خبرگزاری کار ایران

گزارشی از نمایشگاه باد هر کجا بخواهد می‌وزد؛

نمایشگاهی برای دیدن و شنیدن

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۱۲

در نمایشگاه ویدئو آرت " باد هر کجا بخواهد می‌وزد " تمام آثار در ۵ مانیتور به صورت جداگانه دسته بندی شده بود و هر نمایشگر ۵ اثرمختلف را به نمایش درمی‌آورد و هر تماشاگر یکبار در سکوت و بار دیگر با صدا اثر را می‌دید.

ایلنا: نمایشگاه باد هر کجا بخواهد می‌وزد؛ شب گذشته(۶ دی) در گالری ماه مهر درحالی افتتاح شد که به‌رغم رسمی نبودن مراسم افتتاحیه و حضور نیافتن عباس کیارستمی؛ اما استقبال از نمایشگاه خوب بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ورودی نمایشگاه تابلویی نصب شده بود که روی آن نوشته بود: حرکت در جوهر جاری زندگی است و معنای هستی در حرکت گسترده عمیق‌تر پویا‌تر و استعاری‌تر می‌یابد. همان گونه هنگامی که تصویر در حرکت و امتدادش فرصتی به بیان اندیشه‌ها می‌دهد و روی مرزی نامرئی میان سینما، نقاشی، عکاسی و موسیقی حرکت می‌کند، قالبی را می‌سازد که ویدئو آرت نام گرفته است. باد حرکتی است حاصل نامرئی‌ترین عناصر حیات و باد هر کجا که بخواهد می‌وزد حاصلی است از حرکت اذهانی در جستجوی بادهایی است که می‌وزد و جهان خالی از معنا را شاد‌تر می‌کند.

در این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه‌های دیگر که آثار به صورت عمومی نمایش داده می‌شد، تمام آثار در ۵ مانیتور به صورت جداگانه دسته بندی شده بود و هر نمایشگر ۵ اثر مختلف را به نمایش درمی‌آورد اما ویدئوآرت پرندگان ساخته عباس کیارستمی در تمام نمایشگر‌ها و ابتدای آثار به نمایش درمی‌آمد.

در این میان بینندگان برای دیدن آثار باید در جلوی هر نمایشگر می‌ایستادند و هدفن‌هایی که پیش بینی شده بود را به روی گوش خود قرار می‌دادند و صدای آثار را می‌شنیدند. دیگر مخاطبان نیز هم زمان می‌توانستند آثار را تماشا کنند اما قادر نبودند صدا و یا موسیقی تصویر را بشنوند. همین امر باعثمی‌شد تا بازدیدکنندگان از نمایشگاه با دو تجربه متفاوت مواجه شوند. یعنی ابتدا یک اثر را بدون موسیقی و در سکوت ببینند و اگر دوست داشتند‌‌ همان اثر را همراه با موسیقی نگاه کنند.

ژدر این نمایشگاه بعضی از ویدئو آرت‌ها باعثایجاد حس خوشحالی در تماشاگران می‌شد و بعضی آثار نیز حزن و اندوه را در مخاطب خود ایجاد می‌کرد به طور مثال، اثر باد و مرگ ساخته محمود نورایی که با استفاده از عکس‌های قدیمی که زائران در کنار حرم امام رضا(ع) گرفته بودند، ساخته شده بود کاملا غم غریبانه‌ای را به بیننده منتقل می‌کرد. استفاده سازنده اثر از دوتار نوازی سلیمانی که قطعه مقام الله را می‌نواخت در این امر بسیار تاثیرگذار بود.

در نمایشگاه باد هر کجا بخواهد می‌وزد بیش از ۱۱ اثر از شاگردان عباس کیارستمی همچون: امین شاه مرادی، محمود نورایی، امیر توده فلاح، بهار دشت‌بان، شیرین عابدینی راد، الهام یزدانیان، فرید امین الاسلام، حمید جوادی، قدرت الله عاطفی، حسین راستی، حسین یونسی، حمید الهی، سارا شیخی، امیر آذر و کتایون افروز به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه از ۶ تا ۲۷ دیماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری ماه مهر برپا است. عباس کیارستمی به دلیل بیماری نتوانست در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز