خبرگزاری کار ایران

عراقچی در دانشکده خبر:

در بحثرسانه‌ای مذاکرات ژنو نتوانستیم بر غرب پیروز شویم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۳۲

تحریم ها به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده اند اما واقعیت و اصل دعوا بسیار بزرگتر از آن است. زیرا جنگ جنگ اراده هاست و در این ده سال همه فشارها را به خاطر تحمیل اراده خود تحمل کرده ایم.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه هر مذاکره و پدیده سیاسی نیاز به مدیریت جنگ روانی - رسانه‌ای دارد، عنوان کرد: متأسفانه علی رغم توافقنامه ژنو در بحثرسانه ای نتوانستیم برآنها پیروز شویم و آنچه واقعیت نداشت و در اثر تبلیغات غرب بود در برخی‌از رسانه‌های ایران مطرح شد.

به گزارش خبرنگارایلنا، عباس عراقچی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشکده خبر، با بیان اینکه ایران از لحاظ نظامی درا وج قدرت خود به سر می برد، اظهار کرد: مولفه های قدرت نظامی و بحثدکترین نظامی، فرماندهی، تجهیزات، و نیروها اعم از سپاه، بسیج و ارتش در حداعلای خود قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر مولفه‌های اعتقادی اعم از روحیه بسیجی و ایثارگری که موجب ارتقای توان نظامی شده است از لحاظ اجتماعی، عزت و غرور ملی به حدی هستیم که چند روز پیش اوباما گفت؛ با مردم ایران نمی شود با فشار و زود صحبت کرد. بلکه باید با آنها با کرامت سخن گفت.

معاون وزیر امورخارجه با بیان اینکه ایران در بحثهسته‌ای به خواسته‌های خود رسیده است، ابراز کرد: در زمینه تکنولوژی و فناوری، تجهیزات، مواد، و نیروی انسانی به اوج قدرت و اقتدار خود رسیده ایم.

عراقچی با اشاره به توان اقتصادی کشور، گفت: علی رغم همه مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها و سایر موارد وجود دارد اقتصاد کشور به قدری توانا است که به کار خود ادامه می دهد و با قدرت ۱۰ سال از تهدیدها و تحریم های هسته ای کماکان کشور قوی است.

وی در ادامه سخنان خود به مولفه های سیاسی نظام جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: با وجود یک رهبری توانا اعتماد به نظام در حدی است که مردم با یک مشارکت بالا در انتخابات شرکت می کند و اگر هم خواستار تحریم هستند از طریق انتخابات آن را دنبال می کنند.

وی با طرح سوال اینکه چرا فشارها و تحریم ها را تحمل کرده ایم، اظهار کرد: تحریم ها به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده اند اما واقعیت و اصل دعوا بسیار بزرگتر از آن است. زیرا جنگ جنگ اراده هاست و در این ده سال همه فشارها را به خاطر تحمیل اراده خود تحمل کرده ایم.

عراقچی ادامه داد: درست است که غنی سازی مهم است، اما از اصول اساسی انقلاب نیست و برای اراده و اثبات قدرت خود این قدر مبارزه کرده ایم.

وی در تشریح توافقنامه ژنو، تصریح کرد: با این توافق نامه با وجود هر راه حلی یک برنامه غنی سازی برای ایران وجود دارد. آنها در مذاکرات ژنو قبول کردند که ایران به غنی سازی خود ادامه دهد و تنها غنی سازی ۲۰ درصد را لغو می‌کند. ما نیز این کار را انجام می‌دهیم زیرا به آن نیازی نداریم و تنها مورد استفاده آن رآکتور هسته ای تهران است که با مقدار سوخت فعالی دیگر نیازی به اورانیوم جدید ۲۰ درصد ندارد و موضوع اصلی برای ما غنی سازی ۵ درصد است.

معاون وزیرامورخارجه با بیان اینکه هر مذاکره و پدیده سیاسی نیاز به مدیریت جنگ روانی - رسانه‌ای دارد، عنوان کرد: متأسفانه علی رغم توافقنامه ژنو در بحثرسانه ای نتوانستیم برآنها پیروز شویم و آنچه واقعیت نداشت و در اثر تبلیغات غرب بود در برخی‌از رسانه‌های ایران مطرح شد.

وی در خصوص طرح نمایندگان مجلس برای رساندن میزان غنی سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد، اظهار کرد: هرچه در مجلس تصویب شود و روال قانونی آن طی شود ناچار به اجرای آن هستیم. البته تا آنجایی که خبر دارم این طرح مجلس مشروط است، اما اگر به قانون تبدیل شود ما آن را انجام می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در حاشیه مذاکرات با آمریکا به صورت جداگانه مذاکره می کنید، گفت: خیلی از تحریم هایی که باید برداشته شود تحریم های یکجانبه آمریکا است و گفتگوهای ما با طرف آمریکایی تنها در موضوع هسته ای است و در حاشیه مذاکرات ۱ + ۵ بوده است و از این پس نیز تنها با همین موضوع ادامه پیدا می کند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا در توافقنامه اجازه دسترسی به اطلاعات هسته‌ای ایران به ۱ + ۵ داده شده است، ابراز کرد: از لحاظ اطلاعات هیچکدام از بندهای توافقنامه ضرری را متوجه ایران نمی کند. برای مثال در توافقنامه آمده است ایران اجازه دسترسی روزانه به دوربین های نظارتی در نطنز و فردو را به ۱ + ۵ می دهد. هرچند آنها خواستار دسترسی به تصاویر به شکل همزمان بودند اما با آن موافقت نکردیم هرچند ما ترسی از بازرسی ندرایم. اما از سوءاستفاده جلوگیری می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس از گذشت یک ماه چه میزان اعتمادسازی بین ایران و گروه۱ + ۵ایجاد شده‌است، گفت: اصلا به طرف مقابل خوشبین نیستیم و در خصوص فلسطین سوریه و رژیم صهیونیستی اختلاف ما همچنان سرجایش است.

وی افزود: پس از به‌امضا رسیدن توافقنامه آقای اوباما در آمریکا مقابل تحریم‌های کنگره ایستاد و تا مرز وتو پیش رفت که این نشان از اجرای توافقات دارد، اما از طرف دیگر خزانه داری آمریکا به تحریم های خود افزوده است و با وجود چنین تناقضاتی به هیچ وجه خوشبین نیستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص واکنش تیم مذاکره کننده به مخالفت برخی از رسانه های داخلی با توافقنامه ژنو، عنوان کرد: وجود مخالفت ها و انتقادها نشان دهنده یک جامعه آزاد و باز سیاسی است و به منتقدان احترام می گذاریم اما انتظار داریم در خصوص موافقنامه از جاده انصاف خارج نشود، زیرااین توافقنامه نشان دهنده ۲۵ سال ایستادگی مقام معظم رهبری در ۳۵ سال مقاومت مردم ایران است و نباید آن را کوچک کنند.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی باراینکه چرا در توافقنامه حرفی از حق غنی سازی ایران به میان نیامده است، اظهار کرد: ما هیچگاه درخواست نکرده ایم که چنین چیزی در توافق نامه عنوان شود، زیرا آنها اصلا در حدی نیستند که حق ما را بدهندو پیش از آن حق غنی سازی ایران در ان پی تی به رسمیت شمارده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز