خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/

ایجاد موانع جدید در راه تبدیل قرار داد کارگران پتروشیمی تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۶

در مصوبه هیئت وزیران، مدرک تحصیلی و سابقه اشتغال ملاک نیست بلکه فقط صحبت از تخصص کارگران شده است/ اگر قرار بر اجرای این چنینی مصوبه مذکور باشد، نزدیک به ۷۰ درصد از كارگران شاغل در پتروشیمی تبریز شامل این طرح نمی‌شوند.

بعد از گذشت ۸ ماه از مصوبه هیئت دولت مبنی بر تبدیل قرارداد پیمانکاری کارکنان دولت، نمایندگان کارگری کارخانه پتروشیمی تبریز از تخلف وزارت نفت در این زمینه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر چمنی، رئیس انجمن صنفی کارگری پیمانکاران پتروشیمی تبریز با اشاره به وعده‌های مسئولین کارخانه مبنی بر اجرایی کردن این مصوبه تا آخر اردیبهشت ماه امسال گفت: مطابق مصوبه هیئت دولت مقرر شده بود تا کلیه شرکت‌های دولتی، استخدام پیمانکاری را از دستور کار خود حذف و با کارکنان خود قرارداد مستقیم منعقد كنند که متاسفانه به دلیل تخلف وزارت نفت در این زمینه، این مصوبه تاکنون حداقل در کارخانه پتروشیمی تبریز اجرایی نشده است.

مصوبه هیئت دولت چه بوده است؟

هیئت دولت در مصوبه شماره ۲۱۳۴۷۱/ت۴۷۶۴۳ مورخ ۱/۱۱/۱۳۹۰، شرکت‌های تابعه وزارت نفت، نیرو، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و بانک‌های دولتی را موظف کرده بود تا ظرف ۱۵ روز پس از ابلاغ مصوبه مذکور، قرارداد‌های پیمانکاری برای تامین نیروی انسانی را فسخ کنند.

در بخشنامه‌ای که با استناد به مفاد این مصوبه برای کلیه دستگاه‌های اجرایی صادر شده، آمده است که «با متصدیان مشاغل، پیشخدمت، سرایدار، نظافتچی، آبدارچی، آشپز، نامه رسان، نگهبان، تلفنچی، متصدی تاسیسات، راننده و منصدی چاپ و تکثیر در صورتی که هماند سایر کارکنان به مدت ۴۴ ساعت در هفته و یا به صورت شیفتی در دستگاه اجرایی فعالیت می‌نمایند، قرار داد مستقیم منعقد گردد.» شرایط احراز سایر مشاغل، بر اساس مدرک تحصیلی عنوان شده در رشته‌های شغلی مندرج در طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل کارمندان دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است.

ناصر چمنی ضمن تاکید بر تخلف وزارت نفت در زمینهٔ تبدیل قرارداد پیمانکاری به مستقیم کارکنان واجد شرایط شرکت‌های دولتی، بیان کرد: وزارت نفت در تارخ ۲۳/۱۲/۹۰ دستورالعملی را صادر و برای مدیریت کارخانه ارسال کرده است مبنی بر اینکه تنها برای کارکنانی که علاوه بر مدرک تحصیلی دیپلم، ۱۰ سال سابقه کار در صنعت نفت داشته و یا کسانی که علاوه بر داشتن یک سال سابقه کار، حداقل مدرک تحصیلی کاردانی داشته باشند، قرارداد مستقیم منعقد می‌شود.

وی با اشاره به دستور العمل صادر شده وزارت نفت افزود: در مصوبه هیئت وزیران، مدرک تحصیلی و سابقه اشتغال ملاک نیست بلکه فقط صحبت از تخصص کارگران شده است. در کارخانه پتروشیمی، این تخصص‌ها از طریق طرح طبقه بندی مشاغل تایید شده و مشخص است.

رئیس انجمن صنفی کارگری پیمانکاران پتروشیمی تبریز در پایان اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ کارگر پیمانکاری در کارخانه پتروشیمی تبریز منتظر اجرای مصوبه مذکور هستند. بزرگ‌ترین بخش پیمانکاری این مجموعه، تعمیرات کارخانه است که بیش از ۱۰۰۰ کارگر در آن مشغول به کار هستند. اگر قرار بر اجرای این چنینی مصوبه مذکور باشد، نزدیک به ۷۰ درصد از نفرات شاغل در پتروشیمی تبریز شامل این طرح نمی‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز