خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

عزت‌آفرینی با تکرار شعارها امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۸۷۲

عزتمندی وقتی حاصل می‌شود که یک ایرانی در هر کجای دنیا احساس عزت و کرامت کند و در جامعه با چراغ به دنبال نیازمندان بگردیم و جامعه‌ای توانمند داشته باشیم که در آن افراد متکی به تلاش خود باشند.

سرپرست نهاد و رییس‌دفتر رییس‌جمهور عزت‌آفرینی و ارتقای عزت اجتماعی را از اهداف اقتصاد احسان‌محور عنوان کرد و گفت: عزت جامعه به این نیست که دائماً به افراد بیشتری در جامعه کمک شود و تعداد افراد نیازمند به کمک افزایش یابد. باید برای عزت و عزتمندی در جامعه شاخص تعریف شود و عزت‌آفرینی با تکرار شعارها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان در اولین همایش نیکوکاری و فعالان اقتصادی با بیان این‌که «خدا را شاکرم که در چنین مجمع معنوی و روحانی حضور دارم»، گفت: در جامعه درباره رشد پایدار سخن زیاد گفته می‌شود و این بسیار مهم است که به بررسی لوازم و مقتضیات رشد پایدار بپردازیم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این‌که «عوامل متعدد محیطی در دستیابی به رشد پایدار موثر هستند»، محیط اجتماعی و سیاسی مساعد را اولین عامل موثر در رشد پایدار برشمرد و افزود: اگر اهالی و ساکنان محیطی که قرار است در آن یک فعالیت اقتصادی راه‌اندازی شود، نسبت به سرمایه‌گذار، کارآفرین و عوامل این فعالیت اقتصادی نگاه مساعدی نداشته باشند و احساس کنند که دست اندرکاران این فعالیت اقتصادی صرفاً به دنبال تتبع شخصی حداکثری هستند از ابتدا روی خوشی به راه‌اندازی این فعالیت نشان نمی‌دهند و این مانعی مهم بر سر راه آغاز و ادامه کار و یک فعالیت پایدار است.

وی اظهار کرد: در مقابل اگر جامعه احساس کند که فعالان و کارآفرینان به دنبال این هستند که ضمن فعالیت اقتصادی خود برای مردم نیز ایجاد اشتغال کرده و آنان را از منافع فعالیت‌های خود بهره‌مند کنند، شرایط برای پا گرفتن یک فعالیت و رشد پایدار آن فراهم می‌شود و این ممکن نیست مگر با قرار گرفتن احسان در کنار فعالیت‌های اقتصادی.

وی محیط حقوقی - قضایی مساعد، محیط زیست مساعد، نیروی انسانی خلاق و مبتکر و بازار رقابتی و در حال رشد را دیگر عوامل موثر در رشد پایدار نام برد و تصریح کرد: وقتی یک سرمایه‌گذار می‌خواهد محیطی مناسب برای به کار گرفتن سرمایه خود انتخاب کند به این مسأله دقت می‌کند که آیا در محیط مورد نظرش رسیدگی به مرافعات اقتصادی سریع و دقیق صورت می‌گیرد یا نه؟ و آیا نگاه‌های یک جانبه که یا سرمایه‌گذاران را صرفاً به دنبال تتبع شخصی می‌انگارد یا به اعتبار سرمایه‌دار بودن آنان، بین آن‌ها و دیگران تبعیض قائل می‌شود، در آن محیط حاکم هست یا نیست؟

رییس دفتر رییس‌جمهوری توجه به حفظ محیط زیست را در پا گرفتن رشد پایدار موثر عنوان کرد و گفت: چنانچه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به حفاظت محیط زیست توجه لازم را نداشته باشند، مخالفت‌های دیگر آحاد جامعه و یا از بین رفتن محیط زیست فعالیت آنان را مختل خواهد کرد.

وی برخورداری از نیروی انسانی خلاق و مبتکر به عنوان یکی دیگر از عوامل رشد پایدار را در گرو توجه کافی و مناسب به نیروی کار دانست و افزود: وقتی یک فعال اقتصادی و صاحب یک بنگاه اقتصادی نیروی انسانی خود را مثل فرزندان خود ببیند آن‌ها نیز از جان و دل برای کار خود مایه می‌گذارند و همواره شاداب، خلاق و مملو از احساس مسئولیت هستند.

وی توجه به تصویری را که از فعالیت‌های هر بنگاه اقتصادی در جامعه ناظر بر احساس مسئولیت در برابر مسئولیت‌های اجتماعی آن مجموعه ایجاد می‌شود، عامل موثر دیگر در رشد پایدار و تداوم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی برشمرد.

نهاوندیان با بیان این‌که «عمل صالح در اسلام که به معنای تصمیم‌گیری و عمل لحظه به لحظه مبتنی و منطبق بر نظام ارزشی فرد می‌باشد، همان تعریف احسان به عنوان شرط لازم در رشد پایدار است که در آموزه‌های اسلامی وجود دارد»، اظهار کرد: در اسلام توجه به احسان در هر دو لایه نیت و نحوه عمل جاری است و بر اساس آموزه‌های اسلام رسیدن به اهداف خیر با روش‌های غیراخلاقی مقدور نیست و اساساً تفاوت اقتصاد مدنظر جمهوری اسلامی با اقتصادهای متعارف در همین نکته ظریف و سلوک اقتصادی است که از رویکرد همراهی احسان با رشد و فعالیت اقتصادی پدید می‌آید.

وی تصریح کرد: در اقتصادهای متعارف هدف حداکثر کردن سود است در حالی که در اقتصاد ممزوج با احسان، فرد با احسان خود باعثارتقا و تعالی شخصی و روحی خود نیز می‌شود. البته اصول اقتصادی ناظر بر اسراف‌گریزی و استفاده بهینه از امکانات و بهره‌وری حداکثری از لوازم اقتصاد احسان‌محور هستند؛ چراکه همان اصولی که افراد را به احسان تشویق می‌کند بر پرهیز از اسراف و هدر دادن منابع و فرصت‌ها نیز تأکید دارد.

وی ادامه داد: عزتمندی وقتی حاصل می‌شود که یک ایرانی در هر کجای دنیا احساس عزت و کرامت کند و در جامعه با چراغ به دنبال نیازمندان بگردیم و جامعه‌ای توانمند داشته باشیم که در آن افراد متکی به تلاش خود باشند.

نهاوندیان اظهار کرد: ترکیب احسان و رشد ترکیب بهینه‌ای است که در آن نفس عمل اقتصادی عبادت است و فعالیت اقتصادی در پرتو این نگاه نه دنیاطلبی که ساختن آخرت است و اعضای اتاق بازرگانی ایران با راه‌اندازی انجمن «ابرار» به دنبال آن بودند که فعالیت‌های خیریه پراکنده اعضا، نظام‌مند شده و فعالیت اقتصادی با نیت خیر و احسان پیوند خورده و این نگاه در سراسر کشور و حتی فراتر از آن گسترانیده شود.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که «بنده ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بسیار به فال نیک می‌گیرم»، تصریح کرد: کوبیدن بر طبل تضاد و تنازع برای بقا به جای تعامل و همکاری، تکیه بر توزیع و غفلت از شکوفایی تولید، انزواگرایی بر اساس هراس از بیرون و حکومت‌گرایی، تمرکز اداره امور در دست دولت و غفلت از مردم از آفت‌های مهم انقلاب‌هایی بودند که بر اساس مبانی سوسیالیستی رخ داده بودند و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به همه این آفت‌ها پرداخته شده و برای رفع آنها راهکار وجود دارد.

وی تأکید به اتکای به داخل در کنار نگاه به بیرون و دیپلماسی سازنده را در کنار توجه به شکوفایی تولید و تسهیل همکاری بین همه بخش‌ها برای رونق فعالیت‌های اقتصادی را از اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: این سیاست‌ها حاصل تجربه و گفتمان ۳۵ ساله انقلاب اسلامی است و دیگر زمان آن رسیده که عمل را محور قرار دهیم و به حرف اکتفا نکنیم و امروز شاید زمان آن باشد که دولت و ملت، سیاستگذاران، فعالان اقتصادی و همه مردم شکوفایی اقتصادی را با رویکرد احسان و به منظور ارتقای عزت ملی و اعتلای اخلاقی و اسلامی محور نظر و عمل خود قرار دهند.

در پایان این مراسم تمبر یادبود انجمن نیکوکاری «ابرار» به مناسبت اولین همایش این انجمن با حضور دکتر نهاوندیان و دیگر اعضای انجمن رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز