خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها: / تکرار /

جامعه با رعب و وحشت از هم می‌پاشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۶۷

اگر مناسبات جاری جامعه براساس رعب و وحشت باشد در کوچک‌ترین فرصت جامعه از هم می‌پاشد / بگذارید ایرانی امن داشته باشیم که در آن به همه اقلیت‌های قومی ومذهبی احترام گذاشته شود / تو از کجا آمده‌ای که دیگران را رد صلاحیت می‌کنی. به کسی مربوط نیست که فردی روزه می‌گیرد و نماز می‌خواند یا نه. همینکه تظاهر به اسلام می‌کند باید برای او امنیت سیاسی و اجتماعی فراهم گردد.

مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها گفت: اگر مناسبات جاری جامعه براساس رعب و وحشت باشد در کوچک‌ترین فرصت جامعه از هم می‌پاشد.

حجت الاسلام علی یونسی در آخرین جلسه از سلسله نشست‌های حسینیه فاطمه زهرا(س) با موضوع سیره سیاسی پیامبر(ص)، اظهار داشت: دین اسلام نه با شمشیر و زور بلکه با روابط عاطفی و انسانی بر قدرت‌های بزرگ آن زمان پیروز شد. پیامبر اسلام(ص) تمامی افراد جامعه را به اسم و رسم می‌شناختند و می‌دانستند کدام یک ایمان واقعی دارند و کدامیک به اسلام تظاهر می‌کنند. منافقین را هم به خوبی می‌شناختند منافقینی که از یک سو قصد تضعیف اسلام را داشتند و از سوی دیگر چنان تظاهر به دین می‌کردند که امکان مقابله با آنان وجود نداشت. پیامبر اما اینان را تحمل می‌کردند و با آنان معاشرت می‌فرمودند.

وی تصریح کرد: اینان در زمان پیامبر(ص) نه بازداشت شدند و نه محدودیتی برایشان ایجاد شد. این اندازه از تحمل نه پیش از پیامبر سابقه دارد و نه در زمان ما که در جهان مدعی دموکراسی و توسعه زندگی می‌کنیم. نه درآمریکا سابقه دارد و نه در کشوری مانند فرانسه که دیدید مدتی پیش قانونی برای برخورد با بی‌حجاب‌ها تصویب کرد.

یونسی درادامه گفت: پیامبر اعلام فرمودند هر کس تظاهر به اسلام آوردن کند باید مال و جان و خانواده‌اش در امنیت حکومت اسلامی باشد. این احترام به همه انسان هاست و خطاب آن متوجه حاکمان است که تو از کجا آمده‌ای که دیگران را رد صلاحیت می‌کنی. به کسی مربوط نیست که فردی روزه می‌گیرد و نماز می‌خواند یا نه. همینکه تظاهر به اسلام می‌کند باید برای او امنیت سیاسی و اجتماعی فراهم گردد.

مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت ها مهم‌ترین کار پیامبر پس از حکومت را ایجاد برادری و عقد اخوت خواند و افزود: تا زمان پیامبر رفتار عشیره‌ای بر جامعه حاکم بود اما پس از آن مناسبات جامعه براساس برادری و اخلاق اسلامی شکل گرفت.

مشاور رئیس جمهور در امرو اقلیت‌ها با بیان اینکه محبت و مشورت با مردم از محوری‌ترین ارکان سیره پیامبر است افزود: باید اجازه دهیم با این سیره کشور اداره شود. باید ببینیم پس از اسلام مسلمانان چه مسیر و استراتژی اخلاقی و حکومتی را اتخاذ کردند. این مهم‌ترین دغدغه دلسوزان صدر اسلام و نگرانی شخص پیامبر نیز هست که در سوره مبارکه کوثر نیز به آن اشاره شده است.

سخنرانی مراسم حسینه فاطمه زهرا(س) به احادیثمتوا‌تر از لحظات واپسین حیات مبارک پیامبر(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر در آن لحضات فرمودند من از میان شما می‌روم و قرآن و عترت را برای شما به یادگار می‌گذارم. در قرآن شیوه حیات سیاسی مشخص شده و از مطالعه اخلاق پیامبر چنین برمی آید که اعتقاد به اهل بیت جزو اجماعیات جهان اسلام است.

وی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) دست بشر از وحی کوتاه شد. رحلت پیامبر(ص) و قطع ارتباط وحیانی مسلمانان فاجعه‌ای بزرگ به شمار می‌رود اما انسان پس از پیامبر آنچه را که به آن نیازمند است در اختیار دارد و در قرآن نیز به همه این نیازمندی‌های انسان اشاره رفته است.

این کارشناس مذهبی با طرح این سوال که عده‌ای می‌پرسند آیا پیامبر اکرم(ص) برنامه‌ای برای قدرت و حکومت اسلامی داشت، گفت: عده‌ای در پاسخ می‌گویند اشتغال به دنیا در شأن نبی اکرم نیست اما این نکته مهمی است که باید دانست اداره امور سیاسی امری بشری است ولی بدون رجال آسمانی ممکن نیست. پیامبر اکرم بعد از هجرت از مکه به مدینه حکومت اسلامی را منسجم نمود، به کشورهای اطراف سفیر فرستاد، قشون تشکیل داد و نظم در امور را برای اداره امورات مردم برقرار کرد.

یونسی اظهار داشت: کسانی که نظام جمهوری اسلامی را بر نمی‌تابند در واقع حکومت پیامبر را زیرسوال می‌برند.

وی اضافه کرد این یکی از خطاهای بزرگ سیاسی است که گفته شود مسلمانان پس از پیامبر حکمی ندارند. استراتژی پیامبر این بود که حکومت مدینه را تشکیل داد تا مسلمانان در عصرهای آینده از آن الگوبرداری کنند و در اجرای قوانین جنگ و صلح و کشورداری از حکومت پیامبر سرمشق گیرند.

این کار‌شناس مذهبی با تأکید براینکه آیات سیاسی و اجتماعی قرآن در مدینه به پیامبر اسلام وحی شده است، افزود: سیره سیاسی پیامبر اسلام در‌‌ همان مدت محدود تبلور یافته و رفتار ایشان با مومنین و مخالفین باید برای ما سرمشق قرار گیرد.

مشاور رئیس جمهوری در امور اقلیت‌ها با اشاره به عدم موفقیت دشمنانی که برای نظام اسلامی توطئه می‌کنند، اظهار داشت: این توطئه‌ها ناکام مانده است به این دلیل که هم علمای شیعه و سنی هوشیار هستند و هم نیروهای امنیتی و سیاسی ما. در اسلام تفاوتی میان اقلیت‌های مذهبی نیست پس از رحلت پیامبر(ص) حضرت علی(ع) دلیل سکوت خود را جلوگیری از ایجاد تفرقه میان مسلمانان دانستند.

وی در پایان تأکید کرد: بگذارید ایرانی امن داشته باشیم که در آن به همه اقلیت‌های قومی ومذهبی احترام گذاشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز