خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به خبرنگار ایلنا مطرح شد؛

پاسخ ظریف در خصوص رابطه ایران و آمریکا

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۴۸

برای بهبود رابطه ایران با همسایگان عرب، از تمام ظرفیت های موجود در کشور، از جمله شخصیت های نظام جمهوری اسلامی که سرمایه های این کشورند باید استفاده شود.

ایلنا: وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ایجاد رابطه ایران و آمریکا و رسیدن به توافق نهایی، گفت: مردم ما از سابقه غرب و به ویژه آمریکا در ایران، بسیار ناراحت و حتی خشمگین هستند؛ این سابقه باعثشده که مردم ما اعتمادی به آمریکا نداشته باشند، اما توافق هسته‌ای اخیر، یک آزمایش تاریخی برای آمریکا و برای غرب است که بتوانند از بی‌اعتمادی مردم و مسئولین نظام و کشور، نسبت به سیاست‌های خودشان کم کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در پایان نشست خبری خود با خبرنگاران قم و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «برای بهبود رابطه با همسایگان و به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، چقدر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده خواهد شد؟» اظهار داشت: ما معتقدیم تمام ظرفیت‌های موجود در کشور، از جمله شخصیت‌های نظام جمهوری اسلامی سرمایه‌های این کشورند و از همه این سرمایه‌ها، می‌بایست برای پیشبرد منافع ملی استفاده شود؛ این حتما نظر قطعی ما است و در چارچوب نظر مقامات عالی نظام، به یاری خداوند متعال از همه این ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه شما در پایان توافق هسته‌ای اخیر ایران با کشورهای گروه ۱ + ۵، با جان کری وزیر خارجه آمریکا دست دادید، اگر بعد از ۶ ماه که توافق اولیه حاصل شد، مشکل خاصی به وجود نیاید و توافق نهایی حاصل شود، آیا رابطه ایران و آمریکا نیز برقرار خواهد شد؟» گفت: من یک نکته‌ای را صریح بگویم؛ هدف مذاکرات ما، بهبود رابطه نیست، هدف مذاکرات ما حل مشکل هسته‌ای است.

وی اضافه کرد: مردم ما از سابقه غرب و به ویژه آمریکا در ایران، بسیار ناراحت و حتی خشمگین هستند؛ این سابقه باعثشده که مردم ما اعتمادی به آمریکا نداشته باشند؛ به صورت کلی نسبت به غرب، اعتماد ما بسیار کمرنگ است؛ اما با توافق هسته‌ای اخیر، به آن‌ها فرصتی داده شده است؛ بحثهسته‌ای ما، یک آزمایش تاریخی برای آمریکا و برای غرب است تا بتوانند از بی‌اعتمادی مردم و مسئولین نظام و کشور، نسبت به سیاست‌های خودشان کم کنند.

ظریف گفت: ما باید ببینیم که آیا در عمل، در سیاست‌های آن‌ها، تغییر کافی حاصل می‌شود که این بی‌اعتمادی‌ها، کاهش پیدا کند؟ زمینه برای همکاری بیشتر، فعلا در همین حوزه هسته‌ای، در شش ماه اول است که قرار است، شش ماه اطمینان سازی برای رسیدن به دوران دشوار‌تر باشد.

وی افزود: من بار‌ها گفتم و بازهم تکرار می‌کنم، مرحله دشوار کار هنوز شروع نشده؛ هنوز ما می‌خواهیم وارد مذاکراتی شویم که بسیار دشوار‌تر از مذاکرات گذشته باشد.

وزیر امور خارجه گفت: فعلا از روند افزایش تنش جلوگیری شده، تحریم‌ها ترک خورده و به سمت کاهش در سراشیبی قرار گرفته است، اما این به آن معنا نیست که کار تمام شده است. ما به متانت، صبر و بیش از همه به حمایت و دعای مردم نیازمندیم؛ تازه کار شروع شده، کمربند‌ها را باید بست؛ وارد یک نبرد دیپلماتیک نفس گیر می‌شویم که انشاالله با پشتوانه توکل به خدا، توسل به ائمه اطهار(ع)، حمایت مردم و هدایت مقامات عالی نظام، مقام معظم رهبری، روحانیت معظم، ریاست محترم جمهوری و سایر مقامات، این کار را تا رسیدن به هدف نهایی ادامه خواهیم داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز