خبرگزاری کار ایران

علیپور در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳؛

امروز متوجه شدیم برخی مواد لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۶۱

اگر قرار است دولت کمکی به کسی یا نهادی بکند این کمک باید روشن‌، قابل بررسی و حسابرسی باشد دیوان محاسبات باید بتواند در این گونه موارد ورود کند و اشخاص حقیقی و موسساتی که مورد کمک قرار می‌گیرند را بررسی کند در حالی که چنین اتفاقی تا به حال نیفتاده است.

یک نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۳ در مخالفت خود اظهار کرد: جداول کمک به اشخاص در بودجه سال جاری توجیهی ندارد.

به گزارش ایلنا، کمال علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و از مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۳ در اعلام مخالفت خود در جلسه علنی صبح امروز ضمن تشکر از دولت که لایحه بودجه ۹۳ به موقع به مجلس آورده است، گفت: متاسفانه دولت ها همواره سعی کردند که حتی مشکلات نهادی و ساختاری کشور را هم به گردن دولت قبلی بیاندازد و این مسئله باعثشده است مشکلات ذاتی و نهادی همواره از دستور کارها خارج شود و متاسفانه هم بودجه امسال غیر از این نیست.

علیپور ادامه داد: ما امروز صبح متوجه شدیم که یک سری از اعداد وارقام برخی مواد از جمله اعداد و ارقام مربوط به ماده یک لایحه بودجه ۹۳ در کمیسیون تلفیق بررسی نشده است این موضوع اشکال است و جای ایراد دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه عمومی دولت طبق لایحه ۲۱۸ هزار میلیارد تومان مقرر شده است، گفت: دولت تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را که رقم معادل ۶۳ هزار میلیارد تومان است، ۴۸ ساعت قبل از بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۳ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ما تحویل داده است ۶۳ هزار میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد کل بودجه عمومی کشور است و این رقم ۱۵ آذرماه ارائه نشده است سوال ما از همکاران این است که چطور می‌شود چنین رقم بزرگی را در این زمان کوتاه بررسی کرد. آیا در مورد ۶۳ هزار میلیارد تومان رقم مورد نظر برای هدفمندی یارانه‌ها کمیسیون‌های توانسته‌اند بررسی‌های لازم را انجام دهند.

علیپور با بیان اینکه ده روز فرصت لازم است تا تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون ها بررسی شود وپیشنهادات و سوالات مطرح شود گفت: با این رویه که دولت امسال در پیش گرفته است ما نمایندگان از ۳۰ درصد بودجه کشور مطلع نیستیم این طور است کمیسیون تلفیق ۲۴ساعته روی این بخش لایحه کار کرده است باقی نمایندگان مجلس اطلاعی از مواد مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده ندارند.

وی خطاب به لاریجانی اظهار کرد: شما به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی می توانستید در این مورد کمک کنید تا ما هدفمندی یارانه‌ها در فرصت مناسب بررسی کنیم طبق ماده ۱۸۶ آیین‌نامه این تبصره باید برگشت داده می‌شود چرا وقتی نمایندگان نتواند روی آن نظر بدهند وجود آن محل ایراد است چرا وقتی که دولت بودجه را به موقع ارائه نکرده است ما باید شتاب کنیم؛ مسیر بررسی بودجه باید با علم و منطق سازگار باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به شعارهای دولت در مورد اینکه این دولت، دولت راست‌گویان است و تدبیر را در تغییر می‌ببیند، گفت: با این وجود می‌ببینیم که رویه ارائه جدول کمک به اشخاص در بودجه همچنان برجاست قرار بود چنین جداولی در بودجه امسال حذف شود، ‌ اینگونه مطالب باید قابل بررسی و حسابرسی باشد.

علیپور با اشاره به بودجه سال گذشته گفت: در بودجه سال قبل ۱۶۰ مورد اسم در جدول کمک به اشخاص آورده شده بود که امسال به ۵۱ مورد رسیده است سوال ما این است آیا فقط همین ۵۱ مورد نیازمند کمک است به هزار دلیل می‌شود به سازمان‌ها و استان‌های مختلف کمک کرد چرا این کمکها در بودجه آورده نمی‌شود مگر فلان موسسه که نامش در جدول کمک به اشخاص آمده است چه تفاوتی با باقی موسسه‌های که نامشان در این جدول نیست دارد. سوال ما این است چرا فقط همین ۵۱ مورد هدف کمک دولت قرار گرفته‌اند چرا دولت در این زمینه گزینشی عمل می‌کند؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قرار است دولت کمکی به کسی یا نهادی بکند این کمک باید روشن‌، قابل بررسی و حسابرسی باشد دیوان محاسبات باید بتواند در این گونه موارد ورود کند و اشخاص حقیقی و موسساتی که مورد کمک قرار می‌گیرند را بررسی کند در حالی که چنین اتفاقی تا به حال نیفتاده است.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمک به دستگاه‌ها از سوی دولت همواره تقبیح شده است، گفت: در بودجه باید تمام ردیف‌ها به صورت مستقل وجود داشته باشد تا ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را کنترل کنیم دولت وقتی نمایندگان کمک یک میلیون تومانی از تامین اجتماعی گرفتند آن را تقبیح کرد حالا در بودجه ردیف‌هایی مانند کمک ۷۰ میلیارد تومانی به نهاد ریاست جمهوری، ‌کمک ۳.۵ میلیارد تومانی به معاونت امور مجلس نهاد ریاست جمهوری و کمک ۳.۵ میلیارد تومانی به معاون نهاد نظارتی و راهبردی رییس جمهوری محل اشکال است. اینها کمک به افراد و نهادها است که قابل بررسی نیست.

علیپور در پایان با اشاره به اینکه قرار بود وابستگی به نفت در بودجه‌های سالانه کاهش پیدا کند گفت: وابستگی به نفت در بودجه تحت تاثیر سه عوامل مقدار تولید نفت، ‌ارزش هر بشکه نفت و ارزش دلار است دولت در بودجه سال آینده تولید روزانه یک میلیون بشکه به قیمت هر بشکه ۱۰۰ دلار در بودجه آورده است. این احتیاط‌ آمیز نیست. ریسک چنینی تصمیم بالا است آن هم در شرایطی که ما با افزایش فشار به مردم مالیات ها را تا ۳۵ درصد افزایش داده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز