خبرگزاری کار ایران

حسین راغفر:

به جای احیاء اقتصاد كوپنی تولید را حمایت كنید

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۲۷

اقدام دولت دوران جنگ در اتخاذ شیوه اقتصاد کوپنی به دلیل نگرانی از قحطی بود/ طرح اقتصاد کوپنی از سوی مسئولان به معنای شکست سیاست‌های ۷ سال گذشته آنان است.

یک کار‌شناس اقتصادی با انتقاد از طرح بازگشت به مدل اقتصاد کوپنی توسط برخی از مسئولان، تنها راه حل مشکلات معیشتی کارگران را حمایت از بخش تولید عنوان کرد.

حسین راغفر در این باره به ایلنا گفت: راه حل مشکلات معیشتی کارگران نه طرحی همچون اقتصاد کوپنی بلکه افزایش تولیدات داخلی است. باید به تولید بازگردیم که در حال حاضر بیشترین کمک را به کارگران می‌کند.

او ادامه داد: معمولا دولت‌ها در شرایط نامناسب اقتصادی سعی می‌کنند با تقویت حمایت‌های اجتماعی مانند افزایش دامنه حمایتی بیمه‌ها از آسیب دیدن اقشار ضعیف جامعه و به خصوص کارگران جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه با غیر ممکن خواندن حمایت‌های اجتماعی از کارگران در شرایط فعلی ایران افزود: چنین طرح‌هایی در سال گذشته که بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم جواب می‌داد، اما هم اکنون با توجه به تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی و به تبع آن پایین آمدن درآمدهای نفتی، امکان اجرای آن وجود ندارد.

راغفر با تاکید بر استفاده از اقتصاد کوپنی در شرایط جنگی و بحران اظهار داشت: اقتصاد کوپنی مربوط به شرایط اظطراری و عموما در جنگ‌ها و دوران بحران خیلی جدی است.

او با اشاره به استفاده یکی از دولت‌های پس از انقلاب از اقتصاد کوپنی بیان کرد: همان‌ها که امروز اقتصاد کوپنی را به عنوان یک راه حل مطرح می‌کنند و کشور را در آستانه ورود به بحران اقتصادی می‌بیند در آن دوران از دولت مهندس موسوی به دلیل استفاده از این شیوه اقتصادی انتقاد می‌کردند.

این کار‌شناس اقتصادی در ادامه افزود: اقدام دولت دوران جنگ تحمیلی در اتخاذ شیوه اقتصاد کوپنی به دلیل نگرانی از قحطی بود. در آن دوران قیمت فروش هر بشکه نفت ایران تنها ۵ دلار بود و حافظه تاریخی مردم تجربه تلخ دهه ۲۰ را به یاد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در ۷ سال گذشته گفت: اگر با استفاده از این درآمد، سرمایه گذاری‌های ملی انجام می‌شد در حال حاضر نه تنها در بحران نبودیم بلکه غرب حتی به فکر تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان نمی‌افتاد.

حسین راغفر در پایان طرح اقتصاد کوپنی از سوی مسئولان را به معنای شکست سیاست‌های ۷ سال گذشته آنان خواند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز