خبرگزاری کار ایران

خاتمی دیدار با اعضای مجمع زنان اصلاح‌طلب:

باید تلاش کنیم تا دولت موفق شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۳۷۰

آنچه ما می‌گوییم و به صلاح کشور، نظام و همه است، این است که همه کسانی که در بند و حصر هستند آزاد شوند و ما از فضای امنیتی به فضای سیاسیِ قانونی گام بگذاریم، از همه نیرو‌ها استفاده کنیم و همه نیرو‌ها بتوانند برای حل معضلات کشور مشارکت کنند.

رئیس جمهور اسبق کشورمان گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا این دولت که گام‌های خوبی برداشته، اما مشکلاتی بر سر راه دارد، موفق شود.

به گزارش ایلنا، سید محمد خاتمی در دیدار جمعی از اعضای مجمع زنان اصلاح‌طلب و بانوان که به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه(س) برگزار شده بود، گفت: در مورد زنان صحبت‌های زیادی شده و می‌شود و ما در عمل هم شاهد پیشرفت‌هایی در جامعه و هم تنگناهایی هستیم.

وی با اشاره به اقدامات نهاد زنان ریاست جمهوری در طول دوره اصلاحات یادآور شد: من نکته‌ای از‌‌ همان اوایل دوران ریاست جمهوری عرض کردم و باز تکرار می‌کنم و قرار بود خانم دکتر شجاعی و همکاران ایشان تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و راهکار بدهند؛ اما موضوع شاید بزرگ‌تر از آن بود که یک معاونت ریاست جمهوری بتواند به آن بپردازد و نیازمند تلاش متکفران دینی، حقوقی، اجتماعی و سیاسی است تا بتوانیم بصورت مطمئن مشکلات را حل کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برای ما مسلمانان، شرقی‌ها و کل جهان، مساله خانواده موضوع بسیار مهمی بوده است، ابراز داشت: تردیدی وجود ندارد که نقش زن در شکل گیری، تثبیت و تداوم خانواده بسیار ممتاز‌تر از مرد است و حتماً باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس بنیاد باران با اشاره به سستی پایه‌های خانواده در دنیای امروز افزود: این مسئله مشکلات فراوان اجتماعی، روانی، اقتصادی و سیاسی حتی در غرب ایجاد کرده و اگر مهم‌ترین هسته جامعه لطمه ببینید، کل جامعه لطمه دیده است. در این موضوع تردیدی نیست و اسلام هم خیلی روی خانواده تأکید کرده است.

وی با بیان اینکه رشد یک امر اجتماعی است و کمال در جمع تحقق می‌یابد، اظهار داشت: اگر زن هم شایسته رشد است - که هست - و اگر باید در رشد جامعه به عنوان یک پایه انسانیت نقش داشته باشد، حتما باید در عرصه حیات اجتماعی حضور فعال داشته باشد و بر اساس آن حقوق، نظامات سیاسی و سازوکارهای این حضور فراهم شود. اگر باید یک مدیر توانای زن داشته باشیم، او باید تحصیل کند، بتواند فعالیت کند و برای رشد خود کارگاه داشته باشد و مدیریت را تمرین کند.

خاتمی با اشاره به دو تعبیر از امام خمینی درباره شریعت و فقه عنوان کرد: یک مورد، در خصوص در نظر گرفتن زمان و مکان در فقه و اجتهاد اسلامی است که بر اساس تغییر نیازهای انسان‌ها، احکام اسلامی هم تغییر می‌کند و دوم اینکه ایشان تعبیری دارند که ما در صورتی اجتهاد پویا خواهیم داشت که از زمان و مکان خودمان جلو‌تر باشیم؛ گاهی اوقات زمان چیزهایی را به انسان تحمیل می‌کند و یک وقت هم هست که انسان پیشاپیش راه خود بسوی آینده بهتر را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دیدگاه‌هایی که در مورد زنان تا چند دهه قبل - حتی در آستانه انقلاب - وجود داشت را با دیدگاه‌های فعلی مقایسه کنید که تقریبا کسی در مورد حضور زنان و به عهده گرفتن مسئولیت‌ها از سوی آن‌ها حرفی ندارد و در این زمینه اجماع وجود دارد؛ در حالی که پنجاه سال قبل این گونه نبود و از جمله اشکالاتی که وجود داشت و امام آن را اصلاح کردند این بود که به زنان حق رأی دادن دادند و گذشت زمان درستی این نگاه را نشان داد. اما اگر ما جلو‌تر از زمان باشیم و مسائل فردا را ببینیم می‌توانیم راحل‌های منطقی که با معیارهای فقهی و دینی سازگار باشد را پیدا کنیم.

رئیس بنیاد باران ادامه داد: همیشه(اما امروز بیشتر از گذشته) حاکمیت خشونت بر زندگی جوامع وجود داشته است؛ در جوامعی که دارای فصای بسته و غیردموکراتیک هستند یک نوع خشونت وجود دارد و در جوامع دیگر نوع دیگر خشونت هست. در جامعه بین الملل هم خشونت و زور حاکمیت دارد.

رئیس جمهور اسبق کشورمان با اشاره به مطرح شدن گفت‌وگوی تمدن‌ها گفت: وقتی بحثگفت‌وگوی تمدن‌ها شد، من گفتم منظور ما این نیست که فقط دور هم بنشینیم و صحبت کنیم؛ بلکه منظور ما ایجاد یک پارادایم یا سرمشق برای روابط انسان‌ها و جوامع است. از گذشته تاکنون روابط جوامع عمدتا بر اساس زور بوده است؛ البته ممکن است بعضا عاطفی هم بوده باشد و روابط حکومت‌ها هم عمدتا بر اساس زور بوده است؛ البته امروز لااقل به لحاظ فطری مردم محور قدرت بوده و ناظر بر قدرت هستند، اما از گذشته حکومت بوده است که با دست باز قدرت را بکار می‌برده است و حاصل این روند چند جنگ بزرگ در قرون اخیر بوده است. امروز هم قدرت‌ها با جهان با زبان زور سخن می‌گویند و در داخل بسیاری از کشور‌ها هم دید، دید امنیتی است و این احساس تقویت می‌شود که دشمن وجود دارد و راهکار هم سرکوب است.

خاتمی با تاکید بر اینکه ما در همه عرصه‌ها پرچم صلح، تفاهم و انس را بلند کنیم، اظهار داشت: البته رویکرد‌ها و دیدگاه‌ها هم باید عوض شده و بر اساس آن قوانین و سازوکارهایی بدست آید و انسان باید فکر خود را در این زمینه تکمیل کند.

رئیس دولت اطلاحات با اشاره به سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر آزادی تعدادی از همه یا بخشی از زنان زندانی گفت: این امر نیکویی است، اما آنچه ما می‌گوییم و به صلاح کشور، نظام و همه است، این است که همه کسانی که در بند و حصر هستند آزاد شوند و ما از فضای امنیتی به فضای سیاسیِ قانونی گام بگذاریم، از همه نیرو‌ها استفاده کنیم و همه نیرو‌ها بتوانند برای حل معضلات کشور مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از انتظاراتی که از تحول بزرگِ روی کار آمدن دولت آقای روحانی پدید آمد و هنوز هم هست، تغییر فضا بود، اظهار داشت: البته نمی‌خواهم بگویم زنان هم آزاد نشوند، بلکه چه خوب است که همه آزاد شوند؛ گرچه زنان به خاطر نقشی که دارند و آسیب‌پذیری آنان و خانواده شاید اولویت داشته باشند اما اولویت به این معنا نیست که عده دیگری در حصر و بند بمانند.

رئیس جمهور اسبق کشورمان با انتقاد از تحقق نیافتن آزادی برخی فعالان سیاسی بیان کرد: گرچه در مورد آزادی زندانیان متأسفانه آنقدر تأخیر شد که اگر پرونده دیگر درست نکنند، خیلی از آن‌ها به زودی آزاد می‌شوند، ولی اگر یک روز هم زود‌تر آزاد شوند، مسأله مبارکی است و همچنین درمورد رفع حصر که امیدوارم صورت بگیرد.

خاتمی با نگران‌کننده خواندن وقایع مربوط به بند ۳۵۰ زندان اوین، خطاب به روحانی اذعان داشت: همه ما باید تلاش کنیم تا این دولت که گام‌های خوبی برداشته، اما مشکلاتی بر سر راه دارد، موفق شود. در این مورد هم امیدوارم اقدام و رفع نگرانی کنند؛ هرچند شنیدم که دستور رسیدگی داده‌اند و مجلس محترم هم پیگیر امر است. امیدوارم رسیدگی جدی شود تا لااقل در آینده شاهد این وقایع نباشیم.

رئیس بنیاد باران ادامه داد: عده‌ای معتقدند منظور از «اجرای قانون اساسی» در حیطه اختیارات قوه مجریه است؛ اگر چنین بود ذکر آن در قانون اساسی معنی نداشت زیرا همه در چارچوب وظایف خود موظف به اجرای قانون اساسی هستند. اینکه در قانون اساسی آمده رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، یعنی هرجا تخلفی شد مسئول، رئیس‌جمهور است و حداقل این است که رئیس‌جمهور تذکر بدهد و بازرسی کند. در خصوص موضوع اخیر هم من قضاوتی ندارم؛ هرچند که در صداقت برخی کسانی هم که این مطالب را بیان کرده‌اند شکی ندارم اما مجلس اقداماتی کرده و رئیس‌جمهور و دولت هم بحمدالله پیگیر قضیه هستند.

وی با اشاره به تعطیلی مطبوعات در زمان ریاست جمهوری‌اش خاطرنشان کرد: در زمان ما هم روزنامه بسته می‌شد و خیلی‌ها دستگیر می‌شدند یا تحت فشار قرار می‌گرفتند اما جامعه احساس می‌کرد دولت مدافع آزادی و حق و حرمت جامعه است. این احساس باید در جامعه وجود داشته باشد که عده‌ای نسبت به این موضوع پیگیر هستند و البته باید با سایر دستگاه‌ها هم تعامل داشت و نباید رو در روی آن‌ها قرار گرفت.

رئیس جمهور اسبق کشورمان در پایان تصریح کرد: امیدوارم به لطف خداوند شاهد جامعه مهربان‌تر، همسو‌تر و دل‌های به هم نزدیک‌تر باشیم و همه در مقابل توطئه‌های خارجی و مشکلات داخلی برای اعتلای این کشور تلاش کرده و دل‌هایمان به هم نزدیک شود و از فضای خوب بعد از انتخابات به فضای بازتری برسیم که هم دولت بهتر می‌تواند کار کند، همه نظام احساس استحکام می‌کند وهم امنیت حقیقی بیشتر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز