خبرگزاری کار ایران

هنرمندان شهر تبریز چه گفتند؟

درد و دل اهالی فرهنگ و هنر با شهردار تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۶۵۸

این نشست که در محل خانه هنرمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز «خانه ختایی» برگزار شد به بحثدر خصوص برنامه‌هایی که به تصویب در سال گذشته رسیده‌اند مرتبط شد. همچنین پیشنهادات و نیز درد دل‌های اهالی فرهنگ و هنر تبریز طرح شد.

ایلنا:: در نشستی صمیمی، هنرمندان شاخص تبریزی و اعضای خانه‌های تخصصی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با صادق نجفی شهردار تبریز و اعضای شورای این شهر دیدار و به بحثدر خصوص چالش‌های فرهنگی تبریز در سال آینده پرداختند.
به گزارش خبرنگار ایلنا این نشست که در محل خانه هنرمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز «خانه ختایی» برگزار شد به بحثدر خصوص برنامه‌هایی که به تصویب در سال گذشته رسیده‌اند مرتبط شد. همچنین پیشنهادات و نیز درد دل‌های اهالی فرهنگ و هنر تبریز طرح شد.
سیمای فرهنگی، به برنامه‌های اجرایی، صورتی ماندگار می‌بخشد
در ابتدای نشست، مهدی لزیری چهره شاخص فرهنگی هنری تبریز و عضو هیات مدیره خانه هنرمندان تبریز ضمن خیر مقدم گویی به شهردار تبریز درخصوص اجابت دعوت هنرمندان گفت: بر آن شدیم تا در پایان امسال که سالی پربار برای فرهنگ و هنر تبریز بود گزارشی از وضعیت آن ارائه دهیم.
وی ادامه داد: در این نشست نیز خواهیم کوشید ضمن ارائه برنامه‌هایی که به تصویب رسیده‌اند، از شما بخواهیم که رویکرد خودتان را به برنامه‌های فرهنگی بفرمایید تا تعامل بهتری چون گذشته بین هنرمندان و مدیران فرهنگی شهر فراهم آید.
لزیری با تشکر از حمایت‌های شهردار تبریز از برنامه‌های فرهنگی گفت: همواره این قاعده به ثبت رسیده است که اگر کار‌ها سیمایی فرهنگی داشته باشند ماندگار‌تر خواهد بود و می‌توان نتیجه‌ای مطلوب از آن اخذ کرد.
وی همچنین با اشاره به حضور پر شمار اساتید حاضر در این نشست اظهار داشت: این کثرت مایه افتخار است و همه اساتید حاضر در این نشست از جمله افرادی هستند که طی سالهای ارزشمند عمرشان به اعتلای تبریز و نام آن کمر همت بسته‌اند و از سرمایه‌های فرهنگی جامعه‌مان به شمار می‌روند.
لزیری ادامه داد: به اراده‌ای که برای احیای تبریز و تلاش برای بازسازی آن در شأن مردم تبریز در این دوره از مدیریت شهرداری و شورا صورت گرفت، ایمان دارم.
هنر همیشه مظلوم و مغفول مانده است
استاد اسفندیار قره باغی نیز دیگر هنرمند حاضر در این نشست با بیان اینکه همواره برای اعتلای ایران و انقلاب اسلامی کوشش کرده است؛ گفت: متاسفانه هنر و فرهنگ به سبب اینکه از الزامات زندگی اقتصادی جامعه به شمار نرفته‌اند، عموما مغفول مانده است و توجه ویژه‌ای بر آن نشده است.
وی ادامه داد: به رغم تاکیدات مکرر رهبر انقلاب که اینجانب از گذشته‌های دور و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی افتخار دوستی با ایشان را داشته‌ام توجه ویژه‌ای به این امر نشده است و برخی از متولیان فرهنگی و مدیران، ‌شناختی از این امر ندارند.
استاد قره باغی افزود: این مدیران حتی خیلی از هنرمندان و اهالی فرهنگ را نمی‌شناسند و به سبب این غریبه بودن خلاقیت آن‌ها را نیز نادیده می‌گیرند.
جنبه‌های معنوی و عرفانی ادبیات شفاهی ما باید شناسانده شود
استاد نعمت جوانشیر از مدرسان موسیقی آذربایجان نیز که در دو دوره جشنواره موسیقی مقامی به عنوان داور حضور داشته است نیز در این نشست گفت: ادبیات و فرهنگ ما به خصوص در بخش موسیقی شاهد حضور قدرتمند ادبیات عرفانی و معنوی است که باید جنبه‌های مختلف آن شناسانده شود.
وی افزود: متاسفانه این جنبه‌ها شناسانده نشده است و کشورهای همسایه آن‌ها را به سود خود مصادره به مطلوب کرده‌اند و آن را به خود نسبت می‌دهند.
جوانشیر با اشاره به مصادیقی از اظهارات خود، دغدغه فرهنگی افرادی را که در این راستا فعالیت نموده‌اند را توجه ویژه به این امر دانست و گفت: امیدواریم این رویکرد در آینده بتواند اثرات خود را نشان دهد.
ظرفیت‌های بی‌شماری در متن خانه‌های تخصصی نهفته است
سعید جلالی از فعالان فرهنگی شهر و کوشندگان عرصه کتاب و نشر نیز در این نشست ضمن اشاره به گذشته‌ای از قدمت فعالیت‌های فرهنگی و مردمی در تبریز گفت: خانه‌های تخصصی سازمان نیز از یک ظرفیت قابل توجه هم به لحاظ افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند و هم به لحاظ سرمایه انسانی حاضر در آن‌ها برخوردارند.
وی ادامه داد: باید تلاش کرد در این وضعیت نقاط مشترک بین نهادهای دولتی و بخش غیر دولتی را تقویت کرد تا رضایتمندی شهروندان فراهم آید و در فرهنگسرا‌ها با اجرای برنامه‌ها مختلف زمینه بروز این فضا خلق شود.
جلالی با بیان اینکه شهرداری وظایف بخش‌های دیگر مدیریتی فرهنگی را بر دوش می‌کشد و این روند انتظارات را از این مجموعه بالا برده است، این درحالی است که متولی اصلی فرهنگی و هنر نهادهای دیگری است و باید در تعاملی بین این نهاد‌ها وظایف خود را تقسیم کنند.
زمینه برای توجه به امر پژوهشی دفاع مقدس لازم و ضروری است
موسی غیور، عضو خانه فرهنگ و هنر پایداری نیز در این نشست با اشاره به صورتی کلی از وضعیت این خانه گفت: واقعیت امر آن است که خانه پایداری به سبب رسالت خود در تبلیغ ارزش‌های دفاع مقدس محملی است که فعالیت‌های آن اساسا نمی‌تواند به صورت ذاتی در تعارض با اهداف نظام باشد.
وی ادامه داد: با این حال برنامه‌های این بخش نیز چندان مورد توجه و اقبال نیست و توجهی ویژه به آن صورت نمی‌گیرد.
غیور با بیان اینکه تا کنون آثار متعددی به لحاظ تاریخ شفاهی مکتوب شده و برخی از آن‌ها منتشر شده و برخی دیگر نه، گفت: واقع امر آن است که امر پژوهشی در این حوزه غافل مانده است و طرحی برای پوشش دهی به این مساله که بتواند به تدوین دانش نامه رزمندگان آذربایجان و خاصه در تبریز پیش‌تر ارائه شده است که متاسفانه نتیجه‌ای در خور نگرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیم برای این بخش خواستار نظر شهردار تبریز در این راستا شد.
امیدواریم موزه‌های معاصر تبریز تاسیس شود
جمال سوزنده عضو خانه نقاشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه دغدغه ایجاد موزه‌های معاصر تبریز سالهاست در جامعه هنرهای تجسمی وجود دراد گفت: نزدیک ۱۰ سال است که ما متظریم نهادی، این مسئولیت را بر عهده بگیرد و آنرا به هنرمندان و شهروندان ارائه دهد.
وی ادامه داد: در برخی شهرهای کشور این موزه تاسیس شده است و ولی به سبب فقر هنری در این شهر‌ها و اینکه اساسا هنرمندی که آثار خود را ارائه دهد وجود ندارد، دیوار‌هایش خالی مانده است. این درحالی است که در تبریز بسیاری از انبارهای نقاشان مملو از تابلوهایی است که کار شده و کسی به آن‌ها ارج نمی‌گذارد.
سوزنده افزود: در همه جای دنیا کارتی با عنوان کارت منزلت هنرمندان ارائه می‌شود که از خدمات شهر به صورت رایگان استفاده می‌کنند. امیدواریم این روند در تبریز هم اتفاق بیفتد و ارزش معنوی هنرمندان در جامعه به چشم آید.
توجه به فرهنگ بومی در حال حاضر ضروری است
رحیم بقال اصغری، عضو خانه کاریکاتور تبریز نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه مدیران فرهنگی شهر به فرهنگ بومی و مختصات فرهنگی شهر را امری اجتناب ناپذیر خواند گفت: دغدغه‌های عمیقی وجود دارند و برای برخورد با آن‌ها باید برنامه ریزی نظاممندی داشت.
وی ادامه داد: فرهنگ ما در این شهر غنی است و نباید زمینه‌ای فراهم شود که فرهنگ‌های بیگانه زمینه استیلا و سیطره یابند. در این راستا مدیران و تصمیم گیران باید به مبانی فرهنگی توجه کافی داشته باشند تا زمینه این انحراف فراهم نیاید.
بقال اصغری با بیان اینکه کاریکاتور از هنرهای ارجمند در جهان شناخته شده است افزود: در همه جهان این هنر همواره قابل توجه است و به آن توجهی ویژه صورت می‌گیرد.
همین گزارش حاکی است این نشست با اظهار نظر‌های افراد مختلف و چهره‌های برجسته هنری تبریز همراه بود. تاکید هنرمندان به دلبستگیشان به ایران و تبریز، به رغم پیشنهاداتی که برای اقامت در خارج این اقلیم به آن‌ها شده است، تاکید بر راه اندازی دبیرخانه‌های دایمی جشنواره‌ها، تقاضا برای خرید آثار هنری و شخصی هنرمندان فقید، توجه ویژه به لحاظ مالی به بخش فرهنگی از جمله مواردی بود که هنرمندان در اظهاراتی به سمع و نظر رساندند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز