خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری کوبا خواستار برقراری روابط متمدنانه با آمریکا شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۹۸

مقام‌های کوبا و آمریکا در یک سال گذشته بارها دیدار داشته‌اند تا درباره مسائل کاربردی از جمله مهاجرت و برقراری مجدد ارتباط پستی بین این دو همسایه مذاکره کنند.

«رائول کاسترو» رئیس‌جمهوری کوبا خواستار «روابط متمدنانه» با آمریکا شد و گفت که این دو همسایه باید به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، کاسترو از جمله گفت که آمریکا باید برنامه براندازی حکومت کمونیستی در این جزیره بزرگ را کنار بگذارد.

به گفته رئیس‌جمهوری کوبا، چنین تغییری می‌تواند به هر دو طرف فرصت دهد برای بهبود روابط تلاش کنند.

اخیرا در مراسم بزرگداشت «نلسون ماندلا» رهبر فقید مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی که رابطه نزدیک و محکمی با رهبران کوبا داشت، کاسترو با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا دست داد.

رائول کاسترو در یک سخنرانی عمومی که محتوای آن کم‌سابقه ارزیابی شده است، گفت که مقام‌های کوبا و آمریکا در یک سال گذشته بارها دیدار داشته‌اند تا درباره مسائل کاربردی از جمله مهاجرت و برقراری مجدد ارتباط پستی بین این دو همسایه مذاکره کنند.

رئیس‌جمهوری کوبا می‌گوید که این مراودات، نشان می‌دهد روابط این دو کشور می‌تواند «متمدنانه» باشد.

با این حال وی هشدار داد که اگر دو طرف، به تفاوت‌های یکدیگر احترام نگذارند «ما برای ۵۵ سال دیگر هم مثل آن‌چه تاکنون گذشته، آماده‌ایم.»

از سال ۱۹۶۱ میلادی و با انقلاب چپ‌های دوست با شوروی، آمریکا که با حکومت قبلی روابط نزدیکی داشت و با شوروی هم در «جنگ سرد» بود، با کوبا قطع رابطه کرد و تحریم اقتصادی علیه این کشور اعمال کرد.

رائول کاسترو در جلسه پایانی پارلمان کوبا در ساختمان کاپیتال در هاوانا، به قانون‌گذاران کشورش گفت: «در پی تغییر نظام سیاسی یا اجتماعی آمریکا نیستیم. به همین ترتیب، حاضر به صحبت‌ کردن درباره تغییر نظام خودمان هم نیستیم.»

رائول کاسترو ۸۲ ساله، هفت سال پیش در سال ۲۰۰۶ میلادی، جانشین برادرش فیدل شد که وضعیت سلامتی وخیمی دارد.

دو سال بعد فیدل کاسترو رسما کناره‌گیری کرده و قدرت را به طور دائمی به رائول واگذار کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز