خبرگزاری کار ایران

جک استراو در نشست خبری: / ۲ /

انگلیس دخالتی در حوادثسال ۸۸ ایران نداشت

کد خبر : ۱۳۵۳۶۱

آنچه که اکنون مهم است این است که توافق نامه ژنو و توافق نامهٔ جامع که حتما در آن برنامه غنی سازی در ایران خواهد بود، اجرا شود.

وزیر سابق امور خارجه انگلستان گفت: من در دولت انگلیس و در انتخابات سال ۸۸ ایران زمانی که به عنوان وزیر دادگستری کار می‌کردم این اطمینان را به شما می‌دهم که از سوی وزارت خارجه و کاردار انگلیس هیچگونه دخالتی در ایران صورت نگرفته است

به گزارش خبرنگار ایلنا، جک استراو در ادامه نشست خبری گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران همیشه انگلیس را متهم به دخالت در امور ایران می‌کند آیا شما تضمین می‌کنید که دیگر چنین اتفاقی نیفتد، ابراز کرد: ما می‌دانیم که پیچیدگی‌هایی در روابط دو کشور در گذشته مثل کودتا، انحصار تنباکو و حضور نیروهای نظامی انگلیسی و روسیه و اشغال در ایران وجود داشته است، اما در دهه‌های اخیر دولت انگلیس به انقلاب ایران و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی اهتمام گذاشته است و در خصوص ۱۳ سالی که من در دولت کارگری بودم این حکم صدق می‌کند و این اطمینان را می‌دهم که دولت فعلی انگلیس نیز در امور ایران دخالت نمی‌کند.

وزیر سابق امور خارجه انگلستان به سوالی در خصوص دلیل موافقت انگلیس با غنی سازی اورانیوم در خاک ایران چیست درحالی که در گذشته با این موضوع مخالفت کرده است؟، پاسخ داد: من نمی‌خواهم به بحث‌های آن موقع که توافق نامه را امضا کرده‌ام بپردازم، زیرا تمام مواضعم را در کتابم نوشته‌ام و اگر بخواهید ترجمه فارسی آن را در اختیار شما قرار می‌دهم.

رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس افزود: آنچه که اکنون مهم است این است که توافق نامه ژنو و توافق نامهٔ جامع که حتما در آن برنامه غنی سازی در ایران خواهد بود، اجرا شود.

جک استراو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت نقض توافقنامه ژنو به نظر شما ایران چه رفتاری را باید از خود نشان دهد، عنوان کرد: در صورت تشدید تحریم‌ها به شکل خیلی بد واکنش نشان می‌دهیم و دولت ایالات متحده این توافق نامه را امضا کرده است و براساس توافقنامه نقشه راه تهیه شده است که بر اساس آن تحریم‌ها کاهش می‌یابند.

وی افزود: آقای جان کری قاطعانه به نمایندگان کنگره گفته است که توافق نامه سیاست دولت آمریکاست و من با توجه به اینکه در مذاکرات دیپلماتیک زیادی حضور داشته‌ام به شما این اطمینان را می‌دهم که در توافقنامه‌هایی با این حساسیت واژه‌هایی وجود دارند که بایستی تفسیر شوند و من معتقدم که نه تنها آمریکا بلکه تمام کشورهای ۱ + ۵ به آن عمل خواهند کرد.

وزیر سابق امور خارجه انگلستان ادامه داد: من با ملاقات‌های خود با مسئولان ایرانی در دو روز گذشته گفته‌ام و تکرار می‌کنم ما از مذاکرات ژنو حمایت می‌کنیم تا به یک راه حل جامع برسیم.

رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به دنبال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران آیا علاوه بر ایران کشورهای دیگر نیز ضرر کرده‌اند یا خیر؟، ابراز کرد: تحریم‌ها چیزی نیست که هر کسی با آن‌ها موافق باشد. ما معتقدیم که اعمال تحریم‌ها لازم نبود. و هردو طرف در زمینه تحریم‌ها هزینه داده اند.

جک استراو افزود: جامعه بین الملل و سازمان امنیت اینگونه برداشت کرد که اگر تحریم‌ها را اعمال کنیم بهتر است یا اعمال نکنیم.

وزیر سابق امور خارجه انگلستان در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نظرتان را شفاف و روشن در خصوص اقدامات خرابکاران انگلیس در سال ۸۸ و خروج نام گروهک منافقین از لیست تروریست‌ها بگوئید، عنوان کرد: صریحانه می‌گویم انگلیس در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران دخالت نمی‌کند. من در دولت انگلیس و در انتخابات سال ۸۸ ایران زمانی که به عنوان وزیر دادگستری کار می‌کردم این اطمینان را به شما می‌دهم که از سوی وزارت خارجه و کاردار انگلیس هیچگونه دخالتی در ایران صورت نگرفته است. و صادقانه می‌گویم که شما قدرتی را برای دیپلمات‌های انگلیس فرض کرده‌اید که هیچ‌گاه چنین چیزی نبوده و آن‌ها دوست ندارند چنین قدرت تإثیرگذاری داشته باشند.

رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس افزود: این گونه بحث‌ها را داخل ایران بحثکنید، زیرا در داخل ایران اتفاق افتاده است.

جک استراو همچنین در خصوص خروج نام گروهک منافقین از لیست تروریست‌ها، اظهار کرد: زمانی که وزیر کشور بودم قانونی را تصویب کردم و گروه مجاهدین را تروریست نامیدم و این کار براساس درخواست وزیر خارجه انگلیس بود. و هنوز هم اعتقاد دارم که این سازمان یک سازمان تروریستی است، ولی زمانی که منافقین در لیست تروریست‌ها قرار گرفته‌اند در دادگاه درخواست خروج از انگلیس را کردند و متأسفانه دادگاه نیز پذیرفت.

وی در پاسخ به اظهار نظر یکی از خبرنگاران مبنی براینکه برخی از کارمندان سفارت انگلیس در حوادثسال ۸۸ در ایران دستگیر شدند و در دولت انگلیس در آن حوادثاز مخالفان دولت حمایت می‌کرد آیا این دخالت در کارهای داخلی ایران نیست؟، گفت: کارمندان محلی سفارت‌ها نه تنها در انگلیس بلکه در کشورهای دیگر به شکل آزادانه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. و در لندن نیز کارمندان سفارت ایران و سایر کشور‌ها این حق را دارند که فعالیت‌های خود را آزادانه انجام دهند. کار ما به عنوان نماینده گروه دوستی پارلمان انگلیس و ایران فهم درک از ایران و تاریخ و تمدن بزرگ ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز