خبرگزاری کار ایران

زعفران ۲ هزاردلاری صادرات ایران در چین ۱۵ هزاردلار فروخته می‌شود

کد خبر : ۱۴۵۰۰

دبیر شورای ملی زعفران ایران گفت: زعفران ایران در حالی با قیمت دو هزار دلار در هر کیلو فروخته می‌شود که در کشور چین تا سقف ۱۵ هزار دلار و در برخی از کشورهای اروپایی تا ۱۰ هزار دلار، طلای سرخ ایران فروخته می‌شود.

ایلنا - مشهد: دبیر شورای ملی زعفران ایران گفت: زعفران ایران در حالی با قیمت دو هزار دلار در هر کیلو فروخته می‌شود که در کشور چین تا سقف ۱۵ هزار دلار و در برخی از کشورهای اروپایی تا ۱۰ هزار دلار، طلای سرخ ایران فروخته می‌شود.

فرشید منوچهری در گفتگو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: هر چه کیفیت را بالا برود و نظمی در بازار زعفران ایجاد شود و بر بازار جهانی زعفران مدیریت کنیم، به طور طبیعی قسمتی از این ارزش افزوده به داخل کشور باز می‌شود.

وی ادامه داد: شورای ملی زعفران برای این تشکیل شد تا یک صدای واحد در بازار زعفران کشور ایجاد کند و این طرح در سال ۱۳۸۹ در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد تایید معاون وزارت اقتصادی و جهاد کشاورزی قرار گرفته و در حاضر به یک تشکل تبدیل شده است.

دبیر شورای ملی زعفران یادآور شد: این شورا کار سیاست گذاری و تحقیقاتی انجام می‌دهد و در بحث‌های اجرایی وارد نشده است.

وی در خصوص کار شورا در زمینه قیمت گذاری این محصول استراتژیک بیان کرد: در بحث قیمت زعفران یک برنامه ریزی‌هایی در این شورا صورت گرفته و طرح‌هایی نیز تهیه شده و شورا به دنبال این هدف است که ارزش افزوده زعفران را به داخل کشور برگرداند و تا حدی که امکان دارد قیمت زعفران را به قیمت واقعی آن نزدیک کند.

منوچهری با بیان اینکه کشاورزان مهم‌ترین نقش را در افزایش قیمت زعفران بر عهده دارند اظهار کرد: این تشکل برای کیفیت بخشی به زعفران کشور با انتشار بورشور و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای کشاورزان در محل کشت زعفران و آموزش نحوه جداسازی کلاله از گل به سمت کیفیت بخشی محصول زعفران پیش می‌رود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند به کیفیت بخشی محصول زعفران منجر شود و شورای ملی زعفران آن را در حد توان خود انجام می‌دهد واگذاری دستگاه‌هایی ارزان قیمت برای خشک کردن زعفران است که با این روش ناخالصی‌های زعفران کاسته می‌شود.

دبیر شورای زعفران ملی ایران تصریح کرد: با استفاده از این دستگاه ناخالصی‌های فیزیکی مثل پرز، مو، جذب رنگ ناشی از پهن کردن محصول روی قالی و یا پتو که به طور طبیعی روی قیمت هم تأثیر می‌گیرد کاسته می‌شود.

وی افزود: سال گذشته در سه روستای خراسان رضوی طرح کیفیت بخشی به زعفران به صورت آزمایشی پیاده شد و نتیجه آن این بود که صادر کنندگان حاضر شدند زعفران تهیه شده در آن سه روستا را کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر از سایر زعفران‌ها خریداری کنند.

منوچهری خاطر نشان کرد: با مشخص شدن موفق بودن طرح کیفیت بخشی در سه روستای یاد شده مکاتبات زیادی را با وزارت جهاد کشاورزی که متولی کشت زعفران است و سازمات توسعه تجارت چون متولی صادرات است انجام داده‌ایم و تقاضا کردیم با توجه به پایین بودن هزینه این طرح گسترش یابد اما جواب نگرفتیم.

وی گفت: شورای ملی زعفران ایران به دلیل اینکه بودجه مستقلی ندارد این طرح را در سال جاری تنها در پنج شهرستان خراسان رضوی و سه شهرستان در خراسان جنوبی با تمام محدودیت‌ها اجرا خواهد کرد که در پنج روستای شهرستان باخرز و سه روستای کاشمر اجرا می‌شود.

دبیر شورای ملی زعفران ایران با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده جهان است خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که جهاد کشاورزی با حمایت از طرح‌های کیفیت بخشی به محصول زعفران که می‌تواند به اقتصاد کشاورزی کشور کمک کند و به محصول زعفران ایران کیفیت دهد و اگر محصول کیفیت دار شود و محصول ایران ارتقا یابد، اعتبار خاصی به زعفران و نام ایران بخشیده می‌شود.

وی در خصوص برند ملی زعفران ایران گفت: طرح برند ملی ایران را سال گذشته به سازمان توسعه تجارت ایران فرستادیم و هم اکنون در کمیته ملی برند که پیچیدگی‌های خاص خود را برای ثبت شدن دارد در دست اقدام است.

منوچهری گفت: هدف شورای مالی زعفران از ثبت برند در کمیسیون کشاورزی مجلس این بوده که در آینده زعفران با ضابطه خاصی صادر شود و اجازه بدهیم صادر کنندگان از عنوان برند ملی زعفران استفاده کنند و در قبال این برند محصول صادراتی را تضمین کیفیت کنیم.

وی با قدردانی از تلاش تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران ایران و واحد‌های فراوری این محصول با ارزش در داخل کشور خاطر نشان کرد: سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد در صادرات زعفران کشور افزایش را داریم و این یعنی پیدا کردن بازارهای جدید برای فروش محصول در جهان.

دبیر شورای ملی زعفران در پایان گفت: در حال حاضر هیچ کشاورزی نیست که ادعا کند زعفران تولید کرده و محصول روی دستش مانده باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز