خبرگزاری کار ایران

۳۰ دی ماه تاریخ اجرای گام نخست توافق ژنو:

عراقچی: برخی تحریم ها از ۲۰ ژانویه لغو می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۱۸

تقریبا ۷-۸ مورد تعلیق تحریم پیش بینی شده است که ۵ + ۱ باید انجام دهند که براین اساس مقدمات لازم فراهم شده است تا از ۲۰ ژانویه اجرای تعهدات آنان نیز آغاز شود / این اقدامات به گونه ای متناسب و متعادل از سوی دو طرف انجام خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه از تعلق برخی تحریم ها از ۲۰ ژانویه(۳۰ دی) همزمان با آغاز اجرای گام نخست توافق ژنو خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از واحد مرکزی خبری، سیدعباس عراقچی افزود: تحریم هایی که قرار است براساس توافق ژنو تعلیق شود از روز ۲۰ ژانویه تعلق خواهد شد و ۵ + ۱ همه اقدامات لازم را در این باره انجام داده اند.

وی افزود: براین اساس تماس هایی که لازم بوده است با بانک ها، شرکت های بیمه و مراجع مختلف برقرار می شود.

عراقچی گفت: تقریبا ۷-۸ مورد تعلیق تحریم پیش بینی شده است که ۵ + ۱ باید انجام دهند که براین اساس مقدمات لازم فراهم شده است تا از ۲۰ ژانویه اجرای تعهدات آنان نیز آغاز شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه از تفاهم نهایی با ۵ + ۱ برای اجرای گام نخست توافق ژنو از بیست ژانویه(۳۰ دی) خبر داد.

عراقچی گفت: براساس تماسی که خانم اشمید با بنده داشت اعلام کرد توافقاتی در مذاکرات کارشناسی شده و راه حل هایی که در جلسه آخر در ژنو پیدا کردیم مورد پذیرش شش کشور طرف مقابل ما است.

وی افزود: در این سمت نیز نهادهای ذیربط بررسی ها و ارزیابی های لازم را صورت دادند و ما تایید خودمان را در این رابطه داریم و با آنان اعلام کردیم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: در نهایت مذاکرات کارشناسی و اجرایی خاتمه یافته است و بیست ژانویه(۳۰ دی) که پیشنهاد شده بود مورد توافق قرار گرفت و از این تاریخ گام نخست توافق ژنو اجرا خواهدشد.

اجرای همه تعهدات دو طرف در یک روز آغاز می شود

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: اجرای همه تعهداتی که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو ۵ + ۱ در توافق نامه ژنو متعهد شده اند در یک روز یعنی از ۲۰ ژانویه شروع می شود.

عراقچی افزود: در موردتعهد دو طرف در خصوص اکسید کردن و رقیق کردن موارد غنی شده ۲۰ درصد از طرف ما و آزاد سازی ۴ و دو دهم میلیارد دلار از دارایی های نفتی ایران از طرف غربی موافقت شده که این کارها در یک دوره زمانی شش ماهه انجام شود.

وی گفت: آزادسازی مبلغ ۴ و دو دهم میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در شش نوبت و براساس فرمولی مشخص شده است که این نوبت ها در فاصله های کمتر از یک ماه انجام می شود و طرف ما نیز اکسید کردن نیمی از مواد غنی شده ۲۰ درصد در شش نوبت و در مدت شش انجام می شود و کار رقیق کردن ۱۹۶ کیلوگرم مواد ۲۰ درصد نیز در کمتر از شش ماه انجام خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: این کار به دلایل فنی صورت می گیرد چرا که این مواد در سیلندرهایی وجود دارد که هر سه هفته یک سیلندر رقیق می شود.

عراقچی گفت: این اقدامات به گونه ای متناسب و متعادل از سوی دو طرف انجام خواهد شد.

به زودی درباره محل و زمان اجرای گام نهایی صحبت می کنیم

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: تمام تلاش ما براین است که هر کاری که طرفین انجام می دهند متناسب و متعادل باشد.

عراقچی افزود: ‌ تمام اقدامات مبتنی بر اجرای توافق نامه ژنو در گام اول در یک روز به غیر از اکسید کردن و رقیق کردن مواد غنی شده ۲۰ درصد از طرف ما و آزادسازی درآمدهای نفتی به میزان ۴ و دو دهم میلیارد دلار ازطرف آنها انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا زمان مذاکره برای گام پایانی مشخص شده است یا خیر گفت: خیر ما هنوز صحبتی در این زمینه نداشته ایم اما صحبت های کلی صورت گرفته است، بعد از اجرای گام اول در فاصله کوتاهی که فکر می کنم دو سه هفته بیشتر نباشد صحبت ها برای گام پایانی را آغاز می کنیم و به زودی در رایزنی ها درباره محل و زمان آن صحبت می شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: راه حل هایی که در گام اول مطرح شده همه فنی است و صحبت های کارشناسی به موارد اختلافی و نحوه برداشت و تفسیر طرفین از توافق نامه مربوط می شد.

عراقچی افزود: اینکه ما از یک سند تفاسیر متفاوتی را شاهد باشیم خیلی عجیب نیست هر متنی ممکن است مورد تفسیر واقع شود حتی قانون اساسی نیز علیرغم همه تلاش هایی که برای صراحت و شفافیت آن صورت گرفته است اما مرجعی برای تفسیر آن نیز مشخص شده است.

وی گفت: این تفسیر در برخی قسمت ها به آسانی صورت گرفت و در دو سه مورد این کار به طور کامل انجام نشد که یکی از اینها بحثتحقیق و توسعه بود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توافق نامه ژنو نسبت به امر تحقیق و توسعه وجود ندارد.

عراقچی گفت: طرف ما البته تعریف مضیقی را از این موضوع می کرد که در مذاکرات به یک توافق نسبی نزدیک شدیم، مسائل در پایتخت ها بررسی شد و توانستیم به برداشت نزدیکتری برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز