خبرگزاری کار ایران

۱۲ کارگر کشتارگاه سیمرغ در زمستان گذشته تعدیل شدند

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۵۳۳

۱۲ کارگر کشتارگاه سیمرغ در زمستان سال گذشته تعدیل شدند / مطالبات مزدی و حقوقی کارگران باقیمانده در این واحد تولیدی بدون در نظر گرفتن حداقل‌های قانونی پرداخت می‌شود / به گفته کارفرما این اتفاقات در زمان مدریت قبلی کشتارگاه اتفاق افتاده است.

یک کارگر «کشتارگاه سیمرغ» در استان خراسان رضوی از تعدیل ۱۲ کارگر با سابقه این واحد تولیدی و رعایت نشدن حداقل‌های قانونی در خصوص سایر کارگران شاغل در این واحد تولیدی خبر داد.
این کارگر با اعلام این خبر به ایلنا گفت: کارگران تعدیل شده که از ۳ تا ۷ سال سابقه کاری داشتند در سه ماهه آخر سال گذشته تعدیل شدند و در حال حاضر وضعیت بیمه بیکاری آن‌ها هنوز مشخص نیست.
وی افزود: کارگران تعدیل شده همچنین بابت آخرین دستمزد و عیدی پایان سال ۹۲ نیز مبالغی از کارفرما طلبکار بودند.
این کارگر کشتارگاه سیمرغ در خصوص وضعیت حدود ۱۲۰ کارگری که هم اکنون در شیفت‌های صبح و شب این واحد تولیدی مشغول کار هستند، گفت: دستمزدهای همه زنان و مردانی که به عنوان کارگر در این کشتارگاه مشغول کار هستند کمتر از حداقل‌های تعیین شده در شورای عالی پرداخت می‌شود.
وی گفت: علاوه بر این در این واحد تولیدی حق بیمه ماهانه کارگران هیچ وقت بطور کامل پرداخت نمی‌شود.
این کارگرافزود: به عنوان مثال دریافتی یک کارگر با ۸ سال سابقه کار نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان است و در بهترین حالت تنها برای وی ماهانه ۲۰ روز حق بیمه پرداخت می‌شود.
وی بابیان اینکه حدود یک سوم از جمعیت کارگران شاغل در کشتارگاه سیمرغ را کارگران زن تشکیل می‌دهند، گفت: بیشتر این کارگران که در قسمت‌های بسته بندی مشغول هستند از نظر دریافت دشتمزد و حق بیمه به نسبت همکاران دیگر خود دریافتی کمتری دارند.
او بابیان اینکه بیشترکارگران از حدود ۲ سال پیش تاکنون با قراردادهای سفید امضا مشغول کار هستند، گفت: کارفرما در روزهای پایانی سال گذشته به کارگران پیشنهاد تنظیم قرارداد اما هنوز کارگران از بابت اینکه در قراردادهای جدید حقوق قانونی آن‌ها بطور کامل مراعات شود مطمئن نیستند.
توضیحات کارفرما
در این رابطه «احمدی» عضو هیات مدیره هلدینگ هرم طلایی که کشتارگاه سیمرغ یکی از زیر مجموعه‌آن محسوب می‌شود، در خصوص مشکلات صنفی کارگران کشتارگاه سیمرغ به خبرنگار «ایلنا» گفت: مدیریت این مجموعه به علت عملکرد نادرست اقتصادی در آبان سال گذشته تغییر کرد.
وی بابیان اینکه در زمان مدیریت گذشته قرارداد‌ها کارگران بصورت کوتاه مدت و در ازاء پرداخت متوسط دستمزد ۳۰۰ هزار تومانی تنظیم شده بود، گفت: اما از اول آذر سال گذشته قراردادهای کار تغییر کرد و در نتیجه متوسط دریافتی کارگران تا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
«احمدی» با تائید تعدیل۱۲ کارگر کشتارگاه سیمرغ در سال گذشته اعلام کرد: با وجود تعدیل این تعداد کارگر، در حال حاضر بازهم در کشتارگاه سیمرغ‌۳۰ درصد نیروی کار مازاد وجود دارد و هیات مدیره در صدد ادامه سیاست‌های تعدیلی است.
او همچنین درباره وضعیت دستمزد و بیمه کارگران زن کشتارگاه سیمرغ اظهار داشت: ساعت کاری کارگران زن عموما کمتر از کارگران مرد است و به همین علت دستمزد و بیمه کمتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
وی منشا مشکلات فعلی این کشتارگاه را بدهی‌های کلان مدیریت قبلی مجموعه عنوان کرد و اظهار داشت: در گذشته این کشتارگاه ماهیانه تا ۱۶۰ میلیون تومان زیان مالی داشت اما مدیریت جدید با تزریق یک میلیارد تومان به این واحد توانست این بدهی‌ها را تا حدی کاهش دهد.
احمدی در ادامه برخی عوامل بحران این واحد تولیدی را مشکل مشترک سایر کشتارگاههای کشور دانست و در تشریح این عوامل افزود: قیمت فروش مرغ در حالی ثابت مانده بود که هزینه خوراک دام و طیور افزایش می‌یافت، همین امر تولید کشتارگاه‌ها را کاهش داد و در نتیجه فروش محصولات نیز کمتر شد. در کنار این عوامل افزایش قیمت حامل‌های انرژی با توجه به مصرف بالای دستگاههای کشتار و بسته بندی کمبود نقدینگی را پررنگ‌تر از قبل کرد.
این مقام کارفرمایی همچنین افزود: یکی دیگر از عوامل رکود اقتصادی این کشتارگاه ماشین آلات فرسوده و مصرف بالای انرژی است. مدیریت جدید در صدد خرید ماشین آلات به روز است تا علاوه بر تسریع پروسه کشتار تا بسته بندی و همچنین کاهش چشمگیر مصرف انرژی تولید کشتارگاه را افزایش دهد.
به گفته وی با توجه به مکانیزه بودن ماشین آلات جدید، ‌نیاز کشتارگاه به کارگران کمتر و در نتیجه تعداد بیشتری از آن‌ها تعدیل خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز