خبرگزاری کار ایران

با تجلیل از سیده زهرا حسینی، نرگس آبیار و مهدیه الهی قمشه ای

جشنواره دانشجویی «بانوی آفتاب» برگزارشد

کد خبر : ۱۶۱۳۹۸

جشنواره دانشجویی هنری «بانوی آفتاب» همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر با تجلیل از سیده زهرا حسینی، نرگس آبیار و دکتر مهدیه الهی قمشه‌ای برگزار شد.

جشنواره دانشجویی هنری «بانوی آفتاب» همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر با تجلیل از سیده زهرا حسینی، نرگس آبیار و دکتر مهدیه الهی قمشه‌ای برگزار شد.
به گزارش ایلنا در آئین پایانی جشنواره حجت الاسلام موسوی مقدم؛ قائم مقام سازمان صدا و سیما در سخنانی گفت: فرهنگ ما، هویت ما، ملیت ما و اسلامیت ما یک مجموعه بی‌نظیر و غنی است که همه گفته‌های هنری را به تمام دارد. همه مصلحان و همه صالحان از گذشته‌های نه چندان دور بر روی این موضوع تاکید داشتند که اگر هویت ملی یک کشور ا ز آن‌ها گرفته شود قطعا نابودی و نیستی آن فرهنگ رقم خواهد خورد
وی با اشاره به پرفرومنس اجرا شده توسط دانشجویان در این مراسم با موضوع ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در حوزه آثار نمایشی در این عرصه و در این بستر هنوز حرف‌های فراوانی وجود دارد که شما دانشجویان عزیز که قدم در این راه نهاده‌اید باید ابعادش را بشناسید و در جهت ترویج و نشر آن اقدام فرمایید.
قائم مقام رئیس سازمان صدا وسیما با اشره به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ادامه داد: بازگشت به خویش در عرصه هنر و هویت دینی و ملی و اعتقادی ما ضرورتش بیشتر از سایر عرصه‌های فرهنگی است چراکه از این منظر بسیاری از حرف‌ها و سخن‌ها گفته می‌شود
حجت الاسلام موسوی مقدم با بیان اینکه تاریخ گواهی می‌دهد که شما در بلندای اقتدار و عظمت و ارزش‌ها ایستاده‌اید و نباید اجازه دهید الگو و سرمشتان دیگران باشند. شما هنرمندان و دانشجویان اگر بتوانید از این شمش‌های طلای خودی استفاده کنید و زیورآلاتی بسازید، در بازار هنر عرضه کنید مطمئنا تلولو این زیورآلات چشم‌ها را خیره خواهد کرد.
همچنین حمید شاه آبادی، مشاور هنری وزیر ارشاد و سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر در خصوص جشنواره دانشجویی «بانوی آفتاب» گفت: در جمع دانشجویان ما استعدادهای زیادی وجود دارد که در شاخه‌های مختلف هنری ظهور و بروز یافته‌اند. از طرف دیگر ما با جمع دانشجویانی همراه هستیم که عشق و علاقه وافری به خاندان اهل بیت(ع) به ویژه خانم فاطمه زهرا(س) و همینطور تعلق خاطر به آرمان‌های انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های امام(ره) به عنوان مبدا و مبدع انقلاب اسلامی دارند.
او افزود: این دو در کنار هم باید فرصت‌هایی برای تجلی و حضور پیدا کنند. یعنی از یک سو دانشجو باید فرصت بروز تعلقات قلبی خود را در ساحت دین باشد و اهداف انقلاب پیدا کند و از سوی دیگر فرصتی یابد تا آموخته‌های خود را با منصه ظهور برساند. بنابراین ایام و مناسبت‌ها برای ما امکانی هستند تا زمینه شکوفایی را برای استعداد‌ها و ظرفیت‌های مراکز فراهم کنیم.
شاه آبادی همچنین خاطرنشان ساخت: نقش زن در جامعه با پیدایش انقلاب کاملا تغییر کرده است. حضور زن در اجتماع، کارایی او و تاثیرش در تصمیم گیری‌های مهم به برکت انقلاب اسلامی بوده است و اگرچه من تاکید می‌کنم نقش اول زن به عنوان ماموریت‌های مهمش «مادری» است که نباید فر اموش شود و هر اقدامی که به از بین بردن نقش مادری کمک کند اقدام غیرعقلایی و از بین برنده کانون خانواده است اما در عین حال امام(ره) به ما آموخت زن می‌تواند در عین مادر بودن، در تحولات کشور هم موثر باشد.
در ادامه مراسم عفت شریعتی، مشاور امور بانوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در عظمت امروز همین بس که نام مطهر حضرت زهرا(س)، سرنوشت زنان عترت را در سیر تکاملی و ساختن حیات طیبه مشخص می‌کند. امروز، روز مادران ارجمندی است که انسان سازان و جامعه سازان و آینده سازان هستند. مادرانی که در دامان پر مهر خودشان فرزندانی را تربیت می‌کنند که نقش آفرینی آنان در عرصه‌های مختلف اعجاب انگیز است.
وی افزود: هنرمندان ما در مهد زندگی و در آغوش این مادران رشد کرده‌اند. امروز روز عظمت زنان جمهوری اسلامی است که امیداوریم بتوانیم شعار اقتصاد و فرهنگ ملی و مدیریت جهادی را عینیت ببخشیم. امیدواریم در آیینه انقلاب اسلامی ایران و در عظمت این سرزمین الهی بیداری جهان اسلام بتواند به دستاوردهای نهایی خودش برسد.
همچنین تجلیل از سیده زهرا حسینی؛ راوی کتاب «دا»، نرگس آبیار؛ نویسنده و کارگردان فیلم «شار ۱۴۳» و دکتر مهدیه الهی قمشه‌ای از دیگر بخش‌های مراسم پایانی جشنواره «بانوی آفتاب» بود.
در این بخش مهدیه الهی قمشه‌ای به قرائت چند بیت رباعی پرداخت و سیده زهرا حسینی نیز ضمن تبریک سالروز تولد حضرت فاطمه(س) گفت: خوشحالم که امروز در خدمت شما دوستان جوانی هستم که پر از شور و نشاط زندگی هستید و این به ما انرژی می‌دهد. من خیلی خوشحالم که در جمع هنرمندانی هستم که با هنرشان به اسلام خدمت می‌کنند.
وی گفت: یادمان نرود که در این عصر و زمانه هنرمندان واقعی مادران شهدا هستند که با تمام اخلاص و ایثار و فداکاری فرزندانی را پرورش دادند که مفید بودند و حتی جانشان را برای نفع جامعه فدا کردند. یادمان نرود که اگر همین مادران فداکار نبودند حالا نمی‌توانستیم دور هم جمع شویم و این جشن را برگزار کنیم و شاد و خرم باشیم.
نرگس آبیار نیز که از تجلیل شدگان این جشنواره بود در سخنانی گفت: معمولا از من می‌پرسند فیلمسازی برای خانم‌ها کار سختی است؟ به هر حال در دنیا معروف است که بعد از کار معدن، ساخت فیلم یکی از سخت‌ترین شغل‌ها است. من در جواب این سوال می‌گویم زنی که می‌تواند ۹ ماه بچه‌ای را در شکم خود حمل کند و سپس کار دشوار نگهداری، مراقبت و تربیت آن را عهده دار باشد، قطعا می‌تواند فیلمساز هم باشد.
گفتنی است جشنواره «بانوی آفتاب» با حضور دانشجویان رشته‌های مختلف مراکز علمی - کاربردی فرهنگ و هنر تهران و به صورت غیر رقابتی با سه موضوع عفاف و حجاب، مضامین مرتبط با دخت نبی اکرم(ص) و مقام زن و مادر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در بخش کارگاه خلق اثر هنری این جشنواره، بیش از ۱۰۰دانشجو از مراکز علمی - کاربردی فرهنگ و هنر تهران در رشته‌های هنری مختلف از ساعت ۱۰ صبح تا ۵بعداز ظهر به خلق اثر هنری با موضوعات مربوط به جشنواره پرداختند و در بخش دوم هم مراسم پایانی جشنواره با حضور بانوان دانشجو و مدرس مراکز فرهنگ و هنر و تقدیر از بانوان برگزیده برگزار شد.
طراحی، نقاشی، تصویر سازی، موسیقی، سفال، خوشنویسی، صنایع دستی، معماری، کاشی کاری، شیشه‌گری، ساخت ساز، مد و لباس، تدوین، عکس و… از جمله رشته‌هایی بود که دانشجویان مراکز علمی - کاربردی فرهنگ و هنر در بخش کارگاه جشنواره «بانوی آفتاب» به خلق اثر هنری پرداختند که این اثار در قالب کتابی منتشر خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز