خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره انجمن باور در گفت‌وگو با ایلنا:

نبود تجهیزات توانبخشی معضل اصلی معلولان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۷

اشتغال پایدار یکی از اساسی‌ترین نیازهای معلولان است ولی نظام واحد و نتایجی در این بحث شاهد نبودیم/در دانشگاه‌ها کمک هزینه در نظر گرفته شده برای این افراد مناسب با نیاز‌هایشان نیست

ایلنا: رییس هیات مدیره انجمن باور گفت: در زمینه تجهیزات توانبخشی، معلولان بینایی با معضل بزرگی روبه‌رو هستند و متاسفانه عصای سفید مناسب که اساسی‌ترین نیاز نابینایان و کم بینایان است در کشور موجود نیست.

سهیل معینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با مناسب سازی معابر سطح شهر جهت تردد معلولان بینایی کشور، گفت: در مقایسه با ده سال گذشته اقداماتی صورت گرفته است ولی با شرایط مناسب خیلی فاصله داریم و در این زمینه موفق نبودیم.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین خواسته معلولان بینایی در زمینه تردد، امنیت و ایمنی است که این ایمنی باید به گونه‌ای باشد که فرد در هنگام تردد در سطح شهر آسیب نبیند و این در حالی است که سطح شهر دارای موانع زیادی است که امنیت نابینایان و کم‌بینایان را تهدید می‌کند.

رییس هیات مدیره انجمن باور اصل مناسب سازی شهر را یکی از خواسته‌های مهم جامعه معلولان خواند و تصریح کرد: متاسفانه هیچ استانداردی در زمینه مناسب سازی نداریم.

وی در رابطه با تجهیزات توانبخشی خاطر نشان کرد: باید بودجه‌ مناسبی در این زمینه در نظر گرفته شود که متاسفانه کمترین بودجه را در این زمینه اختصاص داده‌اند چراکه سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزارهای مناسب‌سازی شده که در اشتغال و آموزش معلولان بینایی مهم محسوب می‌شوند در اختیار این افراد قرار نگرفته است.

معینی ادامه داد: بخشی از این تجهیزات توانبخشی، وسایل خانگی مناسب سازی شده است که دختران و زنان معلول می‌توانند از آنان استفاده کنند.

رییس هیات مدیره انجمن باور در رابطه با تامین تجهیزات ضروری توانبخشی تاکید کرد: متاسفانه عصای سفید استاندارد و مناسب که اساسی‌ترین نیاز نابینایان و کم بینایان است در کشور نداریم و این محصول باید در اختیار معلولان بینایی قرار بگیرد.

معینی ادامه داد: در زمینه تجهیزات توانبخشی، معلولان بینایی با معضل بزرگی روبه‌رو هستند و انتظار می‌رود که اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد.

وی در رابطه با گرانی تجهیزات توانبخشی افزود: قیمت این تجهیزات با بالا رفتن ارز، به مراتب گران و خارج از توان اقتصادی متقاضیان شده است لذا بدون حمایت دولت و بدون در نظر گرفتن تعرفه‌های مناسب معلولان نمی‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند.

رییس هیات مدیره انجمن باور، اشتغال را معضل بزرگ معلولان خواند و گفت: اشتغال پایدار یکی از اساسی‌ترین نیازهای معلولان است ولی نظام واحد ایجاد اشتغال و نتایج مطلوبی را در این بخش شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: باید آمار دقیقی در زمینه اشتغال معلولان برآورد شود تا بر اساس این اطلاعات و آمار‌ها بتوانیم جهت رفع نیاز‌ها یک برنامه ریزی جامع داشته باشیم.

معینی نابینایان و کم‌بینایان را به عنوان باسواد‌ترین قشر معلولان کشور اعلام کرد و گفت: متاسفانه با وجود تحصیل در مراکز عالی کشور شغل متناسب با این افراد وجود ندارد و شغل اپراتوری که یکی از مشاغل پر سابقه نابینایان و کم‌بینایان محسوب می‌شود در حال تهدید شدن است لذا باید مشاغل را برحسب آموزش برای معلولان آماده کنیم.

وی در رابطه با آموزش مهارت‌های زنگی برای نابینایان و کم‌بینایان بویژه زنان و دختران، تاکید کرد: باید مراکزی برای این افراد در نظر گرفته شود تا آموزش‌های لازم را در آنجا بیاموزند.

رییس هیات مدیره انجمن باور در رابطه با آموزش عالی معلولان تصریح کرد: در بحث دانشگاه‌ها متاسفانه منابع اطلاعاتی مناسب سازی شده برای معلولان بینایی وجود ندارد و علاوه بر محدودیت منابع اطلاعاتی کمک هزینه در نظر گرفته شده برای این افراد مناسب با نیاز‌هایشان نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز