خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در چهاردهمین همایش تجلیل از پژوهشگران / ۴ /

گرفتن فناوری هسته‌ای از مردم ایران امکان‌ناپذیر است

کد خبر : ۱۲۹۴۵۰

شعار ما می‌توانیم که مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید دارند شعار به حقی است که همه باید پشت سر این شعار حرکت کنیم اما این ما می‌توانیم باید در چارچوب برنامه جامع و نقشه جامع پژوهش کشور باشد و الا در مسیری حرکت می‌کنیم که ده‌ها سال زمان نیاز دارد به آن برسیم در حالیکه در مسیر دیگری با زمان کمتری به آن دست می‌یابیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز ما یک کشوری هستیم که در زمینه فناوری هسته‌ای و در غنی‌سازی اورانیوم به نقطه‌ای رسیدیم که رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت می‌گوید گرفتن فناوری هسته‌ای از مردم ایران امکان‌ناپذیر است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در چهاردهمین همایش تجلیل از پژوهشگران کشوربا بیان اینکه اگر بناست ما در یک پژوهش وارد شویم باید توان و امکانات خودمان را هم مدنظر قرار دهیم، اظهار داشت: این به معنای این نیست که در حوزه‌هایی دانشمند ایرانی نمی‌تواند یا نخواهد توانست، بلکه ما می‌توانیم.
رئیس‌ دولت یازدهم شعار ما می‌توانیم را شعار درستی دانست و افزود: شعار «ما می‌توانیم» که مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید دارند شعار به حقی است که همه باید پشت سر این شعار حرکت کنیم. اما این ما می‌توانیم باید در چارچوب برنامه جامع و نقشه جامع پژوهش کشور باشد و الا در مسیری حرکت می‌کنیم که ده‌ها سال زمان نیاز دارد به آن برسیم در حالیکه در مسیر دیگری با زمان کمتری به آن دست می‌یابیم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تحقیقات مهم زمانبر هستند، پژوهش جهشی آنی ظرف ۲ یا ۶ ماه نمی‌تواند کارهای بزرگ را انجام داد و این طبیعی است، در دانش هسته‌ای از روزی که ما در این مسیر قدم برداشتیم، یعنی از سال ۱۳۶۷ که اولین بار بود یک سانتریفیوژ را می‌دیدیم، همه تلاش ما این بود که چطور آن را کپی کنیم، امروز ۲۵ سال از آن زمان طول کشیده، این تحقیق و پژوهش و فناوری قدم به قدم پیش رفته و امروز به جایی رسیدیم که شاید روز اول برای ما باورکردنی نبود.
وی افزود: از آنجایی که بنده از روز اول در موضوع فناوری هسته‌ای بنا به مسئولیت‌های مختلف حضور و نظارت داشتم و با اندیشمندان و دانشمندان و اساتید دانشگاه در این زمینه در تماس بودم، وقتی می‌خواستیم موضوع USF اصفهان را دنبال کنیم، عده‌ای از اساتید دانشگاه پیش بنده آمدند و گفتند این کار امکان‌ناپذیر است، اما امروز شاهدیم که امکان‌پذیر شد و همه فناوری‌هایی که بسیار سخت و پیچیده بود و به ظاهر امکان‌پذیر نبود، امکان‌پذیر شد.
روحانی یادآور شد: امروز ما یک کشوری هستیم در زمینه فناوری هسته‌ای و در غنی‌سازی اورانیوم به نقطه‌ای رسیدیم که رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت می‌گوید گرفتن فناوری هسته‌ای از مردم ایران امکان‌ناپذیر است و شدنی نیست، این افتخار بزرگی برای کشور است، ما در یک فناوری ورود پیدا کردیم، مرحله به مرحله پیشرفت کردیم، به قله‌هایی دست یافتیم و آن‌ها را بومی‌سازی کردیم که جدایی این فناوری از این ملت بزرگ امکان‌ناپذیر است.
رئیس جمهور با اشاره به موفقیت ایران در زمینه فضایی خاطرنشان کرد: ما در تحقیقات بزرگ و مهم نیاز به زمان داریم، ما در زمینه فضایی که پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و شاهد این پیشرفت‌ها در روزهای گذشته نیز بوده‌ایم، گام‌های مهمی برداشتیم و این قدم‌ها را ادامه خواهیم داد، ما تشویق و تسهیل کار شرکت‌های دانش‌بنیان که اتفاقا این پژوهش و فناوری در کنار این شرکت‌ها راحت‌تر به ثمر می‌رسند، را دنبال کردیم. شرایط برای کمک به این بخش با ماه‌های گذشته بسیار متفاوت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز