خبرگزاری کار ایران

ظریف در دانشگاه تهران: / ۲ /

هیچ‌گاه نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۳۳

واقعیت این است که وقتی بر روی یک سند چهار صفحه‌ای توا فق می‌کنید در بهترین شرایط آن دو صفحه از آن شرایط شما و نصف دیگر شرایط طرف مقابل است و ما نباید انتظار داشته باشیم، که تمام توافقات به نفع ما باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما هیچ‌گاه نمی‌پذیریم که برای ما نسخه بپیچند و در محدوده‌ای باشیم که در زمین آن‌ها بازی کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در ادامه سخنان خود در دانشگاه تهران، با اشاره به مواضع رژیم صهیونیستی در خصوص توافق ژنو گفت: سلاح هسته‌ای از نظر استرا تژیک برای ایران امنیت ایجاد نمی‌کند.
وی افزود: این مذاکرات قرار است به دنیا اعتماد بدهد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و باید آن‌ها از این مذاکرات خوشحال باشند. اما دلیل اصلی آن‌ها برای این عصبانیت ناتوانی از پیشگیری موفقیت جمهوری اسلامی ایران است، زیرا آن‌ها می‌خواهند، یک فضای ایران‌هراسی و توهم و وحشت برای تخریب ایران و اسلام به وجود آورند.
ظریف با بیان اینکه آن کشوری که مخل امنیت این منطقه به جهان است رژیم صهیونیستی است، گفت: در صد روز گذشته در روابط نظام بین الملل یک زلزله به وجود آمده است و آن‌ها از شکست فضایی که برای ایران به و جود آورده بودند بسیار هراسانند.
ظریف با بیان اینکه آن‌ها نمی‌توانند با عنوان مخالفت با تفکر ما برای ایران فضا سازی کنند، اظهار کرد: ان‌ها می‌خواهند به بهانه هسته‌ای ایران را متوقف کنند، اما ما هیچ‌گاه نمی‌پذیریم که برای ما نسخه بپیچند و در محدوده‌ای باشیم که در زمین آن‌ها بازی کنیم.
وی با اشاره به سخنان دولتمردان آمریکا خاطرنشان کرد: من اینجا صحبت می‌کنم و هر آنچه که دلم می‌خواهد عنوان می‌کنم آ ن‌ها نیز در کشور خود چنین رویکردی دارند، اما مهم ان چیزی است که در مذاکرات رخ می‌دهد.
وی افزود: واقعیت این است که وقتی بر روی یک سند چهار صفحه‌ای توا فق می‌کنید در بهترین شرایط آن دو صفحه از آن شرایط شما و نصف دیگر شرایط طرف مقابل است و ما نباید انتظار داشته باشیم، که تمام توافقات به نفع ما باشد.
ظریف در خصوص تحریمهای اعمال شده بر ضد ایران، گفت: مردم ما در سی و پنج سال گذشته نشان دادند که تحریم‌ها کارسازنیست. اما این به این معنی نیست که فشار مردم را ضعیف نمی‌کند، وظیفه اصلی ما دولتمردان این است که هزینه‌ها را از روی دوش مردم برداریم.
وی ادامه داد: دیپلماسی آن نیست که مسائل را با بالا‌ترین هزینه بخواهیم حل کنیم، بلکه اعتقاد داریم می‌توان با صرف هزینه‌های کمتر به راه‌ حل دست یابیم و می‌دانیم که رسیدن به راه حل امکان پذیر است البته نه به خاطر اینکه به طرف مقابل اعتماد داریم، بلکه به خود معتقدیم.
وی خطاب به حضار ابراز کرد: بدانید که آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرقدرت نیستند، زیرا تنها قدر قدرت خداوند متعال استو زمانی که آمریکا را مجبور کرده‌ایم که بر ناتوانی خود ا ذعان کند و بگوید نمی‌توانیم مانع برنامه‌های هسته‌ای شویم این خود نشان بر شکست آمریکا می‌دهد.
وی گفت: برای آینده نظام بین المللی باید برنامه ریزی و مدل طراحی کنیم و در این راه باید بر اساس دیدگاه‌ها و نگرشهای خود این برنامه ریزی را انجا م دهیم، طوری که در آینده دنیا و منطقه تاثیر گذار باشیم.

وی با اشاره به خبرهای برخی از رسانه‌های داخلی اظهار کرد: فحش و سخنهای ضد ایرانی اوباما که چیز جدیدی نبود که برخی از رسانه‌های داخلی آن طور آن را بزرگ جلوه داده ان، د اما اعلام ناتوانی آمریکا برای متوقف کردن برنامهٔ هسته‌ای از سخنان اوباما اعلام نشد.

وی در خصوص موضع گیری سردار جعفری فرمانده سپاه در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: ایشان گفتند؛ در مقابل چیزهایی که ایران در آن توافق داده است؛ چیز زیادی را به دست نیاورده است که البته نظر ایشان برای خودشان محترم است. اما باید دید که آن‌ها چه فضا ‌سازی علیه ایران کرده بودند و آن تحریم‌ها با هیچ منطقی ساز گار نبود. در کدام تحریم آمده است که نباید دارو به ایران وارد نشود، ما توانستیم این فضا را بر هم بزنیم.
وی افزود: از دوستان می‌خواهم به جای اینکه به تبلیغات توجه کنند‌. متن اصلی توافق نامه را بخواند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر رهبری به پایان یا فتن مذاکرات دستور دهند. شما چه اقدامی خواهید کرد؟ گفت: هر لحظه مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند، مذاکرات لغو می‌شود واینکه رهبری بخواهند راجع به مذاکرات تصمیم بگیرند درچارچوب اختیارت رهبری است. و ایشان با بزرگواری خود نسبت به من و تیم مذاکره کننده که ما را فرزندان انقلاب خطاب کرده بودند به ما لطف داشتند، ولی باید توجه داشت که ما باید خرج نظام و رهبری شویم، نه رهبری خرج نظام.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سخنان رسانه‌ها با سخنان شما تناقض دارد، اظهار کرد: متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی به جای اینکه حرف من را قبول داشته باشم به واشنگتن پست ارجاع می‌کنند و این در حالی بود که نخستین کسی که موافقتنامه را به خبرنگاران داد من بودم و وزارت‌خارجه امریکا تنها یک برگه را از نتایح توافق نامه در اختیار رسانه‌ها و مردم ‌امریکا قرار داد و واشگنتن پست پس از آن خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: چرا به مردم آمریکا دروغ می‌گویید زمانی که حق غنی‌سازی هسته‌ای ایران را به رسمیت شمرده‌اید؟
وی با اشاره به انتقاد برخی از رسانه‌ها نسبت به اعلام مذاکره درخصوص جزایر سه‌گانه خلیح فارس اظهار کرد: من در آنجا گفتم، که حاضریم برای رفع ابهامات در خصوص این جزایر بحثکنیم و این موضع بیست و دو ساله ایران در خصوص این جزایر بوده است و آن‌ها من را به وادادگی متهم می‌کنند.، و من حاصرم تهمت و افترا بشنوم اما منافع ملی را فدای دفاع از خود نکنم.
وی در پاسخ به سوالی که مبنی بر اینکه چرا تعداد سانتیفیوژهای فعال کاهش یافته است، گفت: تعداد سانتیفیوژ‌ها ۱۹ هزار است که از این تعداد ۹ یا ۸ هزار آن با اورانیوم می‌چرخد و ما بقی آن‌ها یا متوقف است و یا خالی می‌‌چرخد، که ما در صد روز گذشته نه اورانیوم به سانتیوفیوژ‌ها تزریق کرده‌ایم و نه از تعداد آن‌ها کاسته‌ایم بلکه ان‌ها را ثابت نگه داشته‌ایم و همین وضعیت را ادامه می‌دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز