خبرگزاری کار ایران

دبیر کل حزب موتلفه:

زمان سنجی شرط توفیق ما در مذاکرات است

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۳۵۰

خصومت آمریکایی‌ها به گونه‌ای است که حتی بر خلاف همه مقررات و قوانین دیپلماتیک برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل ویزا صادر نمی‌کنند. رییس جمهور آمریکا تحریم را تهدید می‌کند و این رفتار تخاصمی جایی برای مذاکره باقی نمی‌گذارد.

دبیر‌کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت نباید وقتی آمریکا هیچ گامی در پذیرش مطالبات ما بر نمی‌دارد و هر روز بهانه‌جویی می‌کند در توافق عجله کند، گفت: زمان سنجی در مورد هر توافق شرط توفیق ما در این مذاکرات است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران این حزب به اظهارات جان کری در آستانه مذاکرات هسته‌ای وین ۳ و نیز طرح موضوعات غیرهسته‌ای در این مذاکرات و همچنین قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا اشاره کرد و افزود: ایران بر اساس اعتراف رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود وفق توافق نامه ژنو عمل کرده است این در حالی است که هنوز تحریمهای نفتی، بانکی و پتروشیمی لغو نشده است و طرف ۱ + ۵ به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی همچنین با اشاره به تداوم رفتار خصمانه آمریکا و اروپا نسبت به دولت و ملت ایران این پرسش را مطرح کرد: رهاورد مذاکرات هسته‌ای تاکنون چه بوده است؟، دولت به ملت گزارش دهد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: خصومت آمریکایی‌ها به گونه‌ای است که حتی بر خلاف همه مقررات و قوانین دیپلماتیک برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل ویزا صادر نمی‌کنند. رییس جمهور آمریکا تحریم را تهدید می‌کند و این رفتار تخاصمی جایی برای مذاکره باقی نمی‌گذارد.

حبیبی با بیان اینکه اشتون در پایان مذاکرات وین ۳ هیچ حرفی برای گفتن نداشت، گفت: از طرفی گفته می‌شود ما در آستانه تهیه پیش نویس هستیم. وقتی طرف مقابل به هیچ یک از توافقات عمل نکرده و هر روز بهانه‌ای جدید مطرح می‌کند چگونه می‌توان پیش نویس توافقات را نوشت. هنوز در مورد متن توافق ژنو اما و اگر و نیز قرائت‌های گوناگون وجود دارد و بقول آقای ظریف تنها روی ۶۰ درصد موضوعات توافق داریم.

وی خطاب به مسوولان سیاست خارجی کشور گفت: اگر هنوز دیوار بی‌اعتمادی وجود دارد – که وجود دارد - و غرب هیچ تلاشی بر برداشتن آن نمی‌کند، آیا زمان آن فرا نرسیده است که به تداوم گفت‌و‌گو‌ها تردید و نسبت به اصل آن تجدید نظر کنید.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در بحران اوکراین گرفتار آمده‌اند و حتی روسیه را که یکی از کشورهای ۱ + ۵ است، تهدید به تجزیه می‌کنند. وقتی آمریکا به چنین پرخاشگری و تهدید سایر کشور‌ها روآورده است آیا جایی برای استمرار مذاکره و نوشتن پیش نویس توافقات باقی مانده است؟ ما امیدواریم که دولت تجدیدنظر جدی در این رابطه داشته باشد ما از شرایط فعلی می‌توانیم بهره برداری بیشتر به عمل بیاوریم.

حبیبی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در باب مبادلات نفتی توافقاتی کرده است، ادامه داد: آمریکایی‌ها، روس‌ها متحد خود را در ۱ + ۵ تهدید به تحریم می‌کنند. این چه رفتاری است که اعمال می‌شود مگر قرار نشد تحریم‌های نفتی به تدریج برداشته شود.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در مورد آخرین تحولات اوکراین اظهار داشت: زخم به وجود آمده در روابط روسیه و غرب و بویژه آمریکا به نظر می‌رسد عمیق باشد. اوکراین عملاً تجزیه شده و روس‌ها درصددند به قلمروخود در اوکراین بیافزایند. دولت کیِف اکنون با تهدید تحریم گاز روسیه روبرو است و این کمترین پاسخ روس‌ها به تحریمهای آمریکا و اروپا است. لذا وقتی آن سوی میز مذاکره ما با ۱ + ۵ اینطور شلوغ است تعجیل در هر گونه توافق به ضرر منافع ملی است.

حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کارآمدی دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت اکنون وارد اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها شده است. اولین سوال مطرح این است که آیا دولت به این قانون دقیق عمل می‌کند. چون یک مطلبی که در مورد اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود این بود که دولت قبل به قانون عمل نکرد یا بد عمل کرد. اما تا کنون هیچکس توضیح نداده است به کدام ماده از مفاد قانون هدفمندی یارانه‌ها عمل نکرده و یا کدام ماده را بد عمل کرده است؟ اگر دولت قبلی در مواردی فراقانونی عمل کرده است دولت فعلی می‌تواند آن موارد خلاف قانون را عمل نکند و اگر دولت قبل در مواردی روش غلط در اجرای قانون بکار برده، دولت فعلی روش صحیح را طراحی و اجرا کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مساله هم در فاز اول و هم در فاز دوم اختصاص منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است. متأسفانه در این زمینه تقویم دقیقی وجود ندارد. لذا همواره مسوولان از کسری منابع سخن می‌گویند اما توضیحی در مورد تقویم محاسبات خود نمی‌دهند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: متأسفانه دولت بخشی از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در تقویم محاسباتی خود احصا نکرده است. به عنوان مثال در تصویب نامه‌ای که اخیراً بدین منظور صادر کرده است(۱۰/۱ / ۹۳) منابع حاصل از افزایش قیمت آب و نیز کارمزد جمع آوری رفع فاضلاب در تقویم محاسبات نیامده و حذف شده است. چرا دولت تمام منابع را مطرح و از آن‌ها استفاده نمی‌کند؟

وی در مورد آخرین تحولات سوریه نیز گفت: ارتش سوریه اکنون پیروزیهای بزرگی در غلبه بر تروریسم در این کشور بدست آورده است. امیدواریم سال ۹۳سال شکست قطعی آمریکا و اسرائیل و همپیمانان آن‌ها در منطقه در جنگ سوریه باشد.

وی با یادآوری اینکه تروریست‌ها در سوریه اختلافات خود را از طریق کشتارهای فجیع حل وفصل می‌کنند، اضافه کرد: از طرفی به جان ملت سوریه افتاده‌اند و هیچ طرحی برای بدست گرفتن قدرت و تقسیم آن ندارند. آن‌ها محکوم به شکست هستند.

حبیبی افزود: پیش بینی می‌شود که در انتخاباتی که برگزار شود مردم سوریه بار دیگر میخ محکمی به تابوت تروریسم در این کشور خواهند زد و حاکمی را که خودشان به آن رای می‌دهند انتخاب خواهند کرد و اجازه دخالت به بیگانگان نخواهند داد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پایان اظهار داشت: در موضع گیری هفته قبل هم متذکر شدیم که دولت باید برنامه خود را در مورد تحقق اهداف نامگذاری سال ۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب را در حوزه اقتصاد و فرهنگ تدوین و اجرا کند که ان شاءالله به این مهم خواهند پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز