشتر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر امیر عبداللهیان به یمن گفت: این سفر در دستور کار است و هر زمان که زمینه مناسبی برای آن فراهم شود انجام می‌پذیرد و امیدوارم به زودی شاهد خبرهای خوبی در این رابطه باشیم.

این مقام ارشد وزارت امورخارجه همچنین درباره سفر امیر عبداللهیان به عربستان اظهار داشت: اصولا آقای امیر عبداللهیان سفرهایی به کشورهای منطقه دارند که سفر به عربستان هم در دستور کار قرار دارد، اما باید مقدمات این سفر فراهم شود.

خبرنگاری از افخم پرسید که گفته می‌شود ۲۷۳ نفر ایرانی در زندانهای ترکمنستان محبوس هستند که در میان آن‌ها پسر سفیر سابق ایران نیز حضور دار، وزارت خارجه در این رابطه چه اقداماتی انجام داده است که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: درباره فرزند سفیر سابق ایران خبرسازی صورت گرفته و ما در حال پیگیری این مسئله هستیم.

وی در‌باره اخراج ۶۷ نفر از دانشجویان ایرانی از دانشگاههای نروژ و اینکه گفته می‌شود دلیل اخراج آن‌ها به خاطر تحصیل در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و صنایع مربوط به فن آوری هسته‌ای بوده است عنوان کرد: اطلاعات اولیه ما صحت اخبار به این شکل را تایید نمی‌کند، اما سفارت ما در نروژ پیگیر این مسئله است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه گفته می‌شود بخشهایی از توافقات ایران ۱ + ۵ منتشر شده و براساس آن ایران غنی سازی‌اش را تا پایین‌ترین سطح ممکن می‌آورد و راکتور آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل می‌شود، گفت: طرح برنامه اقدام مشترک ژنو یک توافقی است که دو طرف در یک روند شش ماه در حال اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه درباره این توافق برخی اطلاعات ناقص و خبرسازی‌هایی در افکار عمومی مطرح است، اظهار داشت: ما همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم آنچه در مذاکرات جاری است، ‌ قابل اعلام نیست و آنچه که مطرح می‌شود برخی گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های شخصی است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تاکید کرد: تیم مذاکره کننده کشورمان با توجه به تمامی حساسیت‌ها و با دقت و درایت منافع ملی ایران را دنبال می‌کند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد و امیدواریم در زمان بندی اعلام شده توافقات به نتیجه برسد.

افخم در باره حکم دادگاهی در نیویورک مبنی برمصادره بنیاد علوی اذعان داشت: این بنیاد، یک بنیاد خیریه مستقل است که هیچ گونه ارتباط و و ابستگی به دولت ایران ندارد.

وی با تاکید براینکه این گونه اقدامات در واقع نقض حقوق شهروندان آمریکایی است ونگران کننده است خاطر نشان کرد: مرتبطان با این بنیاد در واقع شهروندان مسلمان و آمریکایی هستند ومصادره آن در واقع محروم کردن آنان در استفاده از امکانات این بنیاد است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه گفته شده است که طرفین مذاکره کننده در حال تدوین پیش نویس سند توافق جامع نهایی هستند آیا این مسئله صحت دارد، ابراز داشت: تیم مذاکره کننده کشورمان در چارچوب یک مسیر در حال مذاکره با گروه ۱ + ۵ است، اما اینکه ما درحال تدوین پیش نویس نهایی هستیم صحت ندارد، ولی در دور بعدی مذاکرات وارد مرحله تنظیم و تدوین سند توافق نهایی می‌شویم که سخت‌ترین مرحله است.

افخم در باره سفر دیروز مشاور وزیر امور خارجه پاکستان به تهران بیان کرد: سفر ایشان در چارچوب ارتباطات دو جانبه است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه از سفر نخست وزیر پاکستان به تهران در روزهای آتی خبر داد و اذعان داشت: ما با پاکستان دارای روابط خوبی در ابعاد متنوع هستیم و در دیدار دیروز نیز، گفت‌وگو‌های خوبی در خصوص مسائل دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و تجاری مورد بحثوتبادل نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: درخصوص مرزبان ایرانی هم این مسئله از طریق سازو کارهای خاص خود دنبال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به لزوم توجه و اجرای مقررات مرزی خاطر نشان کرد: ما به همکاری با کمیسیون مرزی دو کشور اشاره کردیم و بر اهتمام طرفین بر داشتن مرزهای امن واستفاده از تمامی ظرفیت‌ها در این رابطه تاکید داشتیم.

افخم در باره اظهار‌ات یکی از مقامات وزارت امور خارجه کانادا مبنی بر تمایل کانادا برای از سر‌گیری روابطش با ایران و می‌انجی‌گری عمان در این رابطه گفت: این اظهارات در واقع نشان دهنده یک نوع و‌اقع بینی است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه جان کری در کنگره آمریکا گفته است ما در حین مذاکرات با زهم ایران را تحریم می‌کنیم و وندی شرمن نیز اظهار داشته که در حین مذاکرات د رخصوص مسائل موشکی و حقوق بشر بحثخواهیم داشت، اظهار داشت: مذاکراتی که برقرار است برای حل و فصل مسئله هسته‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه مواضع گروه ۱ + ۵ برای ایران آگاه است، خاطر‌نشان کرد: ما با یک رویکرد انقلابی مذاکرات را شروع کردیم و آنرا ادامه می‌دهیم و قطعا این مذاکرات در خصوص مسائل هسته‌ای است.
وی در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینک اگر تحریم شویم مذاکرات هم پایان می‌پذیرد، گفت: حساسیت تیم مذاکره کننده ما در باره موضوعات بالاست ومانمی خواهیم پیشاپیش در این‌باره اعلام موضع کنیم.

خبرنگاری از افخم پرسید که کری خواستار ایجاد یک سامانه سپر موشکی برای مقابله با توان نظامی ایران برای کشور‌های حوزه خلیج فارس شده است، موضع شما در این رابطه چیست؟ که وی تصریح کرد: این صحبت‌ها نشان از ادامه رویکرد یک جانبه و برتری‌جویانه آمریکاست.
وی با بیان اینکه سیاست آمریکا در منطقه اختلاف افکنی است، اظهار داشت: این سیاست برا‌ی کشورهای منطقه روشن است و عملکرد آمریکا هم چیزی جز ناامنی و بحران و تفرقه نداشته است.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی تاکید کرد: ایران خواهان ثبات وآرامش و بهترین مناسبات با همه کشور‌ها و از جمله همسایگانش است و پیشرفتهای نظامی ما هم به هیچ وجه تهدیدی برای آن‌ها نیست.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در باره سفر روحانی به آذربایجان تصریح کرد: این سفر و تعیین زمان آن در دستور کار است.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور و وزیر‌دفاع آذربایجان به کشورمان یاد آور شد: این سفر‌ها می‌تواند زمینه ساز روابط بهتر و بیشتر میان دو کشور باشد.

افخم در پایان در خصوص وضعیت ریچارد فرای و اجرای وصیت او بیان داشت: وزارت امور خارجه مسول اجرای وصیت فرای نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز