خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه چایکاران کشور:

استخدام كارگر برای كشت چای صرفه اقتصادی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۸

در دهه ۶۰ دستمزد روزانه یک کارگر با فروش چند بسته چای تامین می‌شد اما امروز برای تامین هزینه روزانه ۳۰ هزار تومانی یک کارگر باید در حدود ۴۰ کیلوگرم برگ چای فروخته شود.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور علت کاهش اشتغال در بخش چای را به صرفه نبودن تولید دانست و گفت: در دهه ۶۰ دستمزد روزانه یک کارگر با فروش چند بسته چای تامین می‌شد اما امروز برای تامین هزینه روزانه ۳۰ هزار تومانی یک کارگر باید در حدود ۴۰ کیلوگرم برگ چای فروخته شود.

ایرج هوسمی با اشاره به‌‌ رها شدن ۵۱ درصد از باغات بزرگ کشت چای در کشور به ایلنا گفت: اشتغال بیش از نیمی از کارگران در خانواده بزرگ چای - از تولید گرفته تا بسته بندی - درخطر نابودی کامل است و تنها اشتغال ۴۹ درصد از خرده مالکانی که زیر ۲ هکتار چای کشت می‌کنند با وجود مشکلات فراوان حفظ شده است.

او افزود: تولید ۶۸ هزار تنی چای مرغوب کشور در سالهای ۶۹ تا ۷۱ به سبب عدم توجه به صنعت چای کشور از سوی دولت و سیاست گذاری‌های غلط در این حوزه، اكنون به ۲۵ هزار تن رسیده است.

به گفته رئیس اتحادیه چایکاران کشور حداقل درطول یک سال برای هر هکتار چای ۲۵۰ کارگر چای کار مورد احتیاج است که این تعداد هم اکنون به سبب‌‌‌ رها شدن باغات توسط مالکانشان، شغل خود را از دست داده‌اند.

هوسمی با تاکید بر اینکه اشتغال در این حوزه در خطر نابودی است، افزود: دلیل اصلی نابودی صنعت چای کشور، سیاست‌گذاری‌های غلط دولت در حوزه کشت چای و واردات بی‌رویه این محصول كشاورزی بوده است.

او همچنین اضافه کرد: قیمت چای هم دوش سایر کالا‌ها با تورم رشد قیمتی نداشته و چایکاران با توجه به افزایش چند برابری هزینه‌ها، کشت چای را مرقوم به صرفه نمی‌دانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز