خبرگزاری کار ایران

ظریف درنشست خبری با وزیر امور خارجه اتریش:

در مذاکرات فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۱۴۱

عدم داشتن سلاح هسته‌ای جز اعتقادات دینی ماست که داشتن آن را خلاف اعتقاداتمان می‌دانیم و سلاح هسته‌ای هم در دکترین نظامی و امنیتی ما نیست اما برنامه‌های نظامی مربوط به ماست و حق دخالت به کسی را نمی‌دهیم / اتریش از تحریم‌ها علیه ایران متضرر می‌شود.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز بوده است، گفت: در مذاکرات فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم و توان نظامی و موشکی ایران هیچ گاه موضوع مذاکرات میان ایران و ۱ + ۵ نبوده و نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری خود با سباستین کورتس که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحولات سوریه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و مخالفت برخی کشورها برای برگزاری این انتخابات گفت: ما همواره تنها راه حل پایان یافتن بحران سوریه را، راه حل سیاسی دانسته‌ایم.

وی ادامه داد: هیچ کس نباید براساس توهم برخی از کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه، خواستار ایجاد شرایط بد و ادامه یافتن آن برای مردم سوریه باشد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در راه‌حل سیاسی همه گروه‌های سوری باید یکدیگر گفت‌وگو کنند، اظهار داشت: این گروه‌ها باید با گفت‌وگو به یکدیگر کمک کنند و جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای فراهم ساختن این شرایط و پایان جنگ اعلام کرده است.

ظریف بابیان اینکه باید گروه‌های سوری با همکاری خود آینده خوبی را برای سوریه به ارمغان بیاورند، تصریح کرد: این آینده، آینده‌ای است که عاری از هرگونه افراطی‌گرایی، قتل و کشتار است و این انتخابات می‌تواند زمینه‌ساز این شرایط باشد.

وی افزود: من فکر می‌کنم هنوز زمان لازم وجود دارد تا همه گروه‌ها از این فرصت استفاده کنند.

در ادامه، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار اتریشی مبنی بر اینکه آیا اصرار آمریکا مبنی بر گفت‌وگو درباره موشک‌های بالستیک در مذاکرات کار را برای رسیدن به توافق جامع به خطر نمی‌اندازد و همچنین اگر ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، چرا به دنبال موشک‌های دوربرد است، گفت: مبنای سوال شما صحیح نیست.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب روش‌های دفاعی از سوی کشورها با توجه به نیازها و مقدورات آنها است، اذعان داشت: توان نظامی و موشکی ایران هیچ گاه موضوع مذاکرات میان ایران و ۱ + ۵ نبوده و نیست.

ظریف با بیان اینکه ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده، یادآور شد: چون ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، این تصور که توان موشکی ایران برای حمل سلاح‌های هسته‌ای است، تصور غلط و بی مبنایی است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ادعاهای بی‌مبنا کمکی به حل مسئله نمی‌کند، ابراز داشت: ما اعتقاد داریم که سلاح هسته‌ای برای کسی امنیت نیاورده و نمی آورد و ما هم هیچ گاه به دنبال برنامه هسته‌ای نظامی نبوده ایم.

وی اضافه کرد: ما به دنبال دنیایی عاری از بمب، سلاح هسته‌ای و خشنوت هستیم و سلاح هسته‌ای را چیزی جز هزینه اضافی و نا امنی بیشتر نمی‌دانیم.

ظریف با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری گفت: عدم داشتن سلاح هسته‌ای جز اعتقادات دینی ماست که داشتن آن را خلاف اعتقاداتمان می‌دانیم و سلاح هسته‌ای هم در دکترین نظامی و امنیتی ما نیست، اما برنامه‌های نظامی مربوط به ماست و حق دخالت به کسی را نمی‌دهیم.

محمد جواد ظریف در ادامه نشست خبری مشترک خود با سباستین کورتس که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه در ۵ ماه گذشته، ۴ بار با وزیر امور خارجه اتریش دیدار داشته است، گفت: من در ابتدای سخنانم از ایشان و دولت اترشی بابت میزانی و حسن نیت‌شان در مذاکرات تشکر می‌کنم. وی با اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به تهران در روزهای آینده اظهار داشت: روابط ما با این کشور، یک روابط تاریخی و خوب و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما در حوزه مختلف با اتریش روابط دو جانبه‌ای داریم، خاطرنشان کرد: ما در این نشست، درباره گسترش روابط در حوزه‌های مختلف صحبت کردیم.

ظریف با اشاره به حضور ۳۰ هزار ایرانی ساکن در اتریش تصریح کرد: این روابط خوب مختص به دو دولت نیست بلکه ملت‌های ما نیز با یکدیگر گفت‌وگو داشته‌اند و شرکت تجاری اتریشی نیز در این حضور دارند و مردم خاطره‌های خوبی از آنها دارند.

وی با تاکید بر اینکه زمینه برای گسترش روابط دو جانبه وجود دارد، یادآور شد: ما در زمینه حقوق بشر و گفت‌وگوی میان ادیان صحبت‌هایی داشتیم و بر گسترش این گفت‌وگو علاقه داریم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ما همواره در موضوع حقوق بشر گفت‌وگویی داشتیم، تاکید کرد: ما در این باره، دیدگاه‌های متفاوتی داشتیم و از گفت‌وگو در این باره و رسیدن به تفاهم استقبال می‌کنیم.

ظریف با بیان اینکه ما در این دیدار در خصوص مسائل منطقه‌ای هم گفت‌وگو داریم، ابراز داشت: من در این دیدار، به خطرات افراط‌گرایی و از بین رفتن حقوق مردم صحبت کردم و از همه می‌خواهم با درکی واقع‌بینانه به جنگ پایان داده شود.

وی در پایان تحولات افغانستان و برگزاری انتخابات این کشور را نشانه‌ای مثبت برای تعیین سرنوشت برای امور خود دانست.

در ادامه، سباستین کورتس با اشاره به دیدارهای قبلی خود با محمد جواد ظریف گفت: این سفر در واقع، مقدمه‌ای برای سفر آتی رئیس جمهور ماست و من مامور بهترین پیام‌ها را به ملت ایران ابلاغ کنم.

وی با اشاره به تاریخ غنی روابط ایران و اتریش و حضور ۳۰هزار ایرانی دراتریش اظهار داشت: این روابط بیشتر در تبادل میان ملتها بوده است که با یکدیگر روابط و تبادل میان فرهنگی دارند.

وزیر امور خارجه اتریش با تاکید براینکه روابط میان دوکشور آکنده از احترام متقابل بوده است، تصریح کرد: این مسئله به تاریخچه غنی دو کشور بر می گردد که همواره کانال‌های گفتگو را زنده نگه داشته است.

کورتس با بیان اینکه در این دیدار درباره موضوعاتی که دو طرف در آن توافق نظر ندارند صحبت کردیم، خاطر نشان کرد: از جمله این موضوعات حقوق بشر و مسئله هسته‌ای است ما می خواهیم نقطه نظرات خود رادر مورد حقوق بشر و احترام به انسان اعلام کنیم. ما مخالف اعدام هستیم و بنابراین خواستار رفع اعدام در همه کشورها هستیم.

وی در خصوص مسئله هسته ای ایران نیز اذعان داشت: موضع اتریش در خصوص مسائل هسته‌ای شفاف است. ما اعتقاد داریم که سلاح هسته ای نه تنها ثبات نمی‌آورد بلکه موجب ناامنی نیز در دنیا می شود.

وزیر امور خارجه اتریش با اشاره به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ یادآور شد: این مذاکرات و توافق فرصت مناسبی برای حل چالش‌ها ست که به همه دنیا اطمینان داده شود که ایران نیت نظامی ندارد و با رسیدن به مذاکرات بستری فراهم شود که تحریم‌ها رفع شود و من فکر می‌کنم این بهترین هدیه به ملت ایران و راهی برای تقویت روابط با ایران است.

کورتس ادامه داد: من از آقای ظریف به خاطر تحلیلی که از منطقه و نظراتشان در خصوص کشورهای همسایه دادند تشکر می‌کنم.

در ادامه، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما چه برنامه‌ای برای گسترش روابط تجاری با ایران دارید، گفت: ما همواره روابط اقتصادی خوبی با ایران داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه اتریش از تحریم‌ها متضرر می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند مثبتی در مذاکرات ایجاد شده و ما از این روند مثبت خوشحالیم و امیدواریم به نتیجه برسد چرا که گامی برای ثبات نه تنها در منطقه بلکه با دنیاست.

وزیر امور خارجه اتریش افزود: رسیدن به مذاکرات گام مثبتی هم در عرصه اقتصادی محسوب می‌شود چرا که تحریم‌ها پایان می‌یابد و روابط اقتصادی هم گسترش خواهد یافت.

کورتس با بیان اینکه ما از استفاده از صلح آمیز هسته‌ای صرف نظر کرده‌ایم، ابراز داشت: ما از سلاح هسته‌ای متنفریم و به دنبال خلع سلاح هسته‌ای در تمام دنیا هستیم و در همین رابطه هم کنفرانسی در وین برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه اتریش علاقه فراوانی میان ادیان وحقوق بشر دارد اشاره کرد: اتریش جامعه متنوعی از اتباع را دارد که مسلمانان دومین قشر از این جامعه هستند و ما در سال ۲۰۱۳ قانون به رسمیت شناختن آنها را داشتیم و همزیستی مسالمت آمیزی نیز میان اتباع ما وجود دارد و علاقه مندیم تجربه هایمان را به دیگران انتقال بدهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز